Na een kilometer of 10 was het alleen nog maar filerijden op de ijslaag. Het was echt spekglad. Omdat de temperatuur rond het nulpunt lag had ik het neusdoekje voor de grille.
Na een kilometer of 10 filerijden 20-50km/h begon de auto te knallen in de uitlaat. En nog 500m hield hij er helemaal mee op.
De auto in de besneeuwde berm geduwd wat lastig ging aangezien ik alleen was en de weg een ijsplaat....
Eerst de wegenwacht geprobeerd te bellen want als je in de wachtrij staat dan kun je in tussentijd zelf wel opzoek gaan naar het euvel.
Al gauw kwam ik op het ideen dat de bobine misschien te heet was geworden.
Ik heb altijd een reserve bij me maar helaas nu dus net even niet.
Toch maar even onder de motorkap geloerd om te kijken of er iets vreemds te zien was maar niet echt dus.
Na een half uurtje maar weer eens geprobeerd te starten en dat ging redelijk, hij liep weer.
Helaas moet ik daarna meteen een knooppunt op zonder vluchtstroken, dus op hoop van zegen het gas er maar op gehouden.
Heelhuids ben ik op het werk gekomen en ook weer thuis.
De volgende dag toch ook weer op het werk gekomen maar op de terugweg moest ik boodschappen doen.
Na 100m van de snelweg af te zijn begon het geknal weer en eenmaal bij de supermarkt helemaal geen sjoege meer.
Dus rustig aan inkopen gedaan met het idee dat hij na afkoelen wel weer zou rijden. Het was nog een kwartier naar huis dus dat moest lukken.
Nou, ik heb met veel gas er op en veel geknal daar 5 min van kunnen rijden en toen was het echt over en uit.
Uiteindelijk heeft ene lieve buurvrouw mij met haar Foejonghai naar huis gesleept.... Je ziet trouwens geen steek achter zo'n vrachtwagen-pc-hooftgeval,
Na enig demontagewerk ben ik er achter dat de elektronische ontsteking de geest heeft gegeven. Deze had ik er ingebouwd om nooooit meer die ellendige voorkant er af te hoeven schroeven maar helaas....
De moraal van dit verhaal: Ook bij temperaturen van rond het nulpunt kan je motor/ontsteking te heet worden met een winterhoesje er voor.

Nu ga ik gauw de boel weer in elkaar zetten want morgen moet hij weer mee naar het werk.
Overigens heb ik nooit een telefonist van de wegenwacht aan de lijn gekregen.... te druk...