Fertan , ervaringsdeskundigheid gevraagd.

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Fertan , ervaringsdeskundigheid gevraagd.

Bericht door Geert » ma 30 apr, 2012 21:08

Wie gebruikt er bij restauratie wel eens Fertan roestomvormer?
Ik heb gisteren de onderkant van mijn besteleend lekker in de Fertan gezet, en nu moet die Fertan ,volgens de gebruiksaanwijzig, met water verwijderd worden, of althans afgespoeld.
Ik ben begonnen met een emmer water en een spons en doek, maar het water is heel snel weer zwart, zodat je weer een nieuwe emmer water moet gaan halen.
Andere optie is met hoge druk af te spuiten. Ik ben echter bang dat ik dan water krijg in mijn besteller op plaatsen waar nog geen Fertan is gekomen, dus dat het daar later alsnog gaat roesten, want ik kan niet in de holle ruimtes van de auto kijken, en hoewel ik deze ook met Fertan heb vol gespoten kan ik dus niet garanderen dat er overal Fertan is gekomen.
Iemand een suggestie, of ervaring??

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Marco250 » ma 30 apr, 2012 23:18

Ik heb ook Ferten roestomvormer gebruikt. Het lijkt mij niet meer dan een lapmiddel waarmee je vliegroest nog wel aardig wegkrijgt. Ik heb niet het idee dat je echte roestige delen ermee kunt herstellen, dat kan m.i. helemaal niet! Maar een beetje vliegroest, zo tussen plaatdelen, daar werkt het mogelijk!
Alles hangt af van hoe ga je de auto straks gebruiken? Die van mij staat op stal en komt alleen bij mooi weer buiten. Na tien jaar geen roest!
Wil je de auto dagelijks gaan gebruiken dan ben je gewoon eerder aan herstel toe!

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

fertan

Bericht door schroef » di 1 mei, 2012 01:45

Kijk eens op het landroverforum, daar staat alles wat je weten wil (denk ik)

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 1 mei, 2012 08:37

Ik heb goede ervaringen met Fertan maar je moet wel goed de gebruiksaanwijzing volgen. Aanbrengen, een uur later nat maken en dan 24 tot 48 uur later afwassen. Het geeft niet dat het water zwart wordt, het geaat erom dat alle losse materiaal weg gaat. Na het drogen kun je aan de slag met grondverf etc. En dikke roest eerst weghalen met staalborstels etc. Ook mag het te behandelen deel niet vettig zijn dat spreekt vanzelf.
Voor inwendig gebruik een mengsel van 50% Fertan en 50% water gerbuiken.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » di 1 mei, 2012 12:35

AZL57 schreef:Ik heb goede ervaringen met Fertan maar je moet wel goed de gebruiksaanwijzing volgen. Aanbrengen, een uur later nat maken en dan 24 tot 48 uur later afwassen. Het geeft niet dat het water zwart wordt, het geaat erom dat alle losse materiaal weg gaat. Na het drogen kun je aan de slag met grondverf etc. En dikke roest eerst weghalen met staalborstels etc. Ook mag het te behandelen deel niet vettig zijn dat spreekt vanzelf.
Voor inwendig gebruik een mengsel van 50% Fertan en 50% water gerbuiken.
Dank voor je uitleg, dat zocht ik .
Dan ben ik toch goed bezig.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 1 mei, 2012 17:08

Ik heb ook goede ervaringen met Fertan, maar dan moet wel de plek zoveel als mogelijk roestvrij gemaakt worden. En het spul niet te lang laten indrogen, want dan krijg je het niet meer los.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » di 1 mei, 2012 21:22

Nadat ik vanmiddag met mijn vrouw de Floriade heb bezocht ( dat is bij ons praktisch om de hoek) ,heb ik de nodige tijd besteed aan het wegpoetsen van de Fertan, zoals AZL 57 zei, met een emmer water en een oude doek.
Het ging vrij gemakkelijk. Misschien moet ik morgen nog wat hoekjes met een tandenborstel napoetsen, maar de rest ging er goed vanaf.
Ben tevreden met het resultaat, ook wat betreft lasnaden e.d.
Het gaat natuurlijk over oppervlakkige roest, de rotte stukken heb ik inmiddels al vervangen en ja, ijzer ( metaal) kun je natuurlijk niet bijmaken met Fertan of een ander produkt.

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » wo 2 mei, 2012 21:06

Kijk een bij de RX producten, dat werkt makkelijker en logischer.
Op de site van Rustbuster staat een uitgebreide uitleg, ook over Fertan.

Gr, Luc
Duck your life

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » wo 2 mei, 2012 22:11

Geloof ik ook dat RX producten makkelijker werken, maar ik heb nu eenmaal Fertan en dat is inderdaad wat omslachtiger. Weer een les geleerd zullen we maar zeggen.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » wo 2 mei, 2012 23:02

Als je het opnieuw zou moeten doen, wat zou je dan kiezen?

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 2 mei, 2012 23:54

Ook voor RX is het beter eerst zo goed mogelijk schoon te maken en zo veel mogelijk roest te verwijderen.
Is trouwens een hogedruk reiniger geen optie om de Fertan resten er af te spuiten?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » do 3 mei, 2012 07:31

David schreef:Als je het opnieuw zou moeten doen, wat zou je dan kiezen?
Dat weet ik niet, Fertan is misschien wat meer werk, maar dunner dan RX 5, dus loopt misschien beter in de naden .
@ André, Over die hogedruk reiniger heb ik ook gedacht, zodoende eigenlijk ook mijn vraag. Het nadeel is dat er dan ook in alle holle ruimtes water komt, en ik niet zeker weet of daar ook Fertan gekomen is.
Ik heb de holle ruimtes wel met Fertan vol gespoten, maar is het overal geweest ??

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » do 3 mei, 2012 09:58

David schreef:Als je het opnieuw zou moeten doen, wat zou je dan kiezen?
Ik was bij "een winkel" in Veenendaal en had moeite met kiezen (zoals altijd..).
Daarom heb ik allebei meegenomen, en tot heden gebruik ik bijna alleen dus de RX producten. Ik ga me eens meer verdiepen in het handige van de betere vloeibaarheid van de Fertan,want het is inderdaad vreselijk vloeibaar/dun spul .

Gr, Luc
Duck your life

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » vr 4 mei, 2012 10:52

AZL57 schreef "Voor inwendig gebruik een mengsel van 50% Fertan en 50% water gerbuiken."

Uhh.....ik neem liever een glas wijn!
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie