Gestrand in en door de sneeuw

Thijs
Heavy user
Heavy user

Gestrand in en door de sneeuw

Bericht door Thijs » zo 9 dec, 2012 14:38

Toen er donderdag in het noorden veel sneeuw lag ging ik vroeg op pad naar mijn werk met de Dyane (75km snelweg).

Na een kilometer of 10 was het alleen nog maar filerijden op de ijslaag. Het was echt spekglad. Omdat de temperatuur rond het nulpunt lag had ik het neusdoekje voor de grille.

Na een kilometer of 10 filerijden 20-50km/h begon de auto te knallen in de uitlaat. En nog 500m hield hij er helemaal mee op.
De auto in de besneeuwde berm geduwd wat lastig ging aangezien ik alleen was en de weg een ijsplaat....
Eerst de wegenwacht geprobeerd te bellen want als je in de wachtrij staat dan kun je in tussentijd zelf wel opzoek gaan naar het euvel.

Al gauw kwam ik op het ideen dat de bobine misschien te heet was geworden.
Ik heb altijd een reserve bij me maar helaas nu dus net even niet.
Toch maar even onder de motorkap geloerd om te kijken of er iets vreemds te zien was maar niet echt dus.
Na een half uurtje maar weer eens geprobeerd te starten en dat ging redelijk, hij liep weer.
Helaas moet ik daarna meteen een knooppunt op zonder vluchtstroken, dus op hoop van zegen het gas er maar op gehouden.
Heelhuids ben ik op het werk gekomen en ook weer thuis.
De volgende dag toch ook weer op het werk gekomen maar op de terugweg moest ik boodschappen doen.
Na 100m van de snelweg af te zijn begon het geknal weer en eenmaal bij de supermarkt helemaal geen sjoege meer.

Dus rustig aan inkopen gedaan met het idee dat hij na afkoelen wel weer zou rijden. Het was nog een kwartier naar huis dus dat moest lukken.

Nou, ik heb met veel gas er op en veel geknal daar 5 min van kunnen rijden en toen was het echt over en uit.
Uiteindelijk heeft ene lieve buurvrouw mij met haar Foejonghai naar huis gesleept.... Je ziet trouwens geen steek achter zo'n vrachtwagen-pc-hooftgeval,

Na enig demontagewerk ben ik er achter dat de elektronische ontsteking de geest heeft gegeven. Deze had ik er ingebouwd om nooooit meer die ellendige voorkant er af te hoeven schroeven maar helaas....

De moraal van dit verhaal: Ook bij temperaturen van rond het nulpunt kan je motor/ontsteking te heet worden met een winterhoesje er voor. :cry:

Nu ga ik gauw de boel weer in elkaar zetten want morgen moet hij weer mee naar het werk.

Overigens heb ik nooit een telefonist van de wegenwacht aan de lijn gekregen.... te druk...

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » zo 9 dec, 2012 16:40

Zo begon bij mijn de ellende idd ook. Ook een kapotte elektronische ontsteking.

Maar bij filerijden, 20-50 km/uur wordt je motor volgens mijn echt niet warm. Dus ik denk ook niet dat dat de oorzaak is. Misschien iemand anders een idee?
Laatst gewijzigd door Willem2 op ma 10 dec, 2012 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Eend voor allen, allen voor eend..

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » zo 9 dec, 2012 18:39

Maar bij filerijden, 20-50 km/uur wordt je motor volgens mijn echt niet warm
Ik denk het juist wel aangezien de motor maar langzaam draait en dus de ventilator ook. De rijwind doet dan ook bijna niks en als pluspunt heb je dan ook nog eens de grille bijna dichtgepropt..... :?

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 9 dec, 2012 18:41

Nee daar moet ie tegen kunnen, in de zomer wordt het wel een stuk heter onder de kap. Misschien gewoon pech, het blijft toch electronica en dat is gevoelig spul.
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 9 dec, 2012 22:25

welke ontsteking heb je; degene die maar tot 3 kan tellen????
of die die de letter e en f overslaat????
of nog een andere??
welke bobine gebruik je zwart (2cv) of bruin (visa) of geel

en heb je nu een andere ontsteking ingebouwd, of doet hij het nu weer

Laten we daar eens mee beginnen, dan kan ik je vertellen waar het aan schort

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 9 dec, 2012 22:32

die uit mijn eend hield er ook zomaar mee op. 123 met visa bobine. Dat moet niet maar ik had die eend toen net en eea nog niet nagekeken.
ach ja, het blijft techniek. Heb je de oude kontactpuntjes nog?
indertijd een mini de klok rond gereden, met gewone kontactpuntjes. nooit één keer problemen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » zo 9 dec, 2012 22:38

Dit is dus waarom ik nog steeds met puntjes rondrij. Startte gister met -6 binnen 10 seconden en loopt prima. Gewoon een kwestie van goed afstellen :)
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 9 dec, 2012 22:48

...
die uit mijn eend hield er ook zomaar mee op. 123 met visa bobine.

Probleem (naar mijn bescheiden mening) is de visa bobine, deze is erg gevoelig voor
te lange of te korte laadtijd (dwell). De ontsteking die niet tot 4 kan tellen kan hier niet goed mee omgaan. Dit doemt vooral op bij langdurig filerijden. Neem een 2cv bobine (zwart) en het probleem zal waarschijnlijk opgelost zijn......

p.s. ik kan het weten, ik maak zelf ook electronische ontstekingen...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 9 dec, 2012 22:53

lordmaster1 schreef:Dit is dus waarom ik nog steeds met puntjes rondrij. Startte gister met -6 binnen 10 seconden en loopt prima. Gewoon een kwestie van goed afstellen :)
Mijn electronische ontsteking start bij de 2e omwenteling ( ja ook bij -6)
(10 seconden vind ik wel erg lang)

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » zo 9 dec, 2012 23:16

LPGo schreef:
lordmaster1 schreef:Dit is dus waarom ik nog steeds met puntjes rondrij. Startte gister met -6 binnen 10 seconden en loopt prima. Gewoon een kwestie van goed afstellen :)
Mijn electronische ontsteking start bij de 2e omwenteling ( ja ook bij -6)
(10 seconden vind ik wel erg lang)
Nou ja, hij sloeg aan na 2 keer kort starten maar liep in totaal pas na 10 seconden. Vind ik best meevallen, aangezien ik sommige eenden heb gezien die bij 20 graden rustig een halve minuut aan het starten zijn.

123 is gewoon niks voor mij. Al die ellende die erover hoor van ineens niet meer werken is voor mij niks. Je gaat er vanuit dat je de 123 nooit meer hoeft te vervangen, daar adverteert 123 tenslotte mee. Daardoor ga je bij problemen vaak de 123 pas als een van de laatste oorzaken zoeken. Het blijft toch electronica.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 10 dec, 2012 07:25

Ik had dit probleem met een gesmolten draad die ergens massa maakte en daardoor ook knallen en ploffen. Euvel opgelost en nooit meer het probleem gehad.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Captain Krimson » ma 10 dec, 2012 10:12

ik heb die ontsteking met dat tel-probleem, maar dan gecombineerd met een motorfietsbobine, gekocht via een eendengarage die ik per pm wel wil melden. Sinds dien nooit meer problemen (ik had op lpg regelmatig problemen met de orginele bobines). Nu kan ik file-rijden bij elke temperatuur, geen enkel probleem meer.

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 10 dec, 2012 10:16

Tsja, bobineperikelen komen me bekend voor.
Mijn Dyane start niet goed met een vrij nieuwe bobine, en met de oude uit 1977 juist perfect. Waarom dat is geen idee...

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » ma 10 dec, 2012 12:16

Je schrijft "dat je die ellendige voorkant er niet meer vanaf hoeft te halen" Je zal dus wel een Dyane hebben!

Maar bedenk wel dat je toch af en toe de voorkant weg moet halen om de olieradiator schoon te maken. Als die vol met troep zit zal je zeker een keer een vastloper krijgen en dat is zo goed als zeker het einde van je blok.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » ma 10 dec, 2012 20:38

Zoals in de eerste zin van het topic te lezen is is het inderdaad een Dyane.

Motor AM2, originele carburateur en luchtfilter echter zonder de turbopijp omdat de LPG-installatie daar niet mee werkt.
Originele zwarte bobine.

Nu heb ik de elektronische ontsteking vervangen door een nieuwe van hetzelfde merk (tellen doet ie niet, ontsteken wel).

Helaas is het nog niet volledig opgelost.
Na een rit van 70km over de snelweg sloeg hij bij de eerste de beste rotonde af (op LPG).
Aangezien ik bij het starten last heb van backfires heb ik daarna op benzine gestart wat redelijjk vlot lukte.
Daarna de laatste 5km naar mijn werk probleemloos afgelegd.
Vanmiddag weer even getest en op de snelweg als de brandweer alleen binnendoor slaat hij af op het moment dat ik gas geef.
Stationair draait ie als een zonnetje.

Nu heb ik vanavond nog even een ander oude zwarte bobine er aan gehangen maar hetzelfde probleem.

Het probleem is dus dat hij niet oppakt na stationair draaien.
Ik moet heeeeel voorzichtig gas geven om de toeren omhoog te krijgen.
Dit doet zich voor zowel op LPG als op benzine met het verschil dat er op benzine geen backfires ontstaan.

Bougiekabels en bougies in mei 2012 vervangen.
Bougies afgelopen weekend op 0,6 gezet (was 0,7) maar hielp dus ook niks.
Kleppen dit weekend ook gesteld.

Wie o wie heeft er raad?! Ik ben het even kwijt nu.... :?

Plaats reactie