AZU 1961 motor en het borstboutje!

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

AZU 1961 motor en het borstboutje!

Bericht door Marco250 » ma 16 apr, 2012 22:51

Ik start nu maar even een eigen topic, ik ben anders steeds te gast in het topic van mijn collega! Deze collega heeft behalve dat hij dezelfde auto heeft ook nog eens dezelfde voornaam als ik :D

Maar zoals Gerard schreef in het andere topic:

Marco,heb je onder achterin het doorsnedeboutje onder de oliezeef het borstboutje weer terug gezet? Dit ie nl. het pasboutje om het blok te centreren!

En toen begon ik nattigheid te voelen. Ik heb het blokje, wat ik er nu pas ingesleuteld heb, een aantal jaren geleden gekocht via marktplaats. De eigenaar destijds was niet tevreden over het blok, het presteerde slecht. Het was een vers blok, met nieuwe krukas, zuigers en cilinders en gereviseerde koppen. Alles uitgevoerd door een revisiebedrijf.

Ik had destijds zoiets van: 'een twaalf PK presteert sowieso niet veel', dus ik waag het!

Nu heb ik de drie boutjes aan de onderkant van het carter eruit gehad en BINGO, er zat geen dikker borstboutje in het achterste gat :(

Alle drie de boutjes zijn hetzelfde!

Wat NU??

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 16 apr, 2012 23:44

misschien hebben ze het boven gezet?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 17 apr, 2012 09:33

Nee,boven zijn de boutjes langer.
Marco,haal het boutje uit het oude 12pk blok en bouw het blok overnieuw op of probeer aan een ander leeg blok te komen. :cry:

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 17 apr, 2012 10:43

Zover was ik ook al Gerard! Maar waarom zou ik een ander leeg carter willen nemen?
Ik heb er hier op school nog 1 staan, is van een 18 pk geweest, had wel centrifugaal koppeling. Volgens mij was dat allemaal hetzelfde?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 17 apr, 2012 11:07

Je weet niet wat het huidige blok heeft gedaan.
Het geval dat ik heb gehad kreeg van Citroën na 1jaar(garantie 6mnd.) een nieuw blok en toen pas was het probleem over.
Ik vind het ook jammer,maar kan er niks beter van maken
Je kan uiteraard eerst alleen het boutje proberen.Lost het niets op,kan je altijd nog.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 17 apr, 2012 11:55

Gewoon opnieuw in elkaar zetten Marco. Is er iets echt beschadigd dan kom je het wel tegen.
Ik zou het proberen. Er zijn zoveel nieuwe spullen in dit blok gegaan, Jammer om daarmee te stoppen.
tweeceevees zijn leuk!

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 17 apr, 2012 12:30

Als ik nu wat dieper over de gevolgen nadenk dan zou het zo maar kunnen zijn dat krukas en nokkenas beschadigs zijn doordat het blok slecht uitgelijnd heeft gelopen.

Ik begrijp dan van jou Gerard niet waarom je schrijft probeer aan een ander leeg blok te komen??

Of bedoel je met een leeg blok een blok zonder alleen de koppen, zuigers en cilinders?

Nogmaals een leeg blok heb ik, dat zou ik op kunnen bouwen.

In elk geval gaat het blok uit elkaar en bouw ik het opnieuw op!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 17 apr, 2012 12:47

Ben zelf niet bezig met revisie maar lijkt me nuttig om misschien wat foto's te plaatsen van de bewuste boutjes en problematiek.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 17 apr, 2012 15:20

Marco250,en Bull Frog Bleu,Het gaat hier enkel over de oude 12,15 18 en
Ami blokjes,met de uitlaat onderdoor.
De assen zullen in het blok niet beschadigd worden,maar het blokje wel
De assen zijn staal en het blokje is zacht aluminium

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 17 apr, 2012 15:42

zo'n vermoeden had ik al. Zelf een 9pktje dus daar zal hetzelfde wel voor gelden.

Lijkt me sowieso nuttig om bij losmaken van huidige blok even foto's te nemen van de bewuste boutjes en plekken in blok.
Dit voorkomt dat andere forumers dezelfde fout maken of gaan maken.
Zou jammer zijn als je blok door zo iets kleins weer open moet of zelfs helemaal vevangen.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 17 apr, 2012 15:59

Gerardd met je eens.
De nieuwe krukas, zuiger, cilinders en de nokkenas zijnhun gewicht in goed waard en kunnen wel een stootje velen. Niet zomaar weg@#*@#*. ook de koppen en het spruitstuk zijn ok.
Dus pak een juist carter en zet het weer in elkaar. Kan zo moeilijk niet zijn.
Wel natuurlijk nieuwe pakkingen enzo nemen.
Laatst gewijzigd door marcopr op di 17 apr, 2012 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 17 apr, 2012 16:20

Ik zal het motortje ook zeker niet aan de kant zetten, daar heb ik het spul ook niet voor gekocht. Het gaat uitelkaar!

Zelf ben ik bang voor het krukaslager!

Ik kom wel met foto's tegen die tijd!

Inderdaad een lullig foutje met grote gevolgen! Een werkplaatshandboek is dan toch echt heel handig!

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 17 apr, 2012 22:54

Ondanks dat het weer een onverwachte klus oplevert ben ik toch wel heel blij dat ik dit euvel gevoden heb!

Bedankt Gerard!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 18 apr, 2012 08:34

Heel graag gedaan :lol: :D :DD

Plaats reactie