Oliekoeler weglaten
Oliekoeler weglaten
Hallo,
Ik ben nog altijd bezig met het verbouwen van een 2CV motor tot een geschikte motor voor een ULM. Hier een fototje:
Nu heb ik een olietemperatuursensor gemonteerd in de olieaflaatbout. Na een half uur draaien op 3/4 - Volle belasting (Propeller is belasting dus, de motor kan niet harder dan 3120 rpm daardoor, maar das juist de bedoeling) zat de olietemperatuur in het carter op 65°C en het zag er niet naar uit dat er nog veel bij ging komen. Dan moet je ook nog eens weten dat het blok normaal op een vliegtuig staat dat pakweg 100 km/u vliegt, voor deze test stond die gewoon stil op mijn kart.
Nu zou ik graag eens kijken wat het geeft als ik de oliekoeler vervang door een simpele leiding. Hierbij heb ik wel twee vragen:
-Waar vind ik olieleiding met aansluitingen die ik zonder aanpassingen in de plaats van de koeler kan vastbouten?
-Zal mijn oliedrukverschil niet ontregeld zijn door het weghalen van de koeler en het plaatsen van een simpele leiding in de plaats?
Alvast bedankt voor het advies. Het is misschien nuttig te vermelden dat er VISA bovenblokken gemonteerd zijn op een gewoon 2CV6 onderblok. Die aangepaste carters heb ik kunnen kopen bij VGS2CV.
Hier een fimpje van de motor aan het werk: http://www.youtube.com/watch?v=ZfhY0JZqbQU
Ik ben nog altijd bezig met het verbouwen van een 2CV motor tot een geschikte motor voor een ULM. Hier een fototje:
Nu heb ik een olietemperatuursensor gemonteerd in de olieaflaatbout. Na een half uur draaien op 3/4 - Volle belasting (Propeller is belasting dus, de motor kan niet harder dan 3120 rpm daardoor, maar das juist de bedoeling) zat de olietemperatuur in het carter op 65°C en het zag er niet naar uit dat er nog veel bij ging komen. Dan moet je ook nog eens weten dat het blok normaal op een vliegtuig staat dat pakweg 100 km/u vliegt, voor deze test stond die gewoon stil op mijn kart.
Nu zou ik graag eens kijken wat het geeft als ik de oliekoeler vervang door een simpele leiding. Hierbij heb ik wel twee vragen:
-Waar vind ik olieleiding met aansluitingen die ik zonder aanpassingen in de plaats van de koeler kan vastbouten?
-Zal mijn oliedrukverschil niet ontregeld zijn door het weghalen van de koeler en het plaatsen van een simpele leiding in de plaats?
Alvast bedankt voor het advies. Het is misschien nuttig te vermelden dat er VISA bovenblokken gemonteerd zijn op een gewoon 2CV6 onderblok. Die aangepaste carters heb ik kunnen kopen bij VGS2CV.
Hier een fimpje van de motor aan het werk: http://www.youtube.com/watch?v=ZfhY0JZqbQU
Laatst gewijzigd door ULM2CV op di 1 mei, 2012 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het carter heeft natuurlijk de meest stabiele temperatuur in de motor.
Lokaal zal de olie veel heter worden, o.a. bij het koelen van de zuigerbodem en de uitlaatkleppen.
Anders zou je de koeler van een 2CV4 kunnen gebruiken, die is wat kleiner.
Helemaal zonder vind ik wat eng.
Lokaal zal de olie veel heter worden, o.a. bij het koelen van de zuigerbodem en de uitlaatkleppen.
Anders zou je de koeler van een 2CV4 kunnen gebruiken, die is wat kleiner.
Helemaal zonder vind ik wat eng.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
je zou beide leidingen kunnen afzagen en naar elkaar toedraaien.
Dan met elkaar verbinden met knelkoppeling of rubber slang met slangenklemmen.
Wat voor effect dit op je olietemperatuur heeft weet ik niet, Je hebt propeller en geen koelbeplating.
Olietemperatuur goed in de gaten houden / meten in wel verstandig natuurlijk.
Dan met elkaar verbinden met knelkoppeling of rubber slang met slangenklemmen.
Wat voor effect dit op je olietemperatuur heeft weet ik niet, Je hebt propeller en geen koelbeplating.
Olietemperatuur goed in de gaten houden / meten in wel verstandig natuurlijk.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
volgende links zijn misschien ook interessant:
http://www.savoiacars.com/motores_aeronauticos_in.html
http://www.savoiacars.com/folleto_motor ... uticos.pdf
http://www.savoiacars.com/motores_aeronauticos_in.html
http://www.savoiacars.com/folleto_motor ... uticos.pdf
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
afdekken
Dit lijkt mij een beter idee.Captain Krimson schreef:Kun je de oliekoeler niet afdekken, dan kun je simpel expirimenteren met de olietemperatuur, mocht die aan de hoge kant zijn. Meer of minder afdekken.
Normaal als je een 2cv laat draaien dan komt die tot over de 100 graden.
Met Visa cilinders ook over de honderd, wel minder dan 2cv maar dat is dan stationair onbelast.
Is je meting van 65 graden wel goed.
Oliekoeler laten zitten en dan kun je hem altijd bedekken of niet.
Toch weghalen? Wij hebben nippels zodat je er een slang tussen zet.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/