De fusées, een aantal mythen en een probleem.

Alles over de wielophanging
Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » za 25 sep, 2010 20:51

bartje2212 schreef:Een zilversmid vertelde dat hij reepjes zilver altijd eerst heet stookt omdat het dan "zacht" wordt en minder snel breekt (atoomstructuur is veranderd) en waardoor bewerking makkelijker wordt. Om het materiaal weer hard en buigvast te maken wordt het in speciale vloeistof afgekoeld (smerig goedje). Hierdoor wordt het materiaal weer "hard".
Ik kan me voorstellen dat het bij ijzer ook zo kan werken. Heet stoken en niet op de juiste wijze afkoelen maakt het materiaal zachter waardoor slijtage sneller gaat?
Staal kun je zonder probleem warm maken tot zo'n 600 gr. C Bij deze temperatuur begint het metaal rood te kleuren. Als je het daarna maar gewoon laat afkoelen, dus niet geforceerd koelen. Als je metaal heet maakt en dan plotseling koelt (onderdompelen in water of olie, afhankelijk van de toepassing) hard je het metaal. Het metaal wordt dan bros en kan sneller breken. Vooral gietijzer e.d. is hier gevoelig voor, gooi maar eens een mooie gietijzeren pan zo van het vuur in het (relatief) koude afwaswater.

Geharde onderdelen zoals de kogel van het stuurarmpje of lagers mag je niet heet maken als je ze opnieuw wil gebruiken. Door het verhitten veranderen de materiaaleigenschappen te veel. Plotseling koelen = bros = kans op breuk(jes), langzaam koelen = zacht / taai = slijtage.

Metaal warm maken tot 100 graden kan geen enkel kwaad. Metaaltechnisch is 100 graden absoluut niet warm, je zou het zelfs koud kunnen noemen (maar je brandt er wel je vingers aan! ;-)
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

guido
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door guido » do 30 sep, 2010 15:22

BasvanEerden schreef:ik heb gemerkt dat er een duidelijke verschil is in kwaliteit tussen de imitatie fusee en de originele fusee. Ik heb eerst een imitatie gebruitk die waardeloso was want de burton kwam niet door de APK. Nog teveel speling. Nu met de originele fusee geen problemen en ook bij de dyane gedaan en geen problemen.
Verschil kwaliteit?
als antwoord op mijn vraag waarin het prijsverschil tussen imitatie (29€) en origineel (56€) zit kreeg ik bij de grootste Belgische dealer van de ons aller bekende franse leverancier dit antwoord:

"het verschil zit in het doosje, wij gebruiken enkel de imitatie"

heb dus de imitatie aangeschaft en laat dit monteren.
aangezien ik er mijn eerste meter nog mee moet rijdenkan ik dus geen rijervaring posten...
Mehari '78

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » di 7 feb, 2012 19:49

Even dit topic nog wat leven in blazen....
Zijn er ervaringen om een overmaatse fusee pen te gebruiken ivm slijtage van de draagarm?

Veel draagarmen slijten....wat natuurlijk logisch is...is het wellicht een optie om op twee punten in de draagarm een gaatje te boren, m6 draad te tappen (of een moer erop lassen), om zo de fuseepen in de arm te borgen. Wellicht dan wel een vlak stukje slijpen op de nieuw te plaatsen fusee pen. Hiermee is kleine speling volgens mij op te vangen en is het wisselen van een fuseepen kinderspel.

Ben benieuwd wat iedereen hiervan vind. Het is welliswaar een horkerige oplossing.

Groeten!
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » di 7 feb, 2012 20:36

stef1987 schreef:Even dit topic nog wat leven in blazen....
Zijn er ervaringen om een overmaatse fusee pen te gebruiken ivm slijtage van de draagarm?

Veel draagarmen slijten....wat natuurlijk logisch is...is het wellicht een optie om op twee punten in de draagarm een gaatje te boren, m6 draad te tappen (of een moer erop lassen), om zo de fuseepen in de arm te borgen. Wellicht dan wel een vlak stukje slijpen op de nieuw te plaatsen fusee pen. Hiermee is kleine speling volgens mij op te vangen en is het wisselen van een fuseepen kinderspel.

Ben benieuwd wat iedereen hiervan vind. Het is welliswaar een horkerige oplossing.

Groeten!
Bedoel je in de fusee een gaatje te boren?
Vrgrt.
Hassie.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » di 7 feb, 2012 20:45

Nee... op de fuseepen op twee plekken een vlak stukje slijpen en twee gaatjes boren in de draagarm (aan de zijkant van het gat waar de fuseepen in gaat). Zo kun je door middel van het aandraaien van twee m6 boutjes de fuseepen op zijn plek houden om zo te voorkomen dat deze kan bewegen. Een bijkomend voordeel is dat als de draagarm speling vertoont (het gat waar de fusee in gaat), je deze speling kan verhinderen.

Het is trouwens een erg "wild" idee hoor. Je verzwakt de draagarm wel een beetje namelijk ;) (en wellicht nog andere dingen ook). Jullie mening is meer dan welkom dus!
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 7 feb, 2012 22:04

Maar het gaat om een perspassing! De fuseepen beweegt niet in de draagarm, dus waar haal je die slijtage vandaan? Nou ja, na héél vaak de fuseepen vervangen raak je eventueel een beetje materiaal kwijt... Misschien heeft ooit een beun het zich makkelijk gemaakt door de boring in jouw draagarm iets te ruimen zodat hij de pen er vlot in zou kunnen jassen? In dat geval zou ik sowieso de draagarm vervangen. Nog meer materiaal wegnemen lijkt me niet gezond.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » di 7 feb, 2012 22:09

Dat lijkt mij ook. Soms heb ik het idee dat de arm gewoon snel slijt. Volgens mij kun je 2 tot 3 keer de fusees vervangen zonder dat er overmatige speling in de draagarm komt. Ook heb ik soms het idee dat de pen gaat wringen in de arm (daarom mijn idee om hem te borgen).
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 8 feb, 2012 11:46

Misschien flauw om het te vragen: Als je een fuseepen vervangt, gebruik je dan wel eerst een centreerpen om van onderaf het fuseestuk met de lagerbusjes, de vulringen en de draagarm in lijn te krijgen?

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » wo 8 feb, 2012 17:20

Natuurlijk doe ik dat....anders gaat er iets niet goed denk ik. Ik vraag me ook af of het zonder een centreerbus uberhaupt lukt.
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jheronimus » wo 8 feb, 2012 22:25

stef1987 schreef:Even dit topic nog wat leven in blazen....
Juiste toppic! vult het stukje Mythen aan.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » do 9 feb, 2012 18:15

Ja, hij past mooi in het rijtje Mythen inderdaad......Busted or not ;)

Volgens mij kun je met zo een soort trucje je assen langer gebruiken.
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door brammie » vr 10 feb, 2012 17:35

zijn de bussen niet vervangbaar?
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » vr 10 feb, 2012 21:27

In de draagarm zit geen bus... Deze slijt enigszins naar een paar x de fusee pen vervangen.
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

fusepennen

Bericht door Le Patron » vr 17 feb, 2012 11:44

Het blijft een gewild topic.

Armen slijten niet zo maar, een te groot gat is het gevolg van verkeerd demonteren van een eerder vervangen fuseepen. Met het demonteren is de pen gestuikt en wordt het gat in de arm netjes opgeruimd naar een grotere maat en gaat de pen meedraaien.

Oplossen met boutje etc. is al vaker toegepast gaat soms goe, maar een andere arm heeft de voorkeur.

Dikkere pen? Ja die zijn te vinden, kost je een hoop ellende omdat de bijgeleverde bussen zo uit de fusee vallen, los dat maar weer op.

Prijs qualiteit, wij monteren eerste montage fuseepennen, ik moet zeggen dat alle imitatie pennen duurder verkocht worden dan de originele eerste montage pennen.

Nog even over de APK, de keurmeester mag zo wie zo geen aantekemning hiervan maken op het keurings rapport, dit doen ze vaak bij stuur en fuseekogel, maar het is geen kogel!

Verder heb ik nog nooit een fuseepen gezien die afgekeurd had mogen worden op de speling van de bussen, alleen axiaal vanwege te dunnen ringen die gebruikt zijn. De speling lijkt vaak heel veel, en dan adviseren we ook om ze te vervangen, maar niet voor de APK.

Als ze voor de APK te veel speling hebben durf je er echt niet mee te rijden.

Afbeelding
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » zo 26 feb, 2012 10:13

Zelf vervang ik geen fuseepennen, dit laat ik doen, ik ben wel goed in regelmatig doorsmeren :D :D
Nou heb ik hier een Eend staan die ik ook even wilde doorsmeren, maar bij 1 fusee komt het vet alleen maar aan de onderkant van de draagarm (afdekkapje :roll: :?: ) eruit en de fuseepen word dus niet doorgesmeerd.
Voor zover ik weet heeft deze auto nog de originele fuseepennen.
Is dit te repareren of moet daarvoor de fuseepen er uit?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Plaats reactie