Gestrand in en door de sneeuw
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
-
- Heavy user
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Soms komt alles tegelijk...
Net na het tanken wilde de Dyane niet meer starten.
De startmotor draaide veel te langzaam, alsof de accu bijna leeg is.
Toen heb ik de accuklemmen losgedraaid en wat bewogen en weer vastgedraaid.
Daarna startte hij als een zonnetje.....
Net bij de onderdelenman geweest en een gloednieuwe Valeo bobine meegenomen om te testen,
Net na het tanken wilde de Dyane niet meer starten.
De startmotor draaide veel te langzaam, alsof de accu bijna leeg is.
Toen heb ik de accuklemmen losgedraaid en wat bewogen en weer vastgedraaid.
Daarna startte hij als een zonnetje.....
Net bij de onderdelenman geweest en een gloednieuwe Valeo bobine meegenomen om te testen,
-
- Heavy user
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Nou, ik ben er uit.
Lekker even buiten aan het sleutelen geweest.
Die nieuwe bobine is een uitkomst. Hij pakt nu goed op zonder stotteren.
Zelfs starten op LPG geeft geen backfire meer.
De beide oude bobines waren dus niet helemaal top meer.
Morgen weer snelweg kilometers en dan weet ik het zeker maar volgens mij is het opgelost.
Dan blijft de vraag nog waar hij niet startte bij het tankstation....
Lekker even buiten aan het sleutelen geweest.

Die nieuwe bobine is een uitkomst. Hij pakt nu goed op zonder stotteren.
Zelfs starten op LPG geeft geen backfire meer.
De beide oude bobines waren dus niet helemaal top meer.
Morgen weer snelweg kilometers en dan weet ik het zeker maar volgens mij is het opgelost.
Dan blijft de vraag nog waar hij niet startte bij het tankstation....
Waarschijnlijk zijn je bobines toch (ooit) te warm geworden. Inwendig gaan dan steeds meer "kortsluitingtjes" ontstaan waardoor hij steeds minder vermogen levert. Maar als hij dan afkoelt krimpt het zaakje weer en lijkt er niets aan de hand. Bij het tanken kon hij dus nog te warm zijn en daardoor te weinig (vonkend) vermogen leveren om een warme motor te starten....... Dit alles is een moeilijke materie, ben zelf al bijna 2 jaar bezig om mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking te optimaliseren (lees beter starten en zuiniger in verbruik)...... lukt al aardig trouwensThijs schreef:
Dan blijft de vraag nog waar hij niet startte bij het tankstation....


Het kan ook dat je vonkend vermogen achteruit gegaan is doordat je bobine "gedemagnetiseerd" is, dit kun je tegengaan door af en toe beide draadjes van je bobine te verwisselen...... daarna start hij weer als nieuw......
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Thijs schreef:Nou, ik ben er uit.
Lekker even buiten aan het sleutelen geweest.![]()
Die nieuwe bobine is een uitkomst. Hij pakt nu goed op zonder stotteren.
Zelfs starten op LPG geeft geen backfire meer.
De beide oude bobines waren dus niet helemaal top meer.
Morgen weer snelweg kilometers en dan weet ik het zeker maar volgens mij is het opgelost.
euhm nu wil ik niet vervelend zijn, maar uiteindelijk was het dus hoogstwaarschijnlijk de bobine. "al die ellende die je er over hoort" wordt wel altijd heel vaak en (soms te) snel door bepaalde personen geroepen. begrijp me niet verkeerd hoor. ik wil zo'n ontsteking ook niet heilig verklaren en met puntjes is nix mis (hoewel ik blij ben dat mij nu al zo'n 10-14 x puntjes vervangen bespaard zijn gebleven) maar dat geroeptoeter dat electronische ontsteking nou zo slecht is...lordmaster1 schreef:123 is gewoon niks voor mij. Al die ellende die erover hoor van ineens niet meer werken is voor mij niks. Je gaat er vanuit dat je de 123 nooit meer hoeft te vervangen, daar adverteert 123 tenslotte mee. Daardoor ga je bij problemen vaak de 123 pas als een van de laatste oorzaken zoeken. Het blijft toch electronica.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
en de eerste serie heeft wat problemen gehad, welke voor zover ik weet altijd keurig zijn vervangen. een andere oorzaak van overleden ontstekingen is de bruine visa bobine die niet op de standaard electronische ontsteking kan (kon?)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Waarschijnlijk zijn je bobines toch (ooit) te warm geworden. Inwendig gaan dan steeds meer "kortsluitingtjes" ontstaan waardoor hij steeds minder vermogen levert. Maar als hij dan afkoelt krimpt het zaakje weer en lijkt er niets aan de hand. Bij het tanken kon hij dus nog te warm zijn en daardoor te weinig (vonkend) vermogen leveren om een warme motor te starten......
Dit kan deels wel zo zijn maar dat verklaart niet waarom de startmotor langzaam draaide.
Vandaag snelweg gereden en geen problemen gehad bij het verlaten van de snelweg met warme motor.
Het lijkt opgelost.....
De ontsteking is vandaag retour gegaan en nu is het afwachten op het oordeel van de fabrikant.
Het was geen 123tje trouwens.