2cv 4 blok met vragen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

2cv 4 blok met vragen

Bericht door dezilverlinde » za 11 aug, 2012 17:57

Ik wil even vragen naar een aantal meningen van jullie.

Ik heb mijn 2cv4 motor in de winter laten voorzien van nieuwe zuigerveren en de cylinders laten hohnen. Het blok is opgebouwd en loopt lekker. Rijdt er nu een maandje mee. Maar ik ruik gewoon echt een slecht verbrande uitlaatgas als ik achter de auto ruik. Grijsblauwe rookpluim bij het doortrekken af en toe. En vocht druppels uit de uitlaat. Persoonlijk verdenk ik de olievulpijp. Zou het kunnen dat het blok bij een kapotte vulpijp ook olie mee verbrand? Het verbruik is een op 15 en het olie verbruik valt me best mee moet ik zeggen. Hoe kan een blok anders olie verbranden met een verse set zuigerveren? Via oliedamp uit het carter dat via de olievulpijp in het luchtfilter terecht komt, en zo met het luchtmengsel mee de carburateur ingezogen wordt was mijn gedachte. Wat denken jullie? En is een olievulpijp van een 2cv4 gelijk aan een exemplaar van een latere 2cv6?

Geef me goede raad, kom er niet uit zelf!!!

Groetjes Frank
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2180
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 11 aug, 2012 18:57

In principe worden zuigerveren als set samen met cilinders gewisseld omdat de cilinder ongeveer net zo veel slijt als de veren.
Ik neem aan dat je de slotspeling gecontroleerd hebt van de nieuwe zuigerveren in de gehoonde cilinders?
Een correcte werking van de vulpijp valt te controleren om een defect uit te sluiten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 11 aug, 2012 20:10

defecte valveseals op de kleppen kunnen ook voor olie in de verbrandingsruimte zorgen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
renate
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 170
Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door renate » za 11 aug, 2012 22:22

Ik begrijp dat je nieuwe zuigerveren en nieuwe (aangepaste) cilinders hebt.

Ook begrijp ik dat je er pas een maand mee rondrijdt.

Dus als ik het goed begrijp ben je het motortje aan het inrijden. Dan is het niet vreemd dat hij een beetje rookt en olie verbruikt.

Wat ik niet goed begrijp is dat ie ruikt naar: "slecht verbrande uitlaatgas".

Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Over de werking van de olievulpijp (goed of slecht) is op dit forum meer dan voldoende te vinden hoe je dit kunt controleren.

Vochtdruppels uit de uitlaat zegt niet zoveel, als je weinig rijdt is dit normaal.

Je schrijft ook dat de auto lekker loopt en het brandstof en olie verbruik niet slecht is.
Ik zou dan zeggen: lekker rijden met die kar en gewoon de boel een beetje in de gaten houden.

Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 12 aug, 2012 06:32

Hoeveel kilometers heb je inmiddels gereden nadat het blok gerestaureerd is? Renate slaat de spijker op z'n kop, in het begin heb je nog olieverbruik maar dat moet na zo'n 1500 km wel ophouden. Dan moet je ook weer olie verversen en als je een oliefilter hebt deze vervangen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » zo 12 aug, 2012 09:54

Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad nieuwe zuigerveren en gehoonde cilinders. Geen nieuwe zuigers. Het is door een goed motorrevisiebedrijf gedaan. En ik heb hen niet gehoord over nieuwe cilinders. Ik ga er even van uit dat ze hun werk goed gedaan hebben. Wat opvalt is dat de rook grijs en doorzichtig is. Niet echt blauwe walm. Ik ga inderdaad lekker rijden en de boel in de gaten houden. Vulpijp wil ik vervangen, is 38 jaar oud dus dat kan nooit kwaad. Het blokje lekt nog aan een zijde, eens onderzoeken waar het vandaan komt. Lijkt op het eerste gezicht uit de schroefdraad van de oliedruksensor te komen. Verder tank ik 95 en doe er braaf lood additief bij.

Heb ik nog een vraagstuk, is de olievulpijp van zo'n oud viertje vervangbaar door een moderne 6 pijp?
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 12 aug, 2012 12:24

begin maar eens te stoppen met loodvervanger, en 98 te tanken. Dat maakt voor een A79/1 blokje erg uit.

verder kan een 6-vulpijp er gewoon op. Ik heb die van een 4 op mijn Dyane 6 zitten.

overigens worden er nieuwe vulpijpen aangeboden (nieuw gemaakt) die er anders uit zien, maar beter schijnen te zijn dan de imitaties die ook op de markt zijn. Laat je dus goed inlichten.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 aug, 2012 13:09

Wat michiel natuurlijk bedoelt is dat je moet beginnen met 98 te tanken. ;)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 aug, 2012 13:09

Wat michiel natuurlijk bedoelt is dat je moet beginnen met 98 te tanken. ;)

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 15 aug, 2012 09:19

precies :)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 15 aug, 2012 12:34

dezilverlinde schreef:Vulpijp wil ik vervangen, is 38 jaar oud dus dat kan nooit kwaad.
dat is toch echt verkeerd beredeneerd. als er iets is wat ik geleerd heb: don't fix it if it aint broken! nieuwe vulpijpen kunnen erg slecht zijn en juist oude spullen soms nog erg goed. ik zou m gewoon eens nameten. als ie nog goed is denk ik dat je er alleen maar op achteruit gaat als je m vervangt.
dezilverlinde schreef:Het blokje lekt nog aan een zijde, eens onderzoeken waar het vandaan komt. Lijkt op het eerste gezicht uit de schroefdraad van de oliedruksensor te komen.
oliedruksensor gelijk vervangen als ze iets lekken. dat kan heeel snel heeel veeel erger worden!
dezilverlinde schreef:Verder tank ik 95 en doe er braaf lood additief bij.
het is toch een "modern 4tje? dan is loodvervanger overbodig!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 15 aug, 2012 15:31

Als je onderdelen voor een 4 motor nodig hebt?

De 2cv club heeft heel erg veel originele 2cv 4 motoronderdelen liggen.
Ook fabrieksnieuwe zuigers met cilinders van Mahle.....
Nieuwe nokkenassen, krukassen, kleppen etc etc allemaal nieuw en origineel Citroën!

Ook liggen er veel gebruikte 2cv4 motorblokken.

Dus als je wat nodig hebt!?

[dit begint op reclame te lijken, david. np.]

Plaats reactie