2cv 4 blok met vragen
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Contacteer:
2cv 4 blok met vragen
Ik wil even vragen naar een aantal meningen van jullie.
Ik heb mijn 2cv4 motor in de winter laten voorzien van nieuwe zuigerveren en de cylinders laten hohnen. Het blok is opgebouwd en loopt lekker. Rijdt er nu een maandje mee. Maar ik ruik gewoon echt een slecht verbrande uitlaatgas als ik achter de auto ruik. Grijsblauwe rookpluim bij het doortrekken af en toe. En vocht druppels uit de uitlaat. Persoonlijk verdenk ik de olievulpijp. Zou het kunnen dat het blok bij een kapotte vulpijp ook olie mee verbrand? Het verbruik is een op 15 en het olie verbruik valt me best mee moet ik zeggen. Hoe kan een blok anders olie verbranden met een verse set zuigerveren? Via oliedamp uit het carter dat via de olievulpijp in het luchtfilter terecht komt, en zo met het luchtmengsel mee de carburateur ingezogen wordt was mijn gedachte. Wat denken jullie? En is een olievulpijp van een 2cv4 gelijk aan een exemplaar van een latere 2cv6?
Geef me goede raad, kom er niet uit zelf!!!
Groetjes Frank
Ik heb mijn 2cv4 motor in de winter laten voorzien van nieuwe zuigerveren en de cylinders laten hohnen. Het blok is opgebouwd en loopt lekker. Rijdt er nu een maandje mee. Maar ik ruik gewoon echt een slecht verbrande uitlaatgas als ik achter de auto ruik. Grijsblauwe rookpluim bij het doortrekken af en toe. En vocht druppels uit de uitlaat. Persoonlijk verdenk ik de olievulpijp. Zou het kunnen dat het blok bij een kapotte vulpijp ook olie mee verbrand? Het verbruik is een op 15 en het olie verbruik valt me best mee moet ik zeggen. Hoe kan een blok anders olie verbranden met een verse set zuigerveren? Via oliedamp uit het carter dat via de olievulpijp in het luchtfilter terecht komt, en zo met het luchtmengsel mee de carburateur ingezogen wordt was mijn gedachte. Wat denken jullie? En is een olievulpijp van een 2cv4 gelijk aan een exemplaar van een latere 2cv6?
Geef me goede raad, kom er niet uit zelf!!!
Groetjes Frank
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
AK 400 55 NF 07 sold
2CV AZ 1959 Blue Glacier
- André Post
- Heavy user
In principe worden zuigerveren als set samen met cilinders gewisseld omdat de cilinder ongeveer net zo veel slijt als de veren.
Ik neem aan dat je de slotspeling gecontroleerd hebt van de nieuwe zuigerveren in de gehoonde cilinders?
Een correcte werking van de vulpijp valt te controleren om een defect uit te sluiten.
Ik neem aan dat je de slotspeling gecontroleerd hebt van de nieuwe zuigerveren in de gehoonde cilinders?
Een correcte werking van de vulpijp valt te controleren om een defect uit te sluiten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- renate
- Regelmatige poster
Ik begrijp dat je nieuwe zuigerveren en nieuwe (aangepaste) cilinders hebt.
Ook begrijp ik dat je er pas een maand mee rondrijdt.
Dus als ik het goed begrijp ben je het motortje aan het inrijden. Dan is het niet vreemd dat hij een beetje rookt en olie verbruikt.
Wat ik niet goed begrijp is dat ie ruikt naar: "slecht verbrande uitlaatgas".
Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Over de werking van de olievulpijp (goed of slecht) is op dit forum meer dan voldoende te vinden hoe je dit kunt controleren.
Vochtdruppels uit de uitlaat zegt niet zoveel, als je weinig rijdt is dit normaal.
Je schrijft ook dat de auto lekker loopt en het brandstof en olie verbruik niet slecht is.
Ik zou dan zeggen: lekker rijden met die kar en gewoon de boel een beetje in de gaten houden.
Greetzz Renate.
Ook begrijp ik dat je er pas een maand mee rondrijdt.
Dus als ik het goed begrijp ben je het motortje aan het inrijden. Dan is het niet vreemd dat hij een beetje rookt en olie verbruikt.
Wat ik niet goed begrijp is dat ie ruikt naar: "slecht verbrande uitlaatgas".
Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Over de werking van de olievulpijp (goed of slecht) is op dit forum meer dan voldoende te vinden hoe je dit kunt controleren.
Vochtdruppels uit de uitlaat zegt niet zoveel, als je weinig rijdt is dit normaal.
Je schrijft ook dat de auto lekker loopt en het brandstof en olie verbruik niet slecht is.
Ik zou dan zeggen: lekker rijden met die kar en gewoon de boel een beetje in de gaten houden.
Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.
-
- Veelvuldig poster
Hoeveel kilometers heb je inmiddels gereden nadat het blok gerestaureerd is? Renate slaat de spijker op z'n kop, in het begin heb je nog olieverbruik maar dat moet na zo'n 1500 km wel ophouden. Dan moet je ook weer olie verversen en als je een oliefilter hebt deze vervangen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad nieuwe zuigerveren en gehoonde cilinders. Geen nieuwe zuigers. Het is door een goed motorrevisiebedrijf gedaan. En ik heb hen niet gehoord over nieuwe cilinders. Ik ga er even van uit dat ze hun werk goed gedaan hebben. Wat opvalt is dat de rook grijs en doorzichtig is. Niet echt blauwe walm. Ik ga inderdaad lekker rijden en de boel in de gaten houden. Vulpijp wil ik vervangen, is 38 jaar oud dus dat kan nooit kwaad. Het blokje lekt nog aan een zijde, eens onderzoeken waar het vandaan komt. Lijkt op het eerste gezicht uit de schroefdraad van de oliedruksensor te komen. Verder tank ik 95 en doe er braaf lood additief bij.
Heb ik nog een vraagstuk, is de olievulpijp van zo'n oud viertje vervangbaar door een moderne 6 pijp?
Heb ik nog een vraagstuk, is de olievulpijp van zo'n oud viertje vervangbaar door een moderne 6 pijp?
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
AK 400 55 NF 07 sold
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
AK 400 55 NF 07 sold
2CV AZ 1959 Blue Glacier
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
begin maar eens te stoppen met loodvervanger, en 98 te tanken. Dat maakt voor een A79/1 blokje erg uit.
verder kan een 6-vulpijp er gewoon op. Ik heb die van een 4 op mijn Dyane 6 zitten.
overigens worden er nieuwe vulpijpen aangeboden (nieuw gemaakt) die er anders uit zien, maar beter schijnen te zijn dan de imitaties die ook op de markt zijn. Laat je dus goed inlichten.
verder kan een 6-vulpijp er gewoon op. Ik heb die van een 4 op mijn Dyane 6 zitten.
overigens worden er nieuwe vulpijpen aangeboden (nieuw gemaakt) die er anders uit zien, maar beter schijnen te zijn dan de imitaties die ook op de markt zijn. Laat je dus goed inlichten.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
-
- Heavy user
dat is toch echt verkeerd beredeneerd. als er iets is wat ik geleerd heb: don't fix it if it aint broken! nieuwe vulpijpen kunnen erg slecht zijn en juist oude spullen soms nog erg goed. ik zou m gewoon eens nameten. als ie nog goed is denk ik dat je er alleen maar op achteruit gaat als je m vervangt.dezilverlinde schreef:Vulpijp wil ik vervangen, is 38 jaar oud dus dat kan nooit kwaad.
oliedruksensor gelijk vervangen als ze iets lekken. dat kan heeel snel heeel veeel erger worden!dezilverlinde schreef:Het blokje lekt nog aan een zijde, eens onderzoeken waar het vandaan komt. Lijkt op het eerste gezicht uit de schroefdraad van de oliedruksensor te komen.
het is toch een "modern 4tje? dan is loodvervanger overbodig!dezilverlinde schreef:Verder tank ik 95 en doe er braaf lood additief bij.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Als je onderdelen voor een 4 motor nodig hebt?
De 2cv club heeft heel erg veel originele 2cv 4 motoronderdelen liggen.
Ook fabrieksnieuwe zuigers met cilinders van Mahle.....
Nieuwe nokkenassen, krukassen, kleppen etc etc allemaal nieuw en origineel Citroën!
Ook liggen er veel gebruikte 2cv4 motorblokken.
Dus als je wat nodig hebt!?
[dit begint op reclame te lijken, david. np.]
De 2cv club heeft heel erg veel originele 2cv 4 motoronderdelen liggen.
Ook fabrieksnieuwe zuigers met cilinders van Mahle.....
Nieuwe nokkenassen, krukassen, kleppen etc etc allemaal nieuw en origineel Citroën!
Ook liggen er veel gebruikte 2cv4 motorblokken.
Dus als je wat nodig hebt!?
[dit begint op reclame te lijken, david. np.]