Ploffen en knallen
En ja hoor, ik ben ook de sjaak. Gisteren begint tijdens het rijden mn eend te ploffen (zeg maar gerust knallen af en toe onder de motorkap) en flink in te houden. Bij 60 km/u in zn 4 gaat het wel maar bij optrekken is het hopeloos. Dacht dat ik mn huis nooit zou halen, gelukkig wel. De eend ging af en toe bonkend en schuddend langzaam vooruit.
Und jetzt, waarmee te beginnen? Helaas vanwege verbouwing zijn al mn citroenonderhoudsboeken onbereikbaar.
Und jetzt, waarmee te beginnen? Helaas vanwege verbouwing zijn al mn citroenonderhoudsboeken onbereikbaar.
Klinkt dus als een carburator probleem? Dat is iets teveel hogere wiskunde voor me.
Vanochtend de ontstekening eruit gehaald en zag dat de beide de contactpuntjes voor de helft weg waren (niet het bovenste laagje weg maar beide puntjes overdwars de helft weg). Hierdoor raakt het metaal elkaar bijna.
Vervangen kan dus sowieso geen kwaad (alleen heeeel irritant dat garage een schroef zo vast heeft gezet dat die nu niet meer los wil en de kop beschadigd raakt. Eerst maar even WD40 op gespoten).
En super handig: in Dropbox heb ik map Citroen waarin allerlei electrische schema's staan, handboeken etc. m.b.t. de eend. Dus gewoon mn iPad in de eend gezet en af en toe even spieken hoe het ook alweer moest.
Vanochtend de ontstekening eruit gehaald en zag dat de beide de contactpuntjes voor de helft weg waren (niet het bovenste laagje weg maar beide puntjes overdwars de helft weg). Hierdoor raakt het metaal elkaar bijna.
Vervangen kan dus sowieso geen kwaad (alleen heeeel irritant dat garage een schroef zo vast heeft gezet dat die nu niet meer los wil en de kop beschadigd raakt. Eerst maar even WD40 op gespoten).
En super handig: in Dropbox heb ik map Citroen waarin allerlei electrische schema's staan, handboeken etc. m.b.t. de eend. Dus gewoon mn iPad in de eend gezet en af en toe even spieken hoe het ook alweer moest.
Beste mensen, een vraag. Als ik morgenmiddag mn contactpuntjes en condenstator heb vervangen en het probleem is niet over, wat dan te doen?
Dan zit het in de carburateur, heb ik ook dingen gelezen over 'sproeier' maar geen flauw idee waar het zit. Tekeningen, uitleg, schetjes, to do's zijn allemaal welkom!
Dan zit het in de carburateur, heb ik ook dingen gelezen over 'sproeier' maar geen flauw idee waar het zit. Tekeningen, uitleg, schetjes, to do's zijn allemaal welkom!
Nou, vanmiddag begonnen met contactpuntjes en condensator vervangen. Viel niet mee want was jaren terug dat ik het zelf voor het laatst gedaan had. Nodig was het wel:
Helpen deed het niet, nauwelijks starten, nauwelijks lopen. Veel geplof onder de motorkap. Toen viel mn oog hierop............
3 van de vier schroefjes los. Improvisorisch vastgezet. Wel aanslaan maar blijven ploffen, zonder knallen. Motor gaat niet goed stationair lopen, wil constant afslaan.
Wat is dat omkringelde ding? Want die is verschoven
Helpen deed het niet, nauwelijks starten, nauwelijks lopen. Veel geplof onder de motorkap. Toen viel mn oog hierop............
3 van de vier schroefjes los. Improvisorisch vastgezet. Wel aanslaan maar blijven ploffen, zonder knallen. Motor gaat niet goed stationair lopen, wil constant afslaan.
Wat is dat omkringelde ding? Want die is verschoven
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
t Is inderdaad een chokeklepversteller. Als de motor aanslaat met de chokeklep dicht, ontstaat een sterk vacuum dat naar achter het membraan in dat doosje wordt doorgegeven. De haak die aan het membraan vastzit trekt de chokeklepas een stukje terug, zodat de motor niet meteen verzuipt. Als dat ding los ligt, krijg je inderdaad valse lucht onderin je carburateur. Het membraanhuis van de acceleratiepomp is te zien op de tweede foto rechts onderaan de carburateur.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Kleine correctie, maar belangrijk: Het omcirkelde ding is niet de acceleratiepomp, maar de chokeklep versteller, zoals hierboven beschreven.theoenmarion schreef:Acceleratiepomp kun je eraf halen(heb ik gehoord) is niet noodzakelijk.
Hier zuigt hij vaak valse lucht.
Even een plaatje erop met pakking.
Kun je kopen.
Je kunt 'm inderdaad weglaten, maar je moet dan wel een plaatje en pakking op de carburateur schroeven.
Eendracht maakt macht.