2cv ombouwen van trommelremmen naar schijfremmen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Arjen#2011
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 19:19

2cv ombouwen van trommelremmen naar schijfremmen

Bericht door Arjen#2011 » zo 22 jan, 2012 16:58

Hallo,

De 2cv plannen moeten dit voorjaar eindelijk invulling gaan krijgen.

Ik overweeg om van een 2cv6 uit 1977 de remmen (en dus de versnellingsbak) om te bouwen van trommel naar schijven.

Waarschijnlijk is het niet een kwestie van even de bak wisselen. Ik begrijp dat de hoofdremcilinder en de remcilinders achter aangepast moeten worden voor LHM remvloeistof.

Waar moet ik hierbij allemaal nog meer aan denken?

Zo vernam ik ook ergens dat het mogelijk niet kan omdat het chassis daar niet voor geschikt is?

Hoeveel werk zou het zijn en wie heeft er ervaring mee?

Dank voor de reacties!

PS: Er zullen in de nabije toekomst nog wel meer en andere vragen komen als ik aan het opknappen ga.
Dit voorjaar moet er toch eent/dje op de oprit staan...

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 22 jan, 2012 17:43

Als je wat zoekt op dit forum dan vind je je antwoorden wel.

Grofweg is het:

- Achtterremcinders vervangen
- Hoofdremcilinder vervangen
- Bak vervangen en natuurlijk remklauwen monteren.
- Handremhandle op chassis plaatsen. Waarschijnlijk bedoel je dit met dat je chassis niet geschikt zou zijn. Dit is makkelijk op te lossen.
- Rest vd remleidingen goed doorspoelen. Zelf zou ik ze vervangen maar dat moet je zelf weten.


Er zijn trouwens mensen die het voor elkaar hebben gekregen remklauwen op een trommelbak te plaatsen maar dat is geen simpel klusje.

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » zo 22 jan, 2012 18:05

Waarom zou je het doen?

Goed afgestelde trommels remmen prima, en je het als bonus een handrem die echt bruikbaar is als noodrem, mocht er ooit iets mis gaan met je remdruk.

trommelremmen hebben vooral te lijden onder de reputatie van scheeftrekken.
Goed afgestelde trommels remmen kaarsrecht.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 22 jan, 2012 18:40

schijfremmen zijn beter te doseren, trommelremmen vergen minder kracht op het rempedaal. schijfremmen koelen beter, maar als je normaal woon-werkverkeer rijdt heb je daar geen voordeel mee. trommelremmen zijn over het algemeen zwaarder dan schijfremmen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 22 jan, 2012 19:57

Heeft een 1977 eend al de dunne remleidingen?
Anders zit je aan een behoorlijk grote ombouw inclusief de achter traverse.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Arjen#2011
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 19:19

Bericht door Arjen#2011 » zo 22 jan, 2012 20:23

Dank voor de eerste reacties.

Mijn idee is inderdaad dat schijfremmen beter zouden moeten remmen dan trommelremmen. En mijn inziens zijn ze eenvoudiger (lees zelf) te onderhouden.

Mvg, Arjen
Dit voorjaar moet er toch eent/dje op de oprit staan...

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » zo 22 jan, 2012 20:35

Ombouwen is moeilijker dan trommels netjes stellen...
en voor de remwerking hoef je het echt niet te doen

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

remmen ombouwen

Bericht door schroef » zo 22 jan, 2012 20:37

ook de leidingrubbers in de achteras vervangen, de handremkabels en misschien schijfkoeling monteren. Hierover zijn de meningen verdeeld, maar dat is een ander topic. Als je schijfkoeling wilt monteren, moet ook de koeltunnel worden aangepast of vervangen

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » zo 22 jan, 2012 21:29

ik heb de mijne ook omgebouwd naar schijf jaren geleden
en ik heb er geen koelers op, dat werkt nog steeds prima
maar ik kom niet zo vaak grote afdalingen tegen in friesland :wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » zo 22 jan, 2012 21:56

Met mijn trommelremmen kan ik ook zo hard remmen dat mijn wielen blokkeren, harder remmen kan niet..... de trommelremmen voldoen dus ook prima. Scheeftrekken valt ook wel mee, dat is vrij eenvoudig op te lossen, als alles in orde is tenminste. Toen er motorolie over (en in!) een van mijn trommels was gelopen was het een ander verhaal, maar dat zal bij schijven ook niet bevorderlijk zijn.
ik zou me de moeite besparen.

of het lichter of zwaarder remt met schijven heb ik geen ervaring mee. ik vind het niet zwaar met mijn trommels, bij onze peugeot met schijfremmen moet ik af en toe net zo hard op het pedaal staan...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 22 jan, 2012 22:18

Ik heb zelf een 78er en 83er gehad tegelijk en heb toen wat remmentesten gedaan voor mijzelf.
Trommels remmen ook best goed, maar schijfremmen remmen gewoon echt directer en je hoeft veel minder hard te trappen.

En sleutelen aan trommels is gewoon niet fijn.
Maar dat is mijn ervaring, geef mij echt maar schijven.
Laatst gewijzigd door David op zo 18 mar, 2012 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 22 jan, 2012 23:12

Theoretisch moeten trommelremmen beter en lichter werken. Immers: groter frictie-oppervlak en de voorste remschoen is zelfbekrachtigend (trekt zicht zelf strak). Maar de praktijk is inderdaad wel eens anders. Slijtage van remschoenen wordt niet automatisch gecorrigeerd, afstellen en vervangen is lastiger, "rood" systeem is gevoeliger voor inwendige corrosie dan "groen". Daar staat weer tegenover dat op trommelremmen de handrem veel beter werkt.

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » zo 22 jan, 2012 23:23

@ David

leuk dat je twee auto's getest hebt. maar om daar nou conclussies voor alle 2cv's met trommels of schijven uit te trekken lijkt mij wat overdreven.

Ook een eend met schijven kan slecht remmen.
Zowel een eend met schijven, als een eend met trommels kunnen prima remmmen.

De vraag is of ombouwen de moeite waard is.
Ik zou het niet doen, en mijn tijd besteden aan het in perfecte staat brengen van het systeem dat er opzit.
Mijn ervaring is dat als je het een keer goed aanpakt, je zomaar jarenlang en prima remmende eend hebt zonder dat het weer open moet.

Na eerst vijf jaar in een 87'er special gereden te hebben, ben ik overstapt op eenden met trommels. Eerst was ik huiverig en wilde ik het ook ombouwen. Nu wil ik eigenlijk nooit meer een schijvenbak. Een handrem waar je in geval van nood niets aan hebt. geklooi met afstellen, aanlopende koelschelpen.

Als je het wel gaat doen, spoel de leidingingenecht goed uit (achter is lastig..) want LHM en dot 4 gaat echt niet samen...

succes

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 23 jan, 2012 07:26

Ook naar mijn idee is het zonde van je tijd en geld om de boel om te bouwen. Ik rij en werk dagelijks aan 2cv's, en kan je melden dat -zoals Jorn hierboven ook al schrijft-dat als je je trommelremmen goed in orde maakt je jaren probleemloos kan remmen met je trommelremmen. Mijn voorkeur ligt bij (goede) trommelremmen!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

trommels of schijven

Bericht door Le Patron » ma 23 jan, 2012 09:29

Probleem is grotendeels van dot 4 naar LHM onderdelen.

Of je gebruikt DOT 5, die is geschikt voor beide systemen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie