Dyane uit 1981
-
- Heavy user
Weer terug van vakantie.
Mooi weer gehad en de Dyane hield zich goed.
Eigenlijk had ik er nog amper mee gereden.....
De schade is beperkt gebleven tot 1 losgetrilde uitlaatklem aan de kachelpot links en wat vet/olielekkage.
Die lekkage bleek eenvoudig een poreus asrubber te zijn aan de bakzijde.
Voor de APK nog goed genoeg maar als de motor warm wordt dan wordt het vet dun en dus wordt het door de poreuze hoes naar buiten geslingerd.
Gratis ongevraagde tip: Vervang een poreus uitziende maar nog niet gescheurde ashoes ook....
Verder geen trammelant!
Mooi weer gehad en de Dyane hield zich goed.
Eigenlijk had ik er nog amper mee gereden.....
De schade is beperkt gebleven tot 1 losgetrilde uitlaatklem aan de kachelpot links en wat vet/olielekkage.
Die lekkage bleek eenvoudig een poreus asrubber te zijn aan de bakzijde.
Voor de APK nog goed genoeg maar als de motor warm wordt dan wordt het vet dun en dus wordt het door de poreuze hoes naar buiten geslingerd.
Gratis ongevraagde tip: Vervang een poreus uitziende maar nog niet gescheurde ashoes ook....
Verder geen trammelant!
-
- Heavy user
Wat gaat er mis als je witte stukjes plastic in je luchtfilterhuis vindt?
Wat is er aan de hand als er rook onder je dashboard vandaan komt?
Wat zou er lekken als je benzinedampen ruikt in de auto....?
En dit allemaal vandaag dus......
Morgenavond sleutelen want ik gebruik hem nu dagelijks.
De ventilator blijkt aan flarden, de benzinepomp lekt en de clignoteur is opgerookt. Ik heb nooit geweten dat dat zo kan stinken. Het voordeel is wel dat je dan de bezinedampen niet ruikt.
Wat is er aan de hand als er rook onder je dashboard vandaan komt?
Wat zou er lekken als je benzinedampen ruikt in de auto....?
En dit allemaal vandaag dus......
Morgenavond sleutelen want ik gebruik hem nu dagelijks.

De ventilator blijkt aan flarden, de benzinepomp lekt en de clignoteur is opgerookt. Ik heb nooit geweten dat dat zo kan stinken. Het voordeel is wel dat je dan de bezinedampen niet ruikt.
-
- Heavy user
De clignoteur is vervangen. Er bleek een sluiting in een draad aan de achterkant te zitten. Als ik dus rechtsaf aan gaf liep de stroom te hoog op.
De ventilator heb ik ook al vervangen door 1 die ik nog had liggen.
De ontsteking heb ik even gecontroleerd nu ik daar toch bezig was en die bleek toch iets verschoven.
Hoe dat kan ik me een raadsel. Het is elektronische ontsteking.
De benzinepomp laat nog even op zich wachten maar ik laat het front er even af, kun je er net wat beter bij.
De ventilator heb ik ook al vervangen door 1 die ik nog had liggen.
De ontsteking heb ik even gecontroleerd nu ik daar toch bezig was en die bleek toch iets verschoven.
Hoe dat kan ik me een raadsel. Het is elektronische ontsteking.
De benzinepomp laat nog even op zich wachten maar ik laat het front er even af, kun je er net wat beter bij.
-
- Heavy user
Omdat mijn dagelijkse auto op LPG rijdt wil ik mijn Dyane ook op LPG hebben. De benzine is niet echt goedkoop en dan pak je toch wat sneller de Clio met LPG G3....
Dus: Gas inbouwen
Eerst de kofferbak maar eens in de RX zetten.
Schoonmaken:

RX5:

RX10 en dan de ringtank erin:

In het midden zitten de aansluitingen en de afvoer van eventuele LPG-afvoerlekkage.

Dus: Gas inbouwen

Eerst de kofferbak maar eens in de RX zetten.
Schoonmaken:

RX5:

RX10 en dan de ringtank erin:

In het midden zitten de aansluitingen en de afvoer van eventuele LPG-afvoerlekkage.

-
- Heavy user
Vulpunt maken.
Ik heb gekozen voor een plaats in de bumper omdat hij bijna niet te zien is met het dekseltje er op.

De gasleiding heb ik rechts onder de auto door gelegd omdat hij niet bij de uitlaat in de buurt mag. (Geen foto helaas.)
De verdamper heb ik rechts aan het schutbord bevestigd met een homemade 'beugel' (van een deksel van een c.v.-ketel).

Twee relais geplaatst. De ene is voor de kleppen van de gastank, gasfilter en verdamper en de andere schakelt het hele spulletje en het pompje (later meer...).
Ik heb de voeding geschakeld over het contactslot maar het leek me niet goed om alle stroom door het contactslot te laten lopen, vandaar het relais.

Ik heb gekozen voor een plaats in de bumper omdat hij bijna niet te zien is met het dekseltje er op.

De gasleiding heb ik rechts onder de auto door gelegd omdat hij niet bij de uitlaat in de buurt mag. (Geen foto helaas.)
De verdamper heb ik rechts aan het schutbord bevestigd met een homemade 'beugel' (van een deksel van een c.v.-ketel).

Twee relais geplaatst. De ene is voor de kleppen van de gastank, gasfilter en verdamper en de andere schakelt het hele spulletje en het pompje (later meer...).
Ik heb de voeding geschakeld over het contactslot maar het leek me niet goed om alle stroom door het contactslot te laten lopen, vandaar het relais.

-
- Heavy user
Omdat te voorkomen dat de verdamper invriest is er verwarming nodig.
Bij een watergekoelde auto sluit je gewoon het koelwatercircuit op de verdamper aan.
Dat heeft de Dyane dus niet en daar moet dus een water-circuit voor worden gemaakt.
Zo ziet de kachelpot er eerst nog uit.

Met een losse kachelpot wat geprobeerd en dit is het resultaat.

Ik heb een koperen pijp door de kachelpot gestoken en met koelwaterslangen aangesloten op een speciaal koelwaterpompje (Bosch) uit een Audi.
Als het goed bevalt dan pas ik het nog een beetje aan.
Bij een watergekoelde auto sluit je gewoon het koelwatercircuit op de verdamper aan.
Dat heeft de Dyane dus niet en daar moet dus een water-circuit voor worden gemaakt.
Zo ziet de kachelpot er eerst nog uit.

Met een losse kachelpot wat geprobeerd en dit is het resultaat.

Ik heb een koperen pijp door de kachelpot gestoken en met koelwaterslangen aangesloten op een speciaal koelwaterpompje (Bosch) uit een Audi.
Als het goed bevalt dan pas ik het nog een beetje aan.
-
- Heavy user
Nadat ik dit had aangesloten leek het niet echt goed warm te worden.
Dus heb ik nog een extra warmtewisselaar in elkaar gefabriekt.

Het zit nu netter bevestigd, dit was een testje.
Ik heb er nu slangklemmen omheen gezet en dat ingewikkeld met alu-tape om de warmte wat beter te geleiden en vast te houden.
Nog een plaatje van het pompje met slangenboel.

Die watersporen komen door het vullen, geen lekkage.....
Dus heb ik nog een extra warmtewisselaar in elkaar gefabriekt.

Het zit nu netter bevestigd, dit was een testje.
Ik heb er nu slangklemmen omheen gezet en dat ingewikkeld met alu-tape om de warmte wat beter te geleiden en vast te houden.
Nog een plaatje van het pompje met slangenboel.

Die watersporen komen door het vullen, geen lekkage.....
-
- Heavy user
Het mengstuk in het aanvoerrubber van de carburateur.
Helaas geen plaatje maar nu ziet het er zo uit:

Hier de waterslangen op de verdamper aangesloten.
Dat rechtopstaande slangetje moet nog op een expansievaatje aangesloten worden. Daar heb ik nu steeds door gevuld.

De waterslangen zijn deels van een Marbella, een Audi en deels nieuw.
Hier zie je ook dat het ruitensproeierreservoir (3x woordwaarde) naar de linkerzijde is verhuisd.
Na een rit van 3 kwartier lijkt het water erg warm te worden, misschien te veel van het goede. Maar hij rijdt nu nog op benzine en het gas onttrekt straks warmte aan het water dus even afwachten. Het pompje draait ook als de auto op benzine rijdt aangezien ik bang ben dat het water anders gaat koken in een wisselaar.
Helaas geen plaatje maar nu ziet het er zo uit:

Hier de waterslangen op de verdamper aangesloten.
Dat rechtopstaande slangetje moet nog op een expansievaatje aangesloten worden. Daar heb ik nu steeds door gevuld.

De waterslangen zijn deels van een Marbella, een Audi en deels nieuw.
Hier zie je ook dat het ruitensproeierreservoir (3x woordwaarde) naar de linkerzijde is verhuisd.
Na een rit van 3 kwartier lijkt het water erg warm te worden, misschien te veel van het goede. Maar hij rijdt nu nog op benzine en het gas onttrekt straks warmte aan het water dus even afwachten. Het pompje draait ook als de auto op benzine rijdt aangezien ik bang ben dat het water anders gaat koken in een wisselaar.