2cv ombouwen van trommelremmen naar schijfremmen
-
- Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 19:19
2cv ombouwen van trommelremmen naar schijfremmen
Hallo,
De 2cv plannen moeten dit voorjaar eindelijk invulling gaan krijgen.
Ik overweeg om van een 2cv6 uit 1977 de remmen (en dus de versnellingsbak) om te bouwen van trommel naar schijven.
Waarschijnlijk is het niet een kwestie van even de bak wisselen. Ik begrijp dat de hoofdremcilinder en de remcilinders achter aangepast moeten worden voor LHM remvloeistof.
Waar moet ik hierbij allemaal nog meer aan denken?
Zo vernam ik ook ergens dat het mogelijk niet kan omdat het chassis daar niet voor geschikt is?
Hoeveel werk zou het zijn en wie heeft er ervaring mee?
Dank voor de reacties!
PS: Er zullen in de nabije toekomst nog wel meer en andere vragen komen als ik aan het opknappen ga.
De 2cv plannen moeten dit voorjaar eindelijk invulling gaan krijgen.
Ik overweeg om van een 2cv6 uit 1977 de remmen (en dus de versnellingsbak) om te bouwen van trommel naar schijven.
Waarschijnlijk is het niet een kwestie van even de bak wisselen. Ik begrijp dat de hoofdremcilinder en de remcilinders achter aangepast moeten worden voor LHM remvloeistof.
Waar moet ik hierbij allemaal nog meer aan denken?
Zo vernam ik ook ergens dat het mogelijk niet kan omdat het chassis daar niet voor geschikt is?
Hoeveel werk zou het zijn en wie heeft er ervaring mee?
Dank voor de reacties!
PS: Er zullen in de nabije toekomst nog wel meer en andere vragen komen als ik aan het opknappen ga.
Dit voorjaar moet er toch eent/dje op de oprit staan...
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Als je wat zoekt op dit forum dan vind je je antwoorden wel.
Grofweg is het:
- Achtterremcinders vervangen
- Hoofdremcilinder vervangen
- Bak vervangen en natuurlijk remklauwen monteren.
- Handremhandle op chassis plaatsen. Waarschijnlijk bedoel je dit met dat je chassis niet geschikt zou zijn. Dit is makkelijk op te lossen.
- Rest vd remleidingen goed doorspoelen. Zelf zou ik ze vervangen maar dat moet je zelf weten.
Er zijn trouwens mensen die het voor elkaar hebben gekregen remklauwen op een trommelbak te plaatsen maar dat is geen simpel klusje.
Grofweg is het:
- Achtterremcinders vervangen
- Hoofdremcilinder vervangen
- Bak vervangen en natuurlijk remklauwen monteren.
- Handremhandle op chassis plaatsen. Waarschijnlijk bedoel je dit met dat je chassis niet geschikt zou zijn. Dit is makkelijk op te lossen.
- Rest vd remleidingen goed doorspoelen. Zelf zou ik ze vervangen maar dat moet je zelf weten.
Er zijn trouwens mensen die het voor elkaar hebben gekregen remklauwen op een trommelbak te plaatsen maar dat is geen simpel klusje.
-
- Gebruiker
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
- Locatie: Utrecht
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 19:19
-
- Gebruiker
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
- Locatie: Utrecht
remmen ombouwen
ook de leidingrubbers in de achteras vervangen, de handremkabels en misschien schijfkoeling monteren. Hierover zijn de meningen verdeeld, maar dat is een ander topic. Als je schijfkoeling wilt monteren, moet ook de koeltunnel worden aangepast of vervangen
ik heb de mijne ook omgebouwd naar schijf jaren geleden
en ik heb er geen koelers op, dat werkt nog steeds prima
maar ik kom niet zo vaak grote afdalingen tegen in friesland
en ik heb er geen koelers op, dat werkt nog steeds prima
maar ik kom niet zo vaak grote afdalingen tegen in friesland
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Met mijn trommelremmen kan ik ook zo hard remmen dat mijn wielen blokkeren, harder remmen kan niet..... de trommelremmen voldoen dus ook prima. Scheeftrekken valt ook wel mee, dat is vrij eenvoudig op te lossen, als alles in orde is tenminste. Toen er motorolie over (en in!) een van mijn trommels was gelopen was het een ander verhaal, maar dat zal bij schijven ook niet bevorderlijk zijn.
ik zou me de moeite besparen.
of het lichter of zwaarder remt met schijven heb ik geen ervaring mee. ik vind het niet zwaar met mijn trommels, bij onze peugeot met schijfremmen moet ik af en toe net zo hard op het pedaal staan...
ik zou me de moeite besparen.
of het lichter of zwaarder remt met schijven heb ik geen ervaring mee. ik vind het niet zwaar met mijn trommels, bij onze peugeot met schijfremmen moet ik af en toe net zo hard op het pedaal staan...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik heb zelf een 78er en 83er gehad tegelijk en heb toen wat remmentesten gedaan voor mijzelf.
Trommels remmen ook best goed, maar schijfremmen remmen gewoon echt directer en je hoeft veel minder hard te trappen.
En sleutelen aan trommels is gewoon niet fijn.
Maar dat is mijn ervaring, geef mij echt maar schijven.
Trommels remmen ook best goed, maar schijfremmen remmen gewoon echt directer en je hoeft veel minder hard te trappen.
En sleutelen aan trommels is gewoon niet fijn.
Maar dat is mijn ervaring, geef mij echt maar schijven.
Laatst gewijzigd door David op zo 18 mar, 2012 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Theoretisch moeten trommelremmen beter en lichter werken. Immers: groter frictie-oppervlak en de voorste remschoen is zelfbekrachtigend (trekt zicht zelf strak). Maar de praktijk is inderdaad wel eens anders. Slijtage van remschoenen wordt niet automatisch gecorrigeerd, afstellen en vervangen is lastiger, "rood" systeem is gevoeliger voor inwendige corrosie dan "groen". Daar staat weer tegenover dat op trommelremmen de handrem veel beter werkt.
-
- Gebruiker
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
- Locatie: Utrecht
@ David
leuk dat je twee auto's getest hebt. maar om daar nou conclussies voor alle 2cv's met trommels of schijven uit te trekken lijkt mij wat overdreven.
Ook een eend met schijven kan slecht remmen.
Zowel een eend met schijven, als een eend met trommels kunnen prima remmmen.
De vraag is of ombouwen de moeite waard is.
Ik zou het niet doen, en mijn tijd besteden aan het in perfecte staat brengen van het systeem dat er opzit.
Mijn ervaring is dat als je het een keer goed aanpakt, je zomaar jarenlang en prima remmende eend hebt zonder dat het weer open moet.
Na eerst vijf jaar in een 87'er special gereden te hebben, ben ik overstapt op eenden met trommels. Eerst was ik huiverig en wilde ik het ook ombouwen. Nu wil ik eigenlijk nooit meer een schijvenbak. Een handrem waar je in geval van nood niets aan hebt. geklooi met afstellen, aanlopende koelschelpen.
Als je het wel gaat doen, spoel de leidingingenecht goed uit (achter is lastig..) want LHM en dot 4 gaat echt niet samen...
succes
leuk dat je twee auto's getest hebt. maar om daar nou conclussies voor alle 2cv's met trommels of schijven uit te trekken lijkt mij wat overdreven.
Ook een eend met schijven kan slecht remmen.
Zowel een eend met schijven, als een eend met trommels kunnen prima remmmen.
De vraag is of ombouwen de moeite waard is.
Ik zou het niet doen, en mijn tijd besteden aan het in perfecte staat brengen van het systeem dat er opzit.
Mijn ervaring is dat als je het een keer goed aanpakt, je zomaar jarenlang en prima remmende eend hebt zonder dat het weer open moet.
Na eerst vijf jaar in een 87'er special gereden te hebben, ben ik overstapt op eenden met trommels. Eerst was ik huiverig en wilde ik het ook ombouwen. Nu wil ik eigenlijk nooit meer een schijvenbak. Een handrem waar je in geval van nood niets aan hebt. geklooi met afstellen, aanlopende koelschelpen.
Als je het wel gaat doen, spoel de leidingingenecht goed uit (achter is lastig..) want LHM en dot 4 gaat echt niet samen...
succes
Ook naar mijn idee is het zonde van je tijd en geld om de boel om te bouwen. Ik rij en werk dagelijks aan 2cv's, en kan je melden dat -zoals Jorn hierboven ook al schrijft-dat als je je trommelremmen goed in orde maakt je jaren probleemloos kan remmen met je trommelremmen. Mijn voorkeur ligt bij (goede) trommelremmen!
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
trommels of schijven
Probleem is grotendeels van dot 4 naar LHM onderdelen.
Of je gebruikt DOT 5, die is geschikt voor beide systemen.
Of je gebruikt DOT 5, die is geschikt voor beide systemen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/