De fusées, een aantal mythen en een probleem.

Alles over de wielophanging
Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

onderdekseltje

Bericht door Le Patron » ma 27 feb, 2012 08:41

Als het er onder uit komt zit het dekseltje niet goed vast of scheef er in.

Borging aan zeikant even los en kijken of die recht zit en zo ja aandraaien.

Indien nodig koop je een nieuwe dekseltje.

Is het schroefdraad in de fusee stuk dan kun je deze met een draadvijl herstellen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » wo 29 feb, 2012 20:16

Mijn eend kan weer een jaartje door met de APK. Volgende APK komt de fusee weer in beeld ;) Misschien dat ik meteen heel de voortrein aanpak....goed stuurhuis met draagarmen op de kop zien te tikken waarmee weinig km's mee zijn gereden ;)
Gebruikt orgineel is mijn inziens nog beter dan nieuw ;)
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » vr 2 mar, 2012 16:06

stef1987 schreef:Mijn eend kan weer een jaartje door met de APK.
Als de eend is goedgekeurd op 29 februari hoeft hij toch pas over 4 jaar weer gekeurd te worden? :wink:
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 21 apr, 2012 18:46

Ik heb vandaag de oude fusee pen er uitgeslagen en nu zie ik aan de binnenzijde, ter hoogte van de smeernippel, dat de binnenkant van het huis wat is ingevreten. Hoe erg is dit, of ga ik nu te ver? Ik heb een nieuw setje gekocht en hier zitten drie vulringen bij, moet ik deze alle drie weer gebruiken?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 23 apr, 2012 09:19

Je perst de oude lagers eruit en de nieuwe erin.dan heb je niets meer met beschadegingen te maken.Dan pas je met de oude en de nieuwe pen het fuseestuk op de draagarm en meet je met de nieuwe koperen ring in de midden en van de 4 stalen ringen(2 oude en 2 nieuwe) om de opwaartse speling zo klein te maken.Dan druk je de oude pen van onder in het lager en de vulringen en tikt hem net klem.Dan kan je de nieuwe pen van boven af er in slaan.Het beste leg je die nieuwe pen eerst in de vriezer om hem te laten krimpen.dan sla je hem er makkelijker in.Let daarbij goed op de stand van de pen ivm.de smeergaatjes.Dan de gaatjes goed afdoppen,
zodat er alleen nog maar vet tussen de lagerringen uitkomt.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 23 apr, 2012 12:27

Ik tob altijd ( nou ja, die paar keer dat ik een fuseepen verving) met het dopje bovenin. Dat zou op z'n plaats moeten worden getikt, dan platgeslagen en met een paar stuikjes geborgd. Wat ik ook probeer, altijd komt het vet er boven uit. Heb jij daar nog tips over, Gerard?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 23 apr, 2012 14:32

Dicht solderen. Het randje vertinnen van beide delen en erin laten smelten

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 23 apr, 2012 16:50

Dit lijkt me ook wel wat.

http://www.pp-2cv.be/EN/News/KitPivot.htm

Vertinnen is goedkoper natuurlijk.

Maar hecht tin wel goed genoeg aan metaal?

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 23 apr, 2012 17:06

Gerard2cv schreef:Je perst de oude lagers eruit en de nieuwe erin.dan heb je niets meer met beschadegingen te maken.Dan pas je met de oude en de nieuwe pen het fuseestuk op de draagarm en meet je met de nieuwe koperen ring in de midden en van de 4 stalen ringen(2 oude en 2 nieuwe) om de opwaartse speling zo klein te maken.Dan druk je de oude pen van onder in het lager en de vulringen en tikt hem net klem.Dan kan je de nieuwe pen van boven af er in slaan.Het beste leg je die nieuwe pen eerst in de vriezer om hem te laten krimpen.dan sla je hem er makkelijker in.Let daarbij goed op de stand van de pen ivm.de smeergaatjes.Dan de gaatjes goed afdoppen,
zodat er alleen nog maar vet tussen de lagerringen uitkomt.
Hoe moeten de gaat zitten? Richting smeernippel? De ring, moet deze met de holle kant naar onder?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 23 apr, 2012 17:08

Maar hecht tin wel goed genoeg aan metaal?[/quote]

Moet ik hier antwoord op geven :lol:
Ik bedoelde met juiste positie dat de lagertjes verschillende lengte zijn en de pen de gaatjes op verschillende hoogte zitten
Het tussenplaatje maakt niet uit of je de groefjes boven of beneden zet

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 24 apr, 2012 13:08

Je hoeft er geen antwoord op te geven, maar ik heb wel eens geprobeerd om een draad aan iets van ijzer te solderen en dat hecht voor geen meter.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 24 apr, 2012 13:21

Ik ben er ook geen meester in, maar ik heb echt wel soldeerwerk aan staal gezien dat wèl hield. t Schijnt een kwestie te zijn van materiaalkeuze en goed schoon werken. En natuurlijk: Hoe groter het werkstuk, hoe moeilijker het wordt om er genoeg warmte in te krijgen.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 28 apr, 2012 12:02

Ik heb de fuseepen er in maar krijg inderdaad ook het bovendeksel niet 100% dicht. Als ik de nippel vol met vet spuit komt er op de vier centerpuntjes vet naar buiten. Is dit een groot probleem? heb het al geprobeerd dicht te solderen met tin van 2mm maar geeft geen verbetering. Trouwens tin ging er later ook zo weer af. Als ik er nu eens goed wat primer op strijk en goed door laat harden?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 28 apr, 2012 14:46

Ja, dat is meestal een probleem. Het vet volgt de weg van de minste weerstand. Het meeste gaat dus niet door de gaatjes in de fuseepen naar de lagerbusjes. Als je geluk hebt, komt nog wel een deel van het vet op de goede plaatsen terecht. Dat kun je dan zien; er kruipt tijdens het doorsmeren wat vet uit de kieren tussen de draagarm en het fuseestuk.
Misschien is het mogelijk, het bovendopje te ontvetten met remmenreiniger en daarna de lekjes dicht te smeren met 2-componentenlijm o.i.d.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 28 apr, 2012 18:33

gelukkig, de fusees zitter er weer in. De rechterkant zat even tegen, want de pen ging er moeizaam in met als gevolg dat die kant niet wilde scharnieren. De boel weer los getikt en ontdaan van enkele braampjes! Hierna viel de pen er gewoon in, kon hem dus met de hand erin drukken! Als ik er vet inspuit komt het vet niet uit de kieren, maar het draait wel lekker soepel. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat rechts een heeeel ietsje speling heeft. Maar daar kan ik mee leven.

Plaats reactie