verlies vermogen, afslaan en niet meer starten

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
rode geit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 19:04
Locatie: Leuven

verlies vermogen, afslaan en niet meer starten

Bericht door rode geit » vr 21 dec, 2012 21:01

Al verschillende keren heb ik gemerkt dat mijn 2cv vermogen verliest. Hij begint dan wat te sputteren, trekt niet meer, en valt dan meestal stil. Soms krijg ik hem er wel doorgetrokken, door terug te schakelen. Als ik dan weer wil starten slaat hij niet aan, of draait hij wel stationair maar zonder enig vermogen. eerst dach ik dat het alleen met een warme motor gebeurde, maar eergisteren had ik het al voor na een kleine tien minuten rijden. Als je dan de gas aanraakt of wil vertrekken is het ermee gedaan.heb daarstraks de carb weer maar eens helemaal open gegooid, en niets gevonden, maar daarna starte ik wel weer.

Ik heb de carburateur al helemaal nagekeken en de sproeiers uitgeblazen. Er komt benzine toe in de carb, en de bougie vonkt. Alles maar terug ineen gegooid en hij starte weer. Het probleem blijft echter duren. Het lijkt alsof ik 45 min moet wachten en hij start weer. De bobine wordt niet warm. Ik heb elke keer de motorkap wel open gedaan. Wat de laatste keer opviel is dat mijn pinkers ook niet meer werkten (lastig als je midden op de weg stilstaat). Nadat ik weer kon starten werkten ze wel weer.

Wat misschien nog relevant kan zijn (al zie ik niet hoe) is dat mijn eerste demper redelijk rot is en er dus wel wat uitlaatgassen onde de motorkap vrijkomen. Ik denk echter wel dat er niets de stroom uitlaatgassen beperkt. Staat op het programma om binnenkort te vervangen.

Zou het de spanningsregelaar kunnen zijn? Dat ik dan zonder er op te letten toch telkens tegen de spanningsregelaar tik en een slecht contact zo toch weer even verbinding laat maken? Of is dat ver gezocht? Andere ideeën?

Mijn 2cv is mijn enige vervoermiddel en ik moet vanaf morgenavond gedurende 3 dagen het halve land rondrijden om kerst- en familiefeesten te gaan doen, dus het is best dringend.

Grtz,
Sven

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 21 dec, 2012 21:09

Ik gok toch op de ontsteking.
Als je een reserve bobine hebt/kunt lenen dan is dat het simpelste te proberen.
Dan de punten of de elektronische ontsteking.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 21 dec, 2012 22:09

Best mogelijk dat het de bobine is (die krijgt op dit forum heel vaak de schuld) maar in gevallen van vermogensverlies bij warme motor zou ik veiligheidshalve altijd de klepspeling controleren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 21 dec, 2012 23:04

Eerlijk gezegd zou ik gewoon eerst normaal onderhoud uitvoeren en dan verder kijken.

Dus inderdaad ook de kleppen stellen.

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 31 mei, 2009 09:57
Locatie: Eexterveenschekanaal
Contacteer:

Bericht door badmuts » za 22 dec, 2012 04:31

Ik zet ook in op de kleppen.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 22 dec, 2012 13:03

Trouwens; hartstikke goed dat je je eend/geit zomer en winter als enige vervoermiddel gebruikt

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5118
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 23 dec, 2012 18:50

ik had zoiets met mijn 18 pk, bleek een verbrande klep te zijn.
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 24 dec, 2012 11:26

begin eens met de draadjes van de bobine te wisselen, dit kan al helpen, anders nieuwe bobine,
daarna ontsteking (nieuwe puntjes erin en belangrijk nieuwe en goede condensator)
daarna kleppen stellen.

Uit voorzorg kun je al deze punten ook in 1 keer doen!!! als je dan toch bezig bent...

rode geit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 19:04
Locatie: Leuven

Bericht door rode geit » wo 26 dec, 2012 06:36

Door de feesten nu pas kunnen reageren;

Had eerst al de kleppen gecheckt, de bougies nagekeken, de draadjes van de bobine omgewisseld,... Niets hielp.

Nu blijkt het toch de benzinepomp te zijn. Ik merkte dat ik op de snelweg door gas terug te nemen, maar niet te ontkoppelen, hem terug kon laten aanslaan. Ik had de benzineleiding wel losgemaakt, en gezien dat ze wel iets pompte, maar wist niet zo goed hoe het debiet moest zijn. Nadat ik door had dat dat toch niet genoeg was, heb ik een andere benzinepomp gestoken. Nu rijdt hij weer perfect :-)

Blijkbaar was het niet de tijd die belangrijk was, maar hoe lang en vaak ik doorstartte voordat de carb terug voldoende volgelopen was om aan te slaan. Aangezien ik telkens maar een 30 seconden doorstarte, om dan weer een kwartier te wachten (ik had schrik met platte batterij te vallen en niet meer thuis te geraken), duurde het een uurtje, en dus 4 keer doorstarten voor hij aansloeg.

Toch bedankt voor alle tips.

Plaats reactie