Kleine schade?

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Kleine schade?

Bericht door Happytree » za 3 mar, 2012 19:40

Ik heb een acadiane op het oog met een kleine schade aan de voorkant, opzich oogt het niet erg, maar toch is het front (waar de aansluiting zit om de motorkap te sluiten) niet helemaal op de juiste plek en moet je de motorkap beetje bewegen om hem goed erin te krijgen. Nu is mijn vraag hoe goed herstelbaar zo'n schade is?

Ik ben niet van de citroen's in concours staat en gebruik ze zelf graag als gebruiksvoorwerp maar wil het wel toonbaar hebben. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Afbeelding

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » za 3 mar, 2012 20:30

Had deze aca te koop zien staan op de plaats waar het altijd markt is ;)
Wat betreft de schade denk ik verstandig het frame erachter te vervangen. Waar de spatborden aanvastzitten. Dan heb je de vorm al aardig weer te pakken. ik heb nog zo'n frame liggen, bij interesse pb je maar. Tevens nog tussenschot achter de voorstoelen.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 3 mar, 2012 22:08

Ik weet niet hoe het plaatwerk van een acadiane voor vastzit en hoeveel kreukelzone dit geeft, maar zou zeker even goed naar het chassis kijken.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » za 3 mar, 2012 22:24

Punky schreef:Ik weet niet hoe het plaatwerk van een acadiane voor vastzit en hoeveel kreukelzone dit geeft, maar zou zeker even goed naar het chassis kijken.
inderdaad, je bumper zit via een steun vast aan je chassis. het kan zijn dat alleen die steun verbogen is want die kunnen goed roesten, maar anders is je chassispoot voor ook wat verbogen. als dat een klein beetje is maakt dat niet zoveel uit maar zet alles daar dan wel goed in de antiroest, want waar het verbogen is komen barstjes in de huidige roestwering en daar trekt vocht in en voor je het weet zit er een gat ingerot.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 4 mar, 2012 18:16

Eigenlijk is het heel simpel.
Gewoon met je gezonde nuchtere verstand kijken wat er krom is en dat vervangen/terugbuigen en weer tegen roest beschermen....

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 5 mar, 2012 22:23

Een verbogen chassis zou voor mij wel een reden zijn om hem te laten staan, of de prijs moet ernaar zijn.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 7 sep, 2005 19:31
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Kleine schade?

Bericht door JoF » ma 5 mar, 2012 22:46

Happytree schreef: kleine schade aan de voorkant, opzich oogt het niet erg, maar toch is het front (waar de aansluiting zit om de motorkap te sluiten) niet helemaal op de juiste plek
Nou, kleine schade...??
Bumper en bumpersteun hebben flinke klap gehad; plaatwerk onder bumper is flink naar achteren gedrukt; zit aan elke kant met 2 bouten aan spatscherm vast. Spatscherm is kreukelzone geweest en steekt nu uit. Driehoekje achter scherm is ook niet meer in vorm. Motorkap sluit in mechanisme dat aan de grille vast zit, en die is óók naar binnengedrukt. Bumper staat aan bestuurderskant veel te ver van het scherm (zegt iets van de kracht waarmee de schade links veroorzaakt is). Als je niet voor concourstaat gaat, is dit alles nog wel in vorm te krijgen (behalve de bumper zelf, dat zal niet meevallen). Maar wat belangrijker is: wat heeft het chassis gedaan vanaf de plek waar de bumpersteun bevestigd is? Dat laatste is verstandig om héél goed te beoordelen. Maar ook dat is te herstellen, maar wel wat lastiger dan 'even in de vorm douwen',
Jumpy 2.0 HDi-136 PK Camper (2008)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 6 mar, 2012 12:20

Ik ben het helemaal eens met JoF.

Ik zou echt even heel goed verder kijken, dit moet toch echt wel een flinke tik geweest zijn.
Zou mijn chassis even goed nameten.....

Ik meen dat echt serieus!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 6 mar, 2012 12:32

Nu ik er nog eens naar kijk met latere reacties kan het inderdaad zijn dat naast het frame ook net de punt van chassis omhoog is gekomen. Dat laatste vergt meer werk. Dan zou hele neus en motor ervan af moeten om het e.e.a. te richten.
Zoals eerder aangegeven is het zaak daar even naar te kijken maar denk dat het een redelijk eenvoudige schade is indien chassis niet is geraakt uiteraard.
Citroén rolls better than a Rolls!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 6 mar, 2012 12:43

uiteraard dient het chassis even goed bekeken te worden (dit is snel te zien als je even onder de auto ligt) maar ik vermoed dat het dat frame is achter de grille. deze zijn niet zo sterk. als de klap niet tegen het chassis zelf is gekomen verwacht ik dat het chassis weinig te leiden heeft gehad (maar check dit dus even)

op het eerste gezicht vind ik het er niet zo schokkend uitzien. als het niet in concoursstaat hoeft is het plaatwerk ook wel vrij makkelijk te herstellen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » di 6 mar, 2012 19:31

Ik heb deze acadiane deze week in het echt bekeken, De schade is indd wat complexer dan gedacht, het chassis is gelukkig op het oog helemaal niets aan te zien.

Of ik hem ga kopen weet ik nog niet, het lager van de linker achter draagarm is stuk dat icm de schade en toch wel wat roest doet mij twijfelen. Motortje liep wel erg goed en chassis was in verrassend goede staat.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 6 mar, 2012 20:14

Aai toch wat meer werk dan gedacht dus.
Overigens roest op de bekende plekken van de aca?
Tank- en reservewielklep zijn ook altijd slecht bij die aca's, dakrand, overgang van de koets en binnenbak laadruimte.
Citroén rolls better than a Rolls!

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » ma 12 mar, 2012 13:54

Die kleppen voor de tank en het "reserve hok" waren nog in goede staat. De meeste roest zat achterin op de laadvloer en daar in de randen. verder heeft de dorpel 1 plek die net wel/niet doorgeroest is (nog wel prima te redden).

Ik twijfel nog steeds heel hard, Nu het mooie weer eraan komt wil ik toch ook wel graag met de 2cv met dak open rijden. Maar deze acadiane maakt het wel mogelijk om mijn 2cv op te knappen en toch in een leuke Citroen a type te rijden.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 12 mar, 2012 14:40

Dan is de aca voor een Nederlands exemplaar nog opvallend goed alsook de bodemplaten onaangetast zijn :)

Bij mijn franse aca waren de bodemplaten en de achterzijde aangetast en op sommige plekken flink door. Achter die beruchte sierbogen hoopt zich veel vocht op met alle gevolgen van dien.
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie