Ik heb een aantal opmerkingen...
ejfrolich schreef:Ik heb nog een kleine aanvulling:
Systemen zoals b.v. Velleman, die gebruik maken van de originele punten, zijn nuttig om de slijtage van de punten tegen te gaan en in die zin een aanvulling. Problemen met versleten nokken, kromme nokkenas en vervroeging d.m.v. gewichtjes blijven daar gewoon bestaan. In mijn ogen zijn dit soort aanvullingen op de originele ontsteking best nuttig toch zou ik gaan voor de extra voordelen van een nauwkeurige vervroeging en contacthoek. Hier heeft het blok duidelijk voordelen van en ook de portemonee vaart hier meer wel bij gezien de betere verbranding.
Kromme nokkenas blijf je ook last van houden bij een 123, omdat die door de nokkenas wordt aangestuurd.. En bij mijn weten lost een 123 het probleem van een kromme nokkenas niet opeens op..
ejfrolich schreef:Problemen met onze bobines kunnen worden ondervangen door in Engeland verkrijgbare bobines (zoek ff op het forum). Geen olie koeling en toch niet meer warm worden en een duidelijk sterkere vonk. Die vonk kan ook verbeterd door een Visa bobine. Dat werkt voor zowel DG als 123.
Gewone bobine voldoet ook gewoon. Bij mij al een jaar of wat. Zit een argentijnse in, en zelfs bij temperaturen zoals gister, is het met warme motor gewoon starten zonder gas bij te hoeven geven.
in die gele Harley Davidson bobines zit bij mijn weten ook olie om oververhitting te voorkomen. Er zijn zelfs HD-rijders die een 2cv bobine monteren omdat die gele problemen geven.
En visa bobines en 123 gaat niet altijd samen. Alleen de 123/EVO mag gebruikt worden in combinatie met een bruine bobine.