Fertan , ervaringsdeskundigheid gevraagd.
Fertan , ervaringsdeskundigheid gevraagd.
Wie gebruikt er bij restauratie wel eens Fertan roestomvormer?
Ik heb gisteren de onderkant van mijn besteleend lekker in de Fertan gezet, en nu moet die Fertan ,volgens de gebruiksaanwijzig, met water verwijderd worden, of althans afgespoeld.
Ik ben begonnen met een emmer water en een spons en doek, maar het water is heel snel weer zwart, zodat je weer een nieuwe emmer water moet gaan halen.
Andere optie is met hoge druk af te spuiten. Ik ben echter bang dat ik dan water krijg in mijn besteller op plaatsen waar nog geen Fertan is gekomen, dus dat het daar later alsnog gaat roesten, want ik kan niet in de holle ruimtes van de auto kijken, en hoewel ik deze ook met Fertan heb vol gespoten kan ik dus niet garanderen dat er overal Fertan is gekomen.
Iemand een suggestie, of ervaring??
Ik heb gisteren de onderkant van mijn besteleend lekker in de Fertan gezet, en nu moet die Fertan ,volgens de gebruiksaanwijzig, met water verwijderd worden, of althans afgespoeld.
Ik ben begonnen met een emmer water en een spons en doek, maar het water is heel snel weer zwart, zodat je weer een nieuwe emmer water moet gaan halen.
Andere optie is met hoge druk af te spuiten. Ik ben echter bang dat ik dan water krijg in mijn besteller op plaatsen waar nog geen Fertan is gekomen, dus dat het daar later alsnog gaat roesten, want ik kan niet in de holle ruimtes van de auto kijken, en hoewel ik deze ook met Fertan heb vol gespoten kan ik dus niet garanderen dat er overal Fertan is gekomen.
Iemand een suggestie, of ervaring??
-
- Regelmatige poster
Ik heb ook Ferten roestomvormer gebruikt. Het lijkt mij niet meer dan een lapmiddel waarmee je vliegroest nog wel aardig wegkrijgt. Ik heb niet het idee dat je echte roestige delen ermee kunt herstellen, dat kan m.i. helemaal niet! Maar een beetje vliegroest, zo tussen plaatdelen, daar werkt het mogelijk!
Alles hangt af van hoe ga je de auto straks gebruiken? Die van mij staat op stal en komt alleen bij mooi weer buiten. Na tien jaar geen roest!
Wil je de auto dagelijks gaan gebruiken dan ben je gewoon eerder aan herstel toe!
Alles hangt af van hoe ga je de auto straks gebruiken? Die van mij staat op stal en komt alleen bij mooi weer buiten. Na tien jaar geen roest!
Wil je de auto dagelijks gaan gebruiken dan ben je gewoon eerder aan herstel toe!
Ik heb goede ervaringen met Fertan maar je moet wel goed de gebruiksaanwijzing volgen. Aanbrengen, een uur later nat maken en dan 24 tot 48 uur later afwassen. Het geeft niet dat het water zwart wordt, het geaat erom dat alle losse materiaal weg gaat. Na het drogen kun je aan de slag met grondverf etc. En dikke roest eerst weghalen met staalborstels etc. Ook mag het te behandelen deel niet vettig zijn dat spreekt vanzelf.
Voor inwendig gebruik een mengsel van 50% Fertan en 50% water gerbuiken.
diverse Citroens, wat anders.
Dank voor je uitleg, dat zocht ik .AZL57 schreef:Ik heb goede ervaringen met Fertan maar je moet wel goed de gebruiksaanwijzing volgen. Aanbrengen, een uur later nat maken en dan 24 tot 48 uur later afwassen. Het geeft niet dat het water zwart wordt, het geaat erom dat alle losse materiaal weg gaat. Na het drogen kun je aan de slag met grondverf etc. En dikke roest eerst weghalen met staalborstels etc. Ook mag het te behandelen deel niet vettig zijn dat spreekt vanzelf.
Dan ben ik toch goed bezig.
Nadat ik vanmiddag met mijn vrouw de Floriade heb bezocht ( dat is bij ons praktisch om de hoek) ,heb ik de nodige tijd besteed aan het wegpoetsen van de Fertan, zoals AZL 57 zei, met een emmer water en een oude doek.
Het ging vrij gemakkelijk. Misschien moet ik morgen nog wat hoekjes met een tandenborstel napoetsen, maar de rest ging er goed vanaf.
Ben tevreden met het resultaat, ook wat betreft lasnaden e.d.
Het gaat natuurlijk over oppervlakkige roest, de rotte stukken heb ik inmiddels al vervangen en ja, ijzer ( metaal) kun je natuurlijk niet bijmaken met Fertan of een ander produkt.
Het ging vrij gemakkelijk. Misschien moet ik morgen nog wat hoekjes met een tandenborstel napoetsen, maar de rest ging er goed vanaf.
Ben tevreden met het resultaat, ook wat betreft lasnaden e.d.
Het gaat natuurlijk over oppervlakkige roest, de rotte stukken heb ik inmiddels al vervangen en ja, ijzer ( metaal) kun je natuurlijk niet bijmaken met Fertan of een ander produkt.
- André Post
- Heavy user
Ook voor RX is het beter eerst zo goed mogelijk schoon te maken en zo veel mogelijk roest te verwijderen.
Is trouwens een hogedruk reiniger geen optie om de Fertan resten er af te spuiten?
Is trouwens een hogedruk reiniger geen optie om de Fertan resten er af te spuiten?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Dat weet ik niet, Fertan is misschien wat meer werk, maar dunner dan RX 5, dus loopt misschien beter in de naden .David schreef:Als je het opnieuw zou moeten doen, wat zou je dan kiezen?
@ André, Over die hogedruk reiniger heb ik ook gedacht, zodoende eigenlijk ook mijn vraag. Het nadeel is dat er dan ook in alle holle ruimtes water komt, en ik niet zeker weet of daar ook Fertan gekomen is.
Ik heb de holle ruimtes wel met Fertan vol gespoten, maar is het overal geweest ??
- gelemotor
- Regelmatige poster
Ik was bij "een winkel" in Veenendaal en had moeite met kiezen (zoals altijd..).David schreef:Als je het opnieuw zou moeten doen, wat zou je dan kiezen?
Daarom heb ik allebei meegenomen, en tot heden gebruik ik bijna alleen dus de RX producten. Ik ga me eens meer verdiepen in het handige van de betere vloeibaarheid van de Fertan,want het is inderdaad vreselijk vloeibaar/dun spul .
Gr, Luc
Duck your life