-
Thijs
- Heavy user

- Berichten: 3077
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Bericht
door Thijs » do 2 feb, 2012 22:02
Natuurlijk is bij het losdraaien van de oliekoeler 1 buis afgeknapt.
Heeft iemand dit wel eens gerepareerd? Het is gewoon 10mm en dat is een loodgietersmaat.
Daar zijn knelringen voor te krijgen maar zou dat ook lukken?!?

-
AZL57
- Addicted user

- Berichten: 5221
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » vr 3 feb, 2012 20:07
Het is aluminium voor zover ik weet. Je zou het met een knelfitting kunnen proberen maar denk eraan dat dit een gevoelig onderdeel is. Als ie breekt of lostrilt ben je binnen de kortste keren al je olie kwijt en draai je de motor vast. Dus misschien veiliger een andere koeler te zoeken. Als die afbreekt bij demontage moet ie toch al ver gecorrodeerd zijn geweest.
diverse Citroens, wat anders.
-
TB
- Moderator
- Berichten: 3478
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
- Locatie: Zuid Holland
Bericht
door TB » vr 3 feb, 2012 20:28
Ik heb ook weleens van die flexibele leidingen gezien die worden gebruikt. Zijn wel prijzig, vooral de koppelingen. Maar dan ben je wel van dat kwetsbare aluminium af bij de aansluitingen.
Al denk ik dan een nieuwe of goed gebruikte oliekoeler nog voordeliger kan zijn.
Mijn ervaring is dat zeker 1/3e van de koelers kapot gaat bij demonteren. Al spuit je er nog zo veel WD40 tussen etc.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
Charleston 88
- Regelmatige poster

- Berichten: 163
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Bericht
door Charleston 88 » vr 3 feb, 2012 21:02
Ligt eraan waar de buis gebroken is. Als er plaats voor is kun je gewoon een stuk strak passende slang (oliebestendig) erop schuiven en met slangklemmen goed vastzetten. Of anders een passend stukje buis er overheen zetten en vastlijmen met oliebestendige tweecomponentenlijm. Deden we altijd zo bij rallys in het buitenland waar geen andere hulp was, bijv. Parijs-Dakar.
-
Thijs
- Heavy user

- Berichten: 3077
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Bericht
door Thijs » za 4 feb, 2012 10:45
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat de oliekoeler al ver heen is gecorrodeerd als hij afbreekt.
Die moer die zit gewoon na al die jaren vastgebakken aan de leiding.
De leiding is van aluminium en draait gewoon mee met de moer.
Nou, dat gaat natuurlijk nooit goed.
Ik heb bij mijn werkgever een kniekoppeling en een sok meegenomen, knel 10mm.
Met een nieuw stukje buis ga ik het toch proberen op te lossen.
Een nieuwe koeler kost ca. 125 euro en een 2e handse heb ik nu ook al....
-
Race
- Beginner

- Berichten: 30
- Lid geworden op: wo 22 jul, 2009 21:40
- Locatie: Oosterend (Texel)
Bericht
door Race » zo 5 feb, 2012 14:39
Zou er in ieder geval dan wel steunbusjes in de leidingen zetten, anders knel je hem kapot...
-
Jheronimus
- Regelmatige poster

- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Bericht
door Jheronimus » ma 6 feb, 2012 19:15
Geeft nix was toch al stuk.
-
Le Patron
- Regelmatige poster

- Berichten: 332
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
-
Contacteer:
Bericht
door Le Patron » vr 17 feb, 2012 11:51
TB schreef:Ik heb ook weleens van die flexibele leidingen gezien die worden gebruikt. Zijn wel prijzig, vooral de koppelingen. Maar dan ben je wel van dat kwetsbare aluminium af bij de aansluitingen.
Al denk ik dan een nieuwe of goed gebruikte oliekoeler nog voordeliger kan zijn.
Mijn ervaring is dat zeker 1/3e van de koelers kapot gaat bij demonteren. Al spuit je er nog zo veel WD40 tussen etc.
Kun je gebruiken om te reapreren, wij gebruiken het voor de kitcars. Maar ik moet zeggen dat je beter een nieuwe kunt kopen die zijn ondertussen ook niet allemaal zo duur meer.