carburator reviseeren

Plaats reactie
//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

carburator reviseeren

Bericht door //sander// » vr 3 feb, 2012 19:14

Dit weekend zou ik m'n carburator willen reviseren. ideaal weer om binnen te klussen.

Ik denk dat ik alles in huis heb.
Een revisie setje gekocht, carburator is ultrasoon gereinigd.

Maar hoe begin je hier nu aan? Dus een paar vraagjes

1/ Overal lees ik over vlotterhoogte af te stellen. Maar nergens uitleg hoe je dit moet doen.

2/ Moet ik ergens een lik olie of ver aan doen. Dacht aan scharnierpunten ofzo.

Andere tips zijn ook altijd welkom :)

oja de carburator kan momenteel niet op een auto gemonteerd worden en dus draaiend getest worden. Dit is voor al de auto terug uit de stalling komt.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » vr 3 feb, 2012 19:24

Welk type carburateur? Enkel- of dubbelloops?

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » vr 3 feb, 2012 19:25

dubbel carburator.

Van een jaren 80 2cv6 motortje.

Inderdaad handig om te vermelden als ik informatie wil :lol:

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 3 feb, 2012 20:34

De vlotterhoogte kun je het makkelijkst meten met een schuifmaatje. Uit m'n hoofd gezegd 18mm. Het is voor mij alweer even geleden, maar volgens mij gemeten vanaf de pakking die erop ligt. Als iemand dit zeker weet, graag even aanvullen.

Vlotterhoogte meet je tussen het midden van die kunststof drijvertjes (staat een puntje in t midden) en het deksel/ pakking.

Stellen kun je gewoon met de hand doen door het lipje voorzichtig te buigen.

Voordat je blind de pakking gaat gebruiken, controleer even of deze exact gelijk is aan de oude. Er is namelijk een slechte serie in omloop geweest waarbij twee gaten een groter gat was met als gevolg dat de auto afslaat bij hard remmen (het heeft me heel wat tijd gekost om dat te vinden).

En voor het vervangen van de pakking moet je de vlotter er af halen. Met een pendrijvertje tik je het asje er zo uit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » za 4 feb, 2012 13:13

Tb bedankt voor de reactie.

Vlotter had ik al verwijderd voor het ultrasoon reinigen.

Deze morgen pakking vergeleken, deze is exact hetzelfde als de oude. Dus heb ik blijkbaar een goede set in handen.

Wel nog een paar kleine vraagjes:

De stationair sproeier in de verpakking is nummer 40, en de originele is nummer 41. Maakt dit verschil uit? Of zal je dit niet merken tijdens draaien motor
Ook is een kapje die rond stationair sproeier zit gebarsten. Deze zit blijkbaar niet in de set die ik gekocht heb. Kan ik deze ergens los kopen? Bij verschillende leveranciers gekeken maar niet gevonden.
Afbeelding

Blijkbaar zit er 1 membraam te kort in de set die ik heb.
membraam waar benzine toekomt heb ik.
Maar volgende heb ik tekort. Ken de naam hiervan niet.
dus een foto om het duidelijk te maken
Afbeelding
Afbeelding

Ook zit er bij de pakking voor die plaats een metalen plaatje in de revisie set die origineel niet op de carburator zit. Weet iemand het nut van dit plaatje en of ik dit ertussen moet monteren?
Afbeelding

Verder nog 2sproeiers in de set die ik niet kan thuisbrengen. Enigste plaats die er op lijkt is de gemonteerde originele op de foto.
Maar is net een andere maat in de set
Afbeelding

Verder nog een foto van type carburator:
Afbeelding

groeten

TB
Moderator

Bericht door TB » za 4 feb, 2012 16:53

Die twee dingen die je aanziet voor sproeier zijn de naaldjes. In zo een setje zitten er altijd 2. Er zijn carburateurs waar de grote in moet en dus ook waar de kleine in moet. Op die naald ligt het lipje van het beugel waar de vlotters aan zitten.

Het klopt dat er maar 1 membraam in zit. Dat is mij ook wel eens opgevallen.

Dat metalen plaatje herken ik niet. Ik zou zeggen: kom je het niet tegen op jouw carburateur dan ook niet ergens tussen stoppen.

De stationairsproeier die je laat zien is volgens mij de CO stelschroef. Daar zit zo een plastic kapje omheen. De stationairsproeier zit aan de voorkant van de carburateur in het deksel. En ziet er toch wel anders uit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » za 4 feb, 2012 17:16

Ik ben nog nooit een setje tegen gekomen welke klopte en waar alles in zat wat je nodig hebt.
1/3 van de spulletjes in het zakje is te gebruiken, de rest kun je wegmikken...

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door brammie » za 4 feb, 2012 23:09

dat plaatje wat erin zit is om de chokevacuumdingesofhoehijookheet af te sluiten

ofwel dat plaatje kan op het ding waar je het membraam voor mist
precies op de plaats waar je hem op de foto houd dus
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » za 4 feb, 2012 23:11

Dat metalen plaatje heeft precies de vorm van de zwarte pakking die normaliter onder het vacuumterugtrekpiefje van de choke zit. Een juiste naam van dat ding ken ik niet, ik weet wel dat je hem makkelijk verliest als de twee boutjes niet met Loctite geborgd zijn. Mogelijk dient het plaatje om het kanaaltje voor het vacuum af te dekken als je het terugtrekpiefje inderdaad kwijt bent. Op jouw foto houd je het plaatje naast het terugtrekgeval, dat op jouw carb dus gelukkig nog aanwezig is.
Dat het plastic kapje op de mengselregelschroef is ingescheurd, is niet erg.

Plaats reactie