schurend geluid..

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

schurend geluid..

Bericht door duck-tuc » zo 15 jan, 2012 23:12

ik was daarstraks met mijn 2cv aan het rijden en ineens een schurend geluid onder de motorkap.
het viel me op als ik de koppeling in stampte om te schakelen viel dat weg.
maar zodra ik die weer los liet dat hij dat weer :S

effe later was dat weg, deed hij gewoon en na een km of 15-20 was het weer terug en k moest nog een 10 km rijden en heeft het de hele tijd gehad,

weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
zit pas een nieuwe koppeling in (hooguit 2000km mee gerede)

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 15 jan, 2012 23:18

Is het een beetje een gierend geluid? zal je druklager kunnen zijn van de koppeling, als je de koppeling indrukt dat druk je het lager wat in daardoor de speling erop en het geluid minder word.

sleurhut

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » zo 15 jan, 2012 23:22

sleurhut schreef:Is het een beetje een gierend geluid? zal je druklager kunnen zijn van de koppeling, als je de koppeling indrukt dat druk je het lager wat in daardoor de speling erop en het geluid minder word.

sleurhut
ja gierend, schurend... zoiets :p
maar die druklager word dat ook eens drukgroep ofzo genoemd?
die is toen ook vervangen...

ken er zelf eigenlijk weinig of niks van van een motor... :(

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 15 jan, 2012 23:28

Nee, Het druklager en de drukgroep zijn 2 verschillende dingen. De drukgroep is een soort van ronde schijf met allemaal korte metalen veerkrachtige vingers. Het druklager is een klein lagertje wat stilstaat terwijl de priseas draait, door deze op de priseas op en neer te schuiven door je pedaal in te drukken duw je de vingers van de koppeling in en komt de koppelingsplaat vrij, dus is er geen verbinding meer tussen motor en bak. Als dit lagertje kapot is gaat die een gierend geluidje maken wat ophoud als je de koppeling indrukt.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 16 jan, 2012 19:23

Is het druklager ook vervangen samen met de koppelingsplaat etc.? Ik gok dat er gewoon een complete set is gemonteerd.

Koppelt en schakelt ie verder wel normaal?

Kachelpotten kunnen ook flink rammelen. Bij intrappen van de koppeling kan het genoeg zijn om het rammelen te stoppen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » ma 16 jan, 2012 20:47

Koppeling word meestal aangeleverd als set, koppelingsplaat met drukgroep en het druklager.

koenruske
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: za 1 okt, 2011 18:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door koenruske » do 15 mar, 2012 23:47

Ik had dezelfde klacht. Alleen was het geluid daar bij wat hogere toeren en juist bij het intrappen van de koppeling gelijktijdig met het inschakelen van een versnelling. Als je de toeren lag houdt tijdens het schakelen is er niets aan de hand, maar ga je toeren maken en schakelen, foute boel. Heb het lager vervangen, klacht bleef. Nu gaan we de bak vervangen... Weet je al meer?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 26 mar, 2012 23:06

Ben je er al achter wat het was?

harm2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug, 2012 18:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door harm2CV » zo 26 aug, 2012 22:17

ik ben wel benieuwd wat het was. wanneer ik rijd hoor ik een zacht schurend geluid als of er iets aanloopt. wanneer ik stil sta is het weg. wanneer het regent hoor ik het ook niet meer. heb net de linker ashoes bakzijde vervangen en sinds dat moment hoor ik dat geluid. bij koppeling in hoor ik het volgens mij ook nog.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 27 aug, 2012 07:34

raken je schijven de luchtkoelbakjes? of lopen je handremblokjes aan.
diverse Citroens, wat anders.

harm2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug, 2012 18:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door harm2CV » ma 27 aug, 2012 21:15

Ik ben er net.even naast gaan zitten en al ik in de vrij aan de wielen draai hoor ik het schuren vlakbij het wiel. Zou het de overgang tussen wielas bakzijde naar wielas wielzijde kunnen zijn? Ik heb die ashoes nl met tierips vastgezet. Weet ook niet of het kwaad kan.

harm2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug, 2012 18:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door harm2CV » ma 27 aug, 2012 21:17

Ik ben er net.even naast gaan zitten en al ik in de vrij aan de wielen draai hoor ik het schuren vlakbij het wiel. Zou het de overgang tussen wielas bakzijde naar wielas wielzijde kunnen zijn? Ik heb die ashoes nl met tierips vastgezet. Weet ook niet of het kwaad kan.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 27 aug, 2012 21:25

loopt je (verroeste) velg aan tegen je fusee?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

harm2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 19 aug, 2012 18:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door harm2CV » ma 27 aug, 2012 21:38

Misschien domme vraag supercees, maar hoe kan ik dat het beste controleren. Ik ben je de techniek aan het eigen maken, maar ben.er nog niet;)

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 27 aug, 2012 22:24

kijken, aan de binnenkant van je voorwiel. wat er kan gebeuren is dat je velgen gaan roesten, aan de binnenkant van je velg gaat dan een naad openstaan waardoor je velg tegen je fusee aan gaat lopen, daarom heb ik nu andere velgen...

het gaat om het langwerpige stuk onder het ronde ding met drie bouten erin:

Afbeelding

als je velg aanloopt zie je stukken kaal metaal omringd door roest op je velg.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie