hoe hard moeten de banden
Het mag misschien beter aanvoelen in bochten, maar dat komt puur door de lichtere bediening. Ik blijf van mening dat Citroën niet voor niets 1.4 voor voorschrijft voor optimaal wegcontact in bochten. Ik rijd zelf altijd met 1.6 voor. Met 1.8-2.0 voor ga ik echt glijden over de voorbanden, hoewel het inderdaad lijkt (!) aan te voelen.
La vie est belle.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
het zijn geen fietsbanden (ook al lijkt dat wel zo)Lelijke Eend schreef:Klopt, maar 3,5 bar is een beetje teveel ...
(ervaring mee ...)
zelf rijd ik met 1.8 voor en 2.0 achter, tot nu toe nog nooit problemen mee gehad, met een lagere spanning slijten se te snel op de zijkanten van het loopvlak en blijft het profiel in het midden 'nieuw' (zou ook een beetje door mijn rijstijl kunnen komen)
Een feit blijft wel dat het comfort minder wordt met hardere banden...
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Idd je hebt gelijk dit onderwerp is al vaak besproken ook in verschillende autobladen. Het beste is de fabrieksopgave. Je kan ze echter wat extra geven (10-15%) geven om wat zuiniger te rijden. Het is kul dat je weggedrag beter van wordt, wanneer je banden harder zijn dan voorgeschreven zeker niet, je gaat namelijk glijden.Handjes schreef:Het mag misschien beter aanvoelen in bochten, maar dat komt puur door de lichtere bediening. Ik blijf van mening dat Citroën niet voor niets 1.4 voor voorschrijft voor optimaal wegcontact in bochten. Ik rijd zelf altijd met 1.6 voor. Met 1.8-2.0 voor ga ik echt glijden over de voorbanden, hoewel het inderdaad lijkt (!) aan te voelen.
Ik ben zo ooit een keer de sloot in geslipt, dacht ik ook slim te zijn om mijn banden flink harder op te pompen.
bandenspanning
Beste eenden rijders
Ik heb met vebazing gelezen over de bandenspanning, nu citroen heeft michelin banden en dat zijn lagedruk banden,dus geen 3.5 bar maar 1.4 en 1.8 achter alleen als er zware belasting met de eend is dan iets hoger,ook hangt het er van af of het zomer is of winter als je de bandenspanning gaat meten.
Geen juiste bandenspanning gaaft hogere benzine verbruik en meer slijtage van de banden.(en mindere wegligging voor te hoge bandenspanning)
groet Edje
Ik heb met vebazing gelezen over de bandenspanning, nu citroen heeft michelin banden en dat zijn lagedruk banden,dus geen 3.5 bar maar 1.4 en 1.8 achter alleen als er zware belasting met de eend is dan iets hoger,ook hangt het er van af of het zomer is of winter als je de bandenspanning gaat meten.
Geen juiste bandenspanning gaaft hogere benzine verbruik en meer slijtage van de banden.(en mindere wegligging voor te hoge bandenspanning)
groet Edje
-
- Gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
- Locatie: België/Belgique/Belgien
3.5 bar met zo'n kleine bandjes . Ik heb gewoon de proef op de som genomen. Ik reed vroeger altijd met 1.6 voor en 2.0 achter. Vorige week heb ik ze opgepompt tot 1.8 voor en 2.2 achter. Nu staan ze op 1.4 en 1.8, zoals voorgeschreven.
Mijn conclusie: Citroën heeft gelijk. Het wegcomfort, baanligging is beter met de 1.4 en 1.8.
Ik vind persoonlijk dat de putjes, kuiltjes en afgesleten asfalt minder te voelen zijn met de zachtere spanning. Dat is belangrijk in België omdat er weinig wegen zijn die egaal zijn, er zitten overal kuilen, greppels, afgesleten asfalt en putten in langs de kanten.
Ook is het raakvlak met de straat met de 1.4 en 1.8 platter en groter. Met 1.8 en 2.2 is het raakvlak veel kleiner.
Dus ik rij voortaan met 1.4 en 1.8 zoals voorgeschreven
Mijn conclusie: Citroën heeft gelijk. Het wegcomfort, baanligging is beter met de 1.4 en 1.8.
Ik vind persoonlijk dat de putjes, kuiltjes en afgesleten asfalt minder te voelen zijn met de zachtere spanning. Dat is belangrijk in België omdat er weinig wegen zijn die egaal zijn, er zitten overal kuilen, greppels, afgesleten asfalt en putten in langs de kanten.
Ook is het raakvlak met de straat met de 1.4 en 1.8 platter en groter. Met 1.8 en 2.2 is het raakvlak veel kleiner.
Dus ik rij voortaan met 1.4 en 1.8 zoals voorgeschreven
klopt, kleine oneffenheidjes voel je beter met hardere banden. Raakvlak is vanzelfsprekend ook groter. De band vervormt echter ook meer. Ik blijf erbij dat je met iets harder opgepompte banden meer grip hebt voor. Vraag maar eens aan een karter of zo wat ie het eerst doet bij "onderstuur". Zoals ik al eerder zei: raakvlak is niet alles, het gaat ook om de stabiliteit van de band.
Voor mensen die liever comfortabeler rijden en wat langzamer (naar mijn mening te langzaam) de rotonde nemen is 1.4 prima, ik hou het bij 1.8 a 2 (voor.)
Voor mensen die liever comfortabeler rijden en wat langzamer (naar mijn mening te langzaam) de rotonde nemen is 1.4 prima, ik hou het bij 1.8 a 2 (voor.)
-
- Gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
- Locatie: België/Belgique/Belgien
Ik ben niet zo'n bandenexpert maar ik vind het beter als ik rij met de voorgeschreven spanning. Zeker hier waar je veel oneffenheden hebt in de weg (waarom dat we in godsnaam zo veel accijns betalen en wegentaks is mij een raadsel als die wegen in zo'n staat verkeren )
Hij plakt ook meer op de weg. Het meer verbruik valt wel mee. Het zal maar gaan over 0.2 liter meer. Als daarmee je banden sneller gaan verslijten, dan weet ik het wel hoor.
Hij plakt ook meer op de weg. Het meer verbruik valt wel mee. Het zal maar gaan over 0.2 liter meer. Als daarmee je banden sneller gaan verslijten, dan weet ik het wel hoor.
-
- Gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
- Locatie: België/Belgique/Belgien
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27