-
chummydj
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1327
- Lid geworden op: di 17 nov, 2009 22:13
- Locatie: Belgie
Bericht
door chummydj » vr 13 apr, 2012 08:26
Ik weet niet of ik dit in het juiste topic plaats,moest het niet zijn mag dat verplaatst worden,
Nu mn vraag,
Ik heb een 2cv6 special E gekocht,kan er mij iemand hier uit leg geven voor wat die E staat, zelf ben ik niet zo technisch aangelegt !!!

-
Bull Frog Bleu
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Bericht
door Bull Frog Bleu » vr 13 apr, 2012 08:32
Heb het eerlijk gezegd nog niet eerder gezien of het is me niet opgevallen.
Zou kunnen staan voor Special Edition maar zit ook geen bestickering of aparte bekleding in?
Of zou het een hybryde zijn 'E'lectric

Citroén rolls better than a Rolls!
-
chummydj
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1327
- Lid geworden op: di 17 nov, 2009 22:13
- Locatie: Belgie
Bericht
door chummydj » vr 13 apr, 2012 08:38
Iemand op FB vertelde me dit
Blijkbaar is het een versie met centrifugale koppeling, de "Spécial E" cf. monogram achteraan.
Maar hier snap ik zelf ook niet veel van !!
-
Gerard2cv
- Super eendkenner

- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Bericht
door Gerard2cv » vr 13 apr, 2012 09:54
Als het er een is met centrifugaalkoppeling kan je hem in een versnelling zetten met stilstaande motor en vooruit duwwen zonder dat de motor meedraait.
Hij lijkt mij daar te jong voor.
Welk bouwjaar is hij.Als hij van na 1986 is en het motortype is A644 of hoger denk ik dat het om een Energie zuinige gaat.Deze uitvoering is nooit in Nederland geimporteerd.Maar in die tijd hadden de BXen wel de E aanduiding
Geef de motortype aanduiding eens.
-
gaëtan
- Gebruiker

- Berichten: 97
- Lid geworden op: ma 6 feb, 2006 12:48
- Locatie: Brussel - België
Bericht
door gaëtan » vr 13 apr, 2012 11:18
De Spécial E had inderdaad standaard de centrifugaal-koppeling.
Of ze ook in Nederland zijn verkocht, weet ik niet, maar tot midden de jaren 80 bestonden ze op zijn minst in België en Frankrijk.
-
chummydj
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1327
- Lid geworden op: di 17 nov, 2009 22:13
- Locatie: Belgie
Bericht
door chummydj » vr 13 apr, 2012 12:19
Type AZKAOO/2 2cv
Chasisnr VF7AZKAOOKA
-
chummydj
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1327
- Lid geworden op: di 17 nov, 2009 22:13
- Locatie: Belgie
Bericht
door chummydj » vr 13 apr, 2012 12:21
gaëtan schreef:De Spécial E had inderdaad standaard de centrifugaal-koppeling.
Of ze ook in Nederland zijn verkocht, weet ik niet, maar tot midden de jaren 80 bestonden ze op zijn minst in België en Frankrijk.
Zijn die dan minder goed?
-
Bull Frog Bleu
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Bericht
door Bull Frog Bleu » vr 13 apr, 2012 13:16
Op de site van cats het onderstaande gevonden.
Een special E is een zuinige 2cv met centrifugaalkoppeling geleverd tussen 81 en juli 83(?).
1981 - 2cv Special E is a special low fuel consumption model with centrifugal clutch.
1983 - July: 2cv Special E is discontinued.
Citroén rolls better than a Rolls!
-
gaëtan
- Gebruiker

- Berichten: 97
- Lid geworden op: ma 6 feb, 2006 12:48
- Locatie: Brussel - België
Bericht
door gaëtan » vr 13 apr, 2012 13:35
chummydj schreef:Zijn die dan minder goed?
Volgens mij niet. Als je consequent gebruik maakt van de centrifugaal koppeling kan je het verbruik, vooral bij stadsverkeer, naar beneden krijgen. Maar blijkbaar was de vraag bij het cliënteel toch niet danig groot want Citroën heeft de uitvoering volgens wat hierboven te lezen is in '83 uit productie genomen.
In de jaren 70 was de centrifugaalkoppeling als optie leverbaar op de meest a-types.
-
chummydj
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1327
- Lid geworden op: di 17 nov, 2009 22:13
- Locatie: Belgie
Bericht
door chummydj » vr 13 apr, 2012 15:22
Thx voor de info !!
-
Gerard2cv
- Super eendkenner

- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Bericht
door Gerard2cv » vr 13 apr, 2012 15:36
Hij heeft daardoor ook een zeer zeldzaam type carburator met gasklep vertrager en zuiniger.
-
tinouck
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1028
- Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
- Locatie: Amsterdam
Bericht
door tinouck » vr 13 apr, 2012 18:27
Weer wat geleerd ,nooit geweten van die E(conomy) versie.
-
David
- Heavy user

- Berichten: 3331
- Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20
Bericht
door David » vr 13 apr, 2012 20:14
tinouck schreef:Weer wat geleerd ,nooit geweten van die E(conomy) versie.
Hmm ik dacht dat ik redelijk op de hoogte was, maar dit kende ik inderdaad ook niet.
-
chummydj
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1327
- Lid geworden op: di 17 nov, 2009 22:13
- Locatie: Belgie
Bericht
door chummydj » vr 13 apr, 2012 20:40
Alle ik heb weer wat gekocht....

-
AZL57
- Addicted user

- Berichten: 5222
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » vr 13 apr, 2012 23:30
Het is aardig rijden met een centrifugaal koppeling. Die heb ik ook in mijn 57er. Maar er zijn ook nadelen. Je kunt hem niet aanduwen en in de bergen kan hij bij afdalen wel eens ontkoppelen dan moet je flink in de remmen want de motorrem heb je dan niet meer. Kan weer aankoppelt worden door gas te gevan maar je wilde eigenlijk langzamer gaan

Ook in lastig terrein en steile hellingen is de centrifuge een nadeel. Bij de wereldmeeting in Zwitserland was bij de ingang een hellend stuk weg. Ik kwam niet meer van de plaats als de koppeling pakte vertraagde de motor en ontkoppelde die weer. Heb hem toen terug moeten laten lopen tot op een vlak bruggetje om met een nieuwe aanloop met veel gas boven te komen. Leuk dat je zo'n zeldzame late centrifugaal uitvoering hebt gevonden. Succes ermee.
diverse Citroens, wat anders.