Gestrand in en door de sneeuw

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » ma 10 dec, 2012 22:26

ik herken het probleem van het afslaan na een snelwegrit (zie ook pb-tje). Dat was bij mij helemaal opgelost met die motorfietsbobine.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 10 dec, 2012 22:47

Maar wat zou die motorfietsbobine nou anders doen dan de originelen?!

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » di 11 dec, 2012 09:56

het lijkt alsof hij niet zo warm wordt en efficienter de spanning omzet.

Ger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: di 29 jul, 2008 18:26
Contacteer:

Bericht door Ger » di 11 dec, 2012 15:20

Ik mis hier de uitleg van Gerard! :idea:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 11 dec, 2012 19:19

Soms komt alles tegelijk...

Net na het tanken wilde de Dyane niet meer starten.
De startmotor draaide veel te langzaam, alsof de accu bijna leeg is.

Toen heb ik de accuklemmen losgedraaid en wat bewogen en weer vastgedraaid.
Daarna startte hij als een zonnetje.....

Net bij de onderdelenman geweest en een gloednieuwe Valeo bobine meegenomen om te testen,

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 11 dec, 2012 21:19

Nou, ik ben er uit.

Lekker even buiten aan het sleutelen geweest. :D

Die nieuwe bobine is een uitkomst. Hij pakt nu goed op zonder stotteren.
Zelfs starten op LPG geeft geen backfire meer.

De beide oude bobines waren dus niet helemaal top meer.
Morgen weer snelweg kilometers en dan weet ik het zeker maar volgens mij is het opgelost.

Dan blijft de vraag nog waar hij niet startte bij het tankstation....

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 11 dec, 2012 22:51

Thijs schreef:
Dan blijft de vraag nog waar hij niet startte bij het tankstation....
Waarschijnlijk zijn je bobines toch (ooit) te warm geworden. Inwendig gaan dan steeds meer "kortsluitingtjes" ontstaan waardoor hij steeds minder vermogen levert. Maar als hij dan afkoelt krimpt het zaakje weer en lijkt er niets aan de hand. Bij het tanken kon hij dus nog te warm zijn en daardoor te weinig (vonkend) vermogen leveren om een warme motor te starten....... Dit alles is een moeilijke materie, ben zelf al bijna 2 jaar bezig om mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking te optimaliseren (lees beter starten en zuiniger in verbruik)...... lukt al aardig trouwens :lol: :lol:

Het kan ook dat je vonkend vermogen achteruit gegaan is doordat je bobine "gedemagnetiseerd" is, dit kun je tegengaan door af en toe beide draadjes van je bobine te verwisselen...... daarna start hij weer als nieuw......

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 12 dec, 2012 11:09

Thijs schreef:Nou, ik ben er uit.

Lekker even buiten aan het sleutelen geweest. :D

Die nieuwe bobine is een uitkomst. Hij pakt nu goed op zonder stotteren.
Zelfs starten op LPG geeft geen backfire meer.

De beide oude bobines waren dus niet helemaal top meer.
Morgen weer snelweg kilometers en dan weet ik het zeker maar volgens mij is het opgelost.
lordmaster1 schreef:123 is gewoon niks voor mij. Al die ellende die erover hoor van ineens niet meer werken is voor mij niks. Je gaat er vanuit dat je de 123 nooit meer hoeft te vervangen, daar adverteert 123 tenslotte mee. Daardoor ga je bij problemen vaak de 123 pas als een van de laatste oorzaken zoeken. Het blijft toch electronica.
euhm nu wil ik niet vervelend zijn, maar uiteindelijk was het dus hoogstwaarschijnlijk de bobine. "al die ellende die je er over hoort" wordt wel altijd heel vaak en (soms te) snel door bepaalde personen geroepen. begrijp me niet verkeerd hoor. ik wil zo'n ontsteking ook niet heilig verklaren en met puntjes is nix mis (hoewel ik blij ben dat mij nu al zo'n 10-14 x puntjes vervangen bespaard zijn gebleven) maar dat geroeptoeter dat electronische ontsteking nou zo slecht is...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » wo 12 dec, 2012 11:25

Mee eens, de enige keer dat ik problemen had met de genummerde ontsteking was toen een niet nader te noemen persoon hem verkeerd had aangesloten.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 12 dec, 2012 13:22

en de eerste serie heeft wat problemen gehad, welke voor zover ik weet altijd keurig zijn vervangen. een andere oorzaak van overleden ontstekingen is de bruine visa bobine die niet op de standaard electronische ontsteking kan (kon?)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 12 dec, 2012 21:18

Waarschijnlijk zijn je bobines toch (ooit) te warm geworden. Inwendig gaan dan steeds meer "kortsluitingtjes" ontstaan waardoor hij steeds minder vermogen levert. Maar als hij dan afkoelt krimpt het zaakje weer en lijkt er niets aan de hand. Bij het tanken kon hij dus nog te warm zijn en daardoor te weinig (vonkend) vermogen leveren om een warme motor te starten......

Dit kan deels wel zo zijn maar dat verklaart niet waarom de startmotor langzaam draaide.

Vandaag snelweg gereden en geen problemen gehad bij het verlaten van de snelweg met warme motor.
Het lijkt opgelost.....

De ontsteking is vandaag retour gegaan en nu is het afwachten op het oordeel van de fabrikant.

Het was geen 123tje trouwens.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 12 dec, 2012 22:11

het was geen 123tje......

welke dan....... di met de 4e en de 7e letter uit het alfabet????

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » do 13 dec, 2012 10:51

Klinkt als. Haha :D

Plaats reactie