draagarm monteren

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

draagarm monteren

Bericht door CitroënAZAM » do 5 jan, 2012 12:18

vraagje, hoeveel rondjes moet de kroonmoer draaien totdat de draagarm goed vastzit? of moet ik hem eerst helemaal vastdraaien, en dan een kwartslag terugdraaien? of een halve

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 6 jan, 2012 08:23

Hoi, ik weet zo niet precies wat er wordt voorgeschreven (staat ongetwijfeld in de vraagbaak, Haynes e.t.c.) wat ik altijd deed is de kroonmoer helemaal aan, draagarm flink heen en weer bewegen (ook naar binnen en naar buiten) zodat de lagerschalen zich helemaal zetten, nog een keer aandraaien tot de draagarm nog soepel op en neer gaat maar geen speling meer heeft. o ja, en niet te zuinig met vet :) de lagers hebben eigenlijk op een eend het eeuwige leven, maar gebrek aan vet brengt menig lager naar een voortijdig einde! (zo ook voor de wiellagers)

suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » vr 6 jan, 2012 18:37

Uit het wphb begreep ik aandraaien met 55 Nm. Heb hiervoor een moer op een geval gelast zodat ik mijn momentsleutel kon gebruiken.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 6 jan, 2012 20:17

Waarschijnlijk is het nuttig om hier de zelfde methode te gebruiken als bij de vliegtuig wielen,
Eerst vastdraaien tot ongeveer de dubbele waarde om de lagers goed te laten zetten, los draaien en daarna op torsie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » za 28 jan, 2012 14:23

In het handboek staat: draagarm op asbuis 50Nm -> dit is toch die grote kroonmoer waar dan ook die dikke splitpen in moet he?

Want daaronder staat in het werkplaatshandboek: naafmoer 350 - 400Nm -> wat is dit dan? Is dit de kleinere moer daar ergens aan de fusees? Moet daar zoveel kracht op?

Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 28 jan, 2012 18:17

de naafmoer is de moer waarmee de remtrommel op de naaf (aan de draagarm) zit. 400Nm is een hoop: buis van een meter en dan met mijn halve gewicht er aan hangen.

50 Nm is helemaal niet veel: met een buis van een meter trek je dan 5 kg. Dat doe je met twee vingers.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » za 28 jan, 2012 19:02

@rob: geldt die 400Nm van die naafmoer ook voor die moer aan de voorwielen?
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » za 28 jan, 2012 21:27

RobM schreef:de naafmoer is de moer waarmee de remtrommel op de naaf (aan de draagarm) zit. 400Nm is een hoop: buis van een meter en dan met mijn halve gewicht er aan hangen.

50 Nm is helemaal niet veel: met een buis van een meter trek je dan 5 kg. Dat doe je met twee vingers.

Gr Rob
haha dus jij weegt ong 80 kilo.....??
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 29 jan, 2012 08:10

bartvds schreef:@rob: geldt die 400Nm van die naafmoer ook voor die moer aan de voorwielen?
volgens haynes 1967-1990 hof 8 front axle and front suspension blz 123:
front hub nut: 35 to 40 kgf m

is dus 350 tot 400 Nm.

als ik het engels goed vertaal zou ik zeggen: ja.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » zo 29 jan, 2012 10:58

OK, dus beide naafmoeren 350 tot 400 Nm en de as 50 Nm, zo kan ik verder, bedankt voor de verduidelijking!
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Plaats reactie