Oliekoeler....afgebroken
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Oliekoeler....afgebroken
Natuurlijk is bij het losdraaien van de oliekoeler 1 buis afgeknapt.
Heeft iemand dit wel eens gerepareerd? Het is gewoon 10mm en dat is een loodgietersmaat.
Daar zijn knelringen voor te krijgen maar zou dat ook lukken?!?
Heeft iemand dit wel eens gerepareerd? Het is gewoon 10mm en dat is een loodgietersmaat.
Daar zijn knelringen voor te krijgen maar zou dat ook lukken?!?
Het is aluminium voor zover ik weet. Je zou het met een knelfitting kunnen proberen maar denk eraan dat dit een gevoelig onderdeel is. Als ie breekt of lostrilt ben je binnen de kortste keren al je olie kwijt en draai je de motor vast. Dus misschien veiliger een andere koeler te zoeken. Als die afbreekt bij demontage moet ie toch al ver gecorrodeerd zijn geweest.
diverse Citroens, wat anders.
Ik heb ook weleens van die flexibele leidingen gezien die worden gebruikt. Zijn wel prijzig, vooral de koppelingen. Maar dan ben je wel van dat kwetsbare aluminium af bij de aansluitingen.
Al denk ik dan een nieuwe of goed gebruikte oliekoeler nog voordeliger kan zijn.
Mijn ervaring is dat zeker 1/3e van de koelers kapot gaat bij demonteren. Al spuit je er nog zo veel WD40 tussen etc.
Al denk ik dan een nieuwe of goed gebruikte oliekoeler nog voordeliger kan zijn.
Mijn ervaring is dat zeker 1/3e van de koelers kapot gaat bij demonteren. Al spuit je er nog zo veel WD40 tussen etc.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Ligt eraan waar de buis gebroken is. Als er plaats voor is kun je gewoon een stuk strak passende slang (oliebestendig) erop schuiven en met slangklemmen goed vastzetten. Of anders een passend stukje buis er overheen zetten en vastlijmen met oliebestendige tweecomponentenlijm. Deden we altijd zo bij rallys in het buitenland waar geen andere hulp was, bijv. Parijs-Dakar.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat de oliekoeler al ver heen is gecorrodeerd als hij afbreekt.
Die moer die zit gewoon na al die jaren vastgebakken aan de leiding.
De leiding is van aluminium en draait gewoon mee met de moer.
Nou, dat gaat natuurlijk nooit goed.
Ik heb bij mijn werkgever een kniekoppeling en een sok meegenomen, knel 10mm.
Met een nieuw stukje buis ga ik het toch proberen op te lossen.
Een nieuwe koeler kost ca. 125 euro en een 2e handse heb ik nu ook al....
Die moer die zit gewoon na al die jaren vastgebakken aan de leiding.
De leiding is van aluminium en draait gewoon mee met de moer.
Nou, dat gaat natuurlijk nooit goed.
Ik heb bij mijn werkgever een kniekoppeling en een sok meegenomen, knel 10mm.
Met een nieuw stukje buis ga ik het toch proberen op te lossen.
Een nieuwe koeler kost ca. 125 euro en een 2e handse heb ik nu ook al....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
oliekoeler
Kun je gebruiken om te reapreren, wij gebruiken het voor de kitcars. Maar ik moet zeggen dat je beter een nieuwe kunt kopen die zijn ondertussen ook niet allemaal zo duur meer.TB schreef:Ik heb ook weleens van die flexibele leidingen gezien die worden gebruikt. Zijn wel prijzig, vooral de koppelingen. Maar dan ben je wel van dat kwetsbare aluminium af bij de aansluitingen.
Al denk ik dan een nieuwe of goed gebruikte oliekoeler nog voordeliger kan zijn.
Mijn ervaring is dat zeker 1/3e van de koelers kapot gaat bij demonteren. Al spuit je er nog zo veel WD40 tussen etc.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/