hoe hard moeten de banden

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » ma 28 mar, 2005 14:15

Het mag misschien beter aanvoelen in bochten, maar dat komt puur door de lichtere bediening. Ik blijf van mening dat Citroën niet voor niets 1.4 voor voorschrijft voor optimaal wegcontact in bochten. Ik rijd zelf altijd met 1.6 voor. Met 1.8-2.0 voor ga ik echt glijden over de voorbanden, hoewel het inderdaad lijkt (!) aan te voelen.
La vie est belle.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » ma 28 mar, 2005 21:57

Beste Handjes, we zijn het niet eens met elkaar :cry:

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 29 mar, 2005 20:07

Idd,


Handjes, we zijn het niet helemaal met elkaar eens, maar maakt niet uit, ieder zijn smaak. Feit is dat een hogere bandenspanning een lager verbruik geeft

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 29 mar, 2005 20:26

Klopt, maar 3,5 bar is een beetje teveel ...

(ervaring mee ...)
Afblijven.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 29 mar, 2005 22:25

Lelijke Eend schreef:Klopt, maar 3,5 bar is een beetje teveel ...

(ervaring mee ...)
het zijn geen fietsbanden (ook al lijkt dat wel zo)

zelf rijd ik met 1.8 voor en 2.0 achter, tot nu toe nog nooit problemen mee gehad, met een lagere spanning slijten se te snel op de zijkanten van het loopvlak en blijft het profiel in het midden 'nieuw' :wink: (zou ook een beetje door mijn rijstijl kunnen komen)

Een feit blijft wel dat het comfort minder wordt met hardere banden...
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 29 mar, 2005 22:49

Handjes schreef:Het mag misschien beter aanvoelen in bochten, maar dat komt puur door de lichtere bediening. Ik blijf van mening dat Citroën niet voor niets 1.4 voor voorschrijft voor optimaal wegcontact in bochten. Ik rijd zelf altijd met 1.6 voor. Met 1.8-2.0 voor ga ik echt glijden over de voorbanden, hoewel het inderdaad lijkt (!) aan te voelen.
Idd je hebt gelijk dit onderwerp is al vaak besproken ook in verschillende autobladen. Het beste is de fabrieksopgave. Je kan ze echter wat extra geven (10-15%) geven om wat zuiniger te rijden. Het is kul dat je weggedrag beter van wordt, wanneer je banden harder zijn dan voorgeschreven zeker niet, je gaat namelijk glijden.

Ik ben zo ooit een keer de sloot in geslipt, dacht ik ook slim te zijn om mijn banden flink harder op te pompen.

edje

bandenspanning

Bericht door edje » wo 30 mar, 2005 07:30

Beste eenden rijders
Ik heb met vebazing gelezen over de bandenspanning, nu citroen heeft michelin banden en dat zijn lagedruk banden,dus geen 3.5 bar maar 1.4 en 1.8 achter alleen als er zware belasting met de eend is dan iets hoger,ook hangt het er van af of het zomer is of winter als je de bandenspanning gaat meten.
Geen juiste bandenspanning gaaft hogere benzine verbruik en meer slijtage van de banden.(en mindere wegligging voor te hoge bandenspanning)
groet Edje

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » za 2 apr, 2005 18:42

3.5 bar met zo'n kleine bandjes :shock: . Ik heb gewoon de proef op de som genomen. Ik reed vroeger altijd met 1.6 voor en 2.0 achter. Vorige week heb ik ze opgepompt tot 1.8 voor en 2.2 achter. Nu staan ze op 1.4 en 1.8, zoals voorgeschreven.
Mijn conclusie: Citroën heeft gelijk. Het wegcomfort, baanligging is beter met de 1.4 en 1.8.
Ik vind persoonlijk dat de putjes, kuiltjes en afgesleten asfalt minder te voelen zijn met de zachtere spanning. Dat is belangrijk in België omdat er weinig wegen zijn die egaal zijn, er zitten overal kuilen, greppels, afgesleten asfalt en putten in langs de kanten.
Ook is het raakvlak met de straat met de 1.4 en 1.8 platter en groter. Met 1.8 en 2.2 is het raakvlak veel kleiner.

Dus ik rij voortaan met 1.4 en 1.8 zoals voorgeschreven :)

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » za 2 apr, 2005 19:39

en natuurlijk een hoger brandstofverbruik :cry:
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » za 2 apr, 2005 20:09

klopt, kleine oneffenheidjes voel je beter met hardere banden. Raakvlak is vanzelfsprekend ook groter. De band vervormt echter ook meer. Ik blijf erbij dat je met iets harder opgepompte banden meer grip hebt voor. Vraag maar eens aan een karter of zo wat ie het eerst doet bij "onderstuur". Zoals ik al eerder zei: raakvlak is niet alles, het gaat ook om de stabiliteit van de band.
Voor mensen die liever comfortabeler rijden en wat langzamer (naar mijn mening te langzaam) de rotonde nemen is 1.4 prima, ik hou het bij 1.8 a 2 (voor.)

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » za 2 apr, 2005 23:58

Ik ben niet zo'n bandenexpert maar ik vind het beter als ik rij met de voorgeschreven spanning. Zeker hier waar je veel oneffenheden hebt in de weg (waarom dat we in godsnaam zo veel accijns betalen en wegentaks is mij een raadsel als die wegen in zo'n staat verkeren :roll: )
Hij plakt ook meer op de weg. Het meer verbruik valt wel mee. Het zal maar gaan over 0.2 liter meer. Als daarmee je banden sneller gaan verslijten, dan weet ik het wel hoor.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » zo 3 apr, 2005 00:51

Ik ben blij dat het geen kwestie van een verschil van mening is, maar gewoon een verschil van feiteninterpretatie.
La vie est belle.

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » zo 3 apr, 2005 11:54

Ik denk dat 0.4 bar meer nu niet zo'n ramp is maar ik heb mijn mening moeten herzien :wink: , terwijl ik vroeger gruwde van de voorgeschreven spanning, juig ik ze nu toe. Zeker met 1.8 voor en 2.2 achter, schudde mijn geitje uit elkaar wanneer ik over de weg reed, nu is dat weg :wink:

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 4 apr, 2005 09:39

Ik heb zo'n idee dat iedereen dat maar voor zichzelf moet bepalen... ik lees dit topic vanaf het begin mee, en wie heeft er nu het idee dat ie er wijzer van is geworden?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 4 apr, 2005 12:01

Niet van dit topic. Maar ik hoor her en der 1,8 voor en 2,2 achter, maar uit mijn hoofd zeg ik dat het 1,4 voor en 1,8 acher zou moeten zijn volgens Citroën. Hoe zit dat nou ? Ik kan het niet controleren bij mijn Eend want mijn 'bandenspanningssticker' is weg.
Afblijven.

Plaats reactie