Wat doet dit kastje en waarom zit mijn bobine er aan vast?

Plaats reactie
matthewb
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 apr, 2011 09:53
Locatie: Utrecht

Wat doet dit kastje en waarom zit mijn bobine er aan vast?

Bericht door matthewb » di 31 jan, 2012 21:49

Dag allen!

Ik heb mijn kabelboom op een bord gespijkerd om deze na te maken. Nu kom ik een kastje tegen waarvan ik maar niet kan ontdekken wat het doet:
Afbeelding

De 2 bovenste stekkers gaan naar de bobine
Linksonder: geen idee waar deze naar toe moet
Ondermidden: + geschakeld na contact op blauwe zekering
Rechtsonder: massa

Volgens het elektrisch schema moet 1 van de draden van de bobine geschakeld zijn met de onderbreker. De draad van de onderbreker is alleen direct verbonden met de + op dit kastje via het contactslot.

Ik kom er niet uit dus wie kan me helpen wat dit kastje doet en waar de mysterieuze L voor staat..

Dank!

ps.: tips hoe je een kabelboom namaakt ook welkom..
'72 Méhari

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 31 jan, 2012 22:38

Bizar. Dit ding is vast niet standaard. Kan het open? Gezien de symbooltjes zou er links wisselspanning op moeten staan en rechts gelijkspanning. Is het misschien een diodeblok dat ooit een tweede accu bediende? Heb je een ex-WegenWacht-Eend of een ander soort servicewagen waar ooit een tweede accu in kan hebben gestaan? Of zou het één van de vele obscure accessoires zijn die vroeger als vonkverbeterende benzinespaarders werden aangeprezen?
Ik zou hoe dan ook teruggaan naar de oorspronkelijke bedrading. Zo ingewikkeld is het voorste deel van de kabelboom nou ook weer niet. Of: een kabelboom uit een sloper kopen. Clubmagazijnen en Eendenboeren kunnen die nog wel leveren.

matthewb
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 apr, 2011 09:53
Locatie: Utrecht

een schema voor de duidelijkheid

Bericht door matthewb » di 31 jan, 2012 22:48

Dank voor je reactie! Is inderdaad een bijzonder kastje (hersenkraker).
Het is ook achteraf ingebouwd. Ik vermoed dat het een gelijkrichter is om zo het slijten van de bougies te besparen.
Mijn Mehari komt uit Marseille en is zover ik weet geen wegenwacht geweest. De kabels links gaan beiden direct naar de bobine..

Maar... zoals onderstaand schema laat zien: de onderbreker is verbonden met de voeding naar de blauwe zekering. Voor zover mijn verstand gaat met 2cv-ontsteking krijgt de bobine zo altijd voeding..

Ik ga inderdaad de nieuwe kabelboom voorbereiden op 123-ontsteking maar ben nu toch wel gebrand om dit te snappen:
Afbeelding
'72 Méhari

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 31 jan, 2012 22:50

Dit is een heel origineel kastje. Het zit o.a in de Ak's, Mehari's en Dyane's van rond 1969 en 1970. Het heeft niks met de ontsteking te maken!
Het zorgt ervoor dat het rode laadstroom controle lampje op het dashboard kan werken.
Achterop de (Duccelier) dynamo zitten daarvoor twee extra aansluitingen. Dat is dus waar de twee extra draden uit je draadboom(aan de voorkant, waarschijnlijk samen met de draad van de claxon en de andere twee dynamo draden) naartoe gaan.

Om deze draadboom na te bouwen heb je dus het originele schema van een 69-70 er AK, Dyane of Mehari nodig!
Succes

ps kastjes zijn zeldzaam aan het worden goed bewaren!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

matthewb
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 apr, 2011 09:53
Locatie: Utrecht

Bericht door matthewb » di 31 jan, 2012 23:07

Altijd leuk om te lezen dat er iets bijzonders onder mijn dashboard zat!
Alleen snap ik het toch niet helemaal. De twee draden links van dit kastje gaan direct naar de bobine.... En zoals in het schema te herleiden is, is de onderbreker ook aangepast en verbonden met dit kastje. Ik weet nu wel waar de L-draad heen moet: naar mijn rode lampje op het dashboard.
'72 Méhari

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 1 feb, 2012 07:31

Die twee draden moeten dus op de dynamo en niet op de bobine!
Je moet echt een oud schema zien te vinden (bijv in een Olyslager vraagbaak) Aan het "nieuwe" heb je helemaal niets in dit geval.

De draad van de onderbreker zit aan het ontstekingshuis vast en heeft (als het nog origineel is een blauw sokje) De + draad van de bobine heeft een roze/rood sokje.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 1 feb, 2012 08:41

Hier staat ook een ouder schema... Misschie heb je er iets aan ?

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4363

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » wo 1 feb, 2012 09:42

Heb je hier iets aan?
Volgens mij zou het dan nummer 15 zijn op de tekening.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5074
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 1 feb, 2012 18:07

lijkt een gelijkrichter misschien in samenwerking met een vroege wisselstroomdynamo?
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1891
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 1 feb, 2012 18:38

het is idd een gelijkrichter.

ja, kastje nummer 7 is de spanningregelaar. Die regelt de bekrachtiging naar de dynamo.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op wo 1 feb, 2012 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 1 feb, 2012 18:53

Bovenstaand (spaans) schema klopt.
Als je een Duccelier dynamo hebt zonder de stekkertjes erop dan kan je de stekkertjes op de twee boutjes lassen/solderen die je onder het zwarte deksel ziet. De gaten voor de stekkers zitten al in het deksel!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

matthewb
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 apr, 2011 09:53
Locatie: Utrecht

Opgelost! Dank aan Engbokho en Nicky

Bericht door matthewb » wo 1 feb, 2012 19:21

Opgelost! Dank aan Engbokho en Nicky!

Het schema klopt inderdaad. Het is kastje no 15. en werkt als laadstroom-check-lampje.

Nog een poging om uit te leggen waar mijn verwarring is ontstaan:
Ik raakte in de war aangezien de bedrading naar dit kastje door de vorige eigenaar is aangepast met diefjes en stekkertjes. Wel lopen er wel 2 originele draden van het kastje naar voren. Die heb ik vervolgens verward met de aanvoer naar de bobine. De aanvoer van de onderbreker ontbrak namelijk nog. Maar die draad bungelt gewoon nog aan het subframe met een tie-rapje.... Helemaal vergeten....

Het is ook wel logisch: ik heb geen remvloeistofreservoir met een checklampje (reservoir is van glas). Wel heb ik ooit beide rode lampjes zien branden. Nooit gerealiseerd dat dit tweede lampje een laadstroom-indictor was. Toen mijn originele dynamo de geest gaf, kwam er een imitatie-dynamo zonder voorbereiding voor dit kastje terug. En sindsdien heb ik (realiseer ik me nu) dat lampje op mijn dashboard niet meer zien branden..

Goed, mooie kans om mijn Spaans op te halen en op basis van dit schema een nieuwe draadboom te maken. Wel spannend dus alle tips om opnieuw te beginnen erg welkom!

Groet en muchos gracias voor het meedenken en de handige schema's!

Matthijs
'72 Méhari

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 1 feb, 2012 23:28

Veel succes!

Plaats reactie