Ploffen en knallen

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 29 feb, 2012 08:38

Dubbelpost
Laatst gewijzigd door Twécévé op wo 29 feb, 2012 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 29 feb, 2012 08:58

En ja hoor, ik ben ook de sjaak. Gisteren begint tijdens het rijden mn eend te ploffen (zeg maar gerust knallen af en toe onder de motorkap) en flink in te houden. Bij 60 km/u in zn 4 gaat het wel maar bij optrekken is het hopeloos. Dacht dat ik mn huis nooit zou halen, gelukkig wel. De eend ging af en toe bonkend en schuddend langzaam vooruit.

Und jetzt, waarmee te beginnen? Helaas vanwege verbouwing zijn al mn citroenonderhoudsboeken onbereikbaar. :evil:

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 29 feb, 2012 09:24

Ga er vanuit dat ploffen in de carburator benzine tekort betekend en
ploffen in de uitlaat overslaan van vonkjes zijn.
zoekt hopenlijk wat makkelijker.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 29 feb, 2012 12:25

Klinkt dus als een carburator probleem? Dat is iets teveel hogere wiskunde voor me.

Vanochtend de ontstekening eruit gehaald en zag dat de beide de contactpuntjes voor de helft weg waren (niet het bovenste laagje weg maar beide puntjes overdwars de helft weg). Hierdoor raakt het metaal elkaar bijna.
Vervangen kan dus sowieso geen kwaad (alleen heeeel irritant dat garage een schroef zo vast heeft gezet dat die nu niet meer los wil en de kop beschadigd raakt. Eerst maar even WD40 op gespoten).

Afbeelding

En super handig: in Dropbox heb ik map Citroen waarin allerlei electrische schema's staan, handboeken etc. m.b.t. de eend. Dus gewoon mn iPad in de eend gezet en af en toe even spieken hoe het ook alweer moest.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 1 mar, 2012 13:47

Beste mensen, een vraag. Als ik morgenmiddag mn contactpuntjes en condenstator heb vervangen en het probleem is niet over, wat dan te doen?

Dan zit het in de carburateur, heb ik ook dingen gelezen over 'sproeier' maar geen flauw idee waar het zit. Tekeningen, uitleg, schetjes, to do's zijn allemaal welkom!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 1 mar, 2012 22:20

Kleppen stellen, vlotterniveau controleren, sproeiers schoonmaken en met een spuitbusje remmenreiniger naar valse lucht speuren.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 2 mar, 2012 16:41

Nou, vanmiddag begonnen met contactpuntjes en condensator vervangen. Viel niet mee want was jaren terug dat ik het zelf voor het laatst gedaan had. Nodig was het wel:
Afbeelding

Helpen deed het niet, nauwelijks starten, nauwelijks lopen. Veel geplof onder de motorkap. Toen viel mn oog hierop............

Afbeelding

3 van de vier schroefjes los. Improvisorisch vastgezet. Wel aanslaan maar blijven ploffen, zonder knallen. Motor gaat niet goed stationair lopen, wil constant afslaan.

Wat is dat omkringelde ding? Want die is verschoven

Afbeelding

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 2 mar, 2012 16:50

Klinkt als vergelijkbaar probleem zoals ED147 eerder poste.
Mogelijk vieze sproeiers? De carberateur kan wel een schoonmaakbeurtje en wat liefde gebruiken zo te zien. Succes
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 2 mar, 2012 17:02

Eend loopt weer. Andere bobine..........

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 5 mar, 2012 21:20

dat omkringelde ding heet een acceleratiepompje :wink: als die het niet meer doet merk je dat wel met optrekken!
Citroen 2cv6 special 1986

Race
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 jul, 2009 21:40
Locatie: Oosterend (Texel)

Bericht door Race » di 6 mar, 2012 09:40

volgens mij is dat het vacuum doosje dat je choke een beetje opentrekt als je veel gas geeft toch? (weet niet hoe dat ding heet...)

Kan me voorstellen dat je zo false lucht aan het trekken was, wat tot ploffen kan leiden

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 6 mar, 2012 21:01

t Is inderdaad een chokeklepversteller. Als de motor aanslaat met de chokeklep dicht, ontstaat een sterk vacuum dat naar achter het membraan in dat doosje wordt doorgegeven. De haak die aan het membraan vastzit trekt de chokeklepas een stukje terug, zodat de motor niet meteen verzuipt. Als dat ding los ligt, krijg je inderdaad valse lucht onderin je carburateur. Het membraanhuis van de acceleratiepomp is te zien op de tweede foto rechts onderaan de carburateur.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 8 mar, 2012 16:53

Twécévé schreef:Eend loopt weer. Andere bobine..........
Ik dacht dat de bobine er net nieuw inzat. Is echter juni 2010 er nieuw ingezet (Valeo). Toch zegt mijn gevoel dat deze bobine wel erg snel stuk is, toch?

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 15 jun, 2014 12:10

Acceleratiepomp kun je eraf halen(heb ik gehoord) is niet noodzakelijk.
Hier zuigt hij vaak valse lucht.
Even een plaatje erop met pakking.
Kun je kopen.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 15 jun, 2014 16:00

theoenmarion schreef:Acceleratiepomp kun je eraf halen(heb ik gehoord) is niet noodzakelijk.
Hier zuigt hij vaak valse lucht.
Even een plaatje erop met pakking.
Kun je kopen.
Kleine correctie, maar belangrijk: Het omcirkelde ding is niet de acceleratiepomp, maar de chokeklep versteller, zoals hierboven beschreven.

Je kunt 'm inderdaad weglaten, maar je moet dan wel een plaatje en pakking op de carburateur schroeven.
Eendracht maakt macht.

Plaats reactie