Marco's 2cv
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: za 11 okt, 2008 22:28
- Locatie: Den Hoorn(ZH)
Marco's 2cv
In februari van 2012 heb ik samen met mijn vader een witte 2cv gekocht van 1984. We waren op zoek naar een 2cv met wat cosmetisch werk. Uiteindelijk gevonden in Oegstgeest en mee naar huis genomen.
Na wat deukjes verwijderd te hebben, en wat roest behandeld was het tijd voor een poetsbeurtje. Er stond al een heel andere 2cv. Na het spuiten van de velgen en het monteren van chromen wieldopjes was het plaatje wel compleet.
In september van 2012 kreeg ik via een kennis een 2cv aangeboden met nog een kleine week APK. De koets was echter in dusdanig slechte conditie dat geen keurmeester hier nog een goedkeuring voor zou tekenen. De aanbieder van de 2cv had echter nóg een 2cv in de garage staan, met een redelijke tot goede koets, maar met een chassis dat op knikken stond.
Uiteindelijk besloten dan tenminste één van de twee 2cv's op de weg moest blijven, dus een nieuw project was geboren.
Bij ophalen:
Demontage:
Het chassis:
De donor (koets):
De koets mee naar huis:
De opbouw:
Bijna klaar voor APK en na wat schuurwerk:
Inmiddels is de 2cv voorzien van APK. Er is een ander motorblok gemonteerd (oude had versleten klepseals en walmde behoorlijk). Het huidige motorblok was bij montage voorzien van een 1-2-3-ignition. Op de dag van de APK startte de 2cv niet meer. Uiteindelijk bleek een kapotte electronische ontsteking de oorzaak. Nu zit er dus weer een ontsteking in met contactpuntjes.
Wanneer het weer wat beter wordt zal de 2cv gespoten worden. Verwacht geen concoursconditie, we spuiten hem namelijk zelf. Ik heb niet de beschikking over een spuitcabine, dus de garagebox zal het moeten worden.
Op dit moment ben ik op zoek naar nog wat leuke onderdelen.
-Brede spatborden voor en achter;
-Sahara/Dakar/Adventure-bumpers;
-Verbrede velgen;
-Sidepipe.
Zodra er meer nieuws is zal ik dat hier posten!
Na wat deukjes verwijderd te hebben, en wat roest behandeld was het tijd voor een poetsbeurtje. Er stond al een heel andere 2cv. Na het spuiten van de velgen en het monteren van chromen wieldopjes was het plaatje wel compleet.
In september van 2012 kreeg ik via een kennis een 2cv aangeboden met nog een kleine week APK. De koets was echter in dusdanig slechte conditie dat geen keurmeester hier nog een goedkeuring voor zou tekenen. De aanbieder van de 2cv had echter nóg een 2cv in de garage staan, met een redelijke tot goede koets, maar met een chassis dat op knikken stond.
Uiteindelijk besloten dan tenminste één van de twee 2cv's op de weg moest blijven, dus een nieuw project was geboren.
Bij ophalen:
Demontage:
Het chassis:
De donor (koets):
De koets mee naar huis:
De opbouw:
Bijna klaar voor APK en na wat schuurwerk:
Inmiddels is de 2cv voorzien van APK. Er is een ander motorblok gemonteerd (oude had versleten klepseals en walmde behoorlijk). Het huidige motorblok was bij montage voorzien van een 1-2-3-ignition. Op de dag van de APK startte de 2cv niet meer. Uiteindelijk bleek een kapotte electronische ontsteking de oorzaak. Nu zit er dus weer een ontsteking in met contactpuntjes.
Wanneer het weer wat beter wordt zal de 2cv gespoten worden. Verwacht geen concoursconditie, we spuiten hem namelijk zelf. Ik heb niet de beschikking over een spuitcabine, dus de garagebox zal het moeten worden.
Op dit moment ben ik op zoek naar nog wat leuke onderdelen.
-Brede spatborden voor en achter;
-Sahara/Dakar/Adventure-bumpers;
-Verbrede velgen;
-Sidepipe.
Zodra er meer nieuws is zal ik dat hier posten!
Laatst gewijzigd door Mastenhose op vr 28 dec, 2012 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: za 11 okt, 2008 22:28
- Locatie: Den Hoorn(ZH)
Dankjewel! De Saxo is momenteel weer terug naar standaard gebracht (m.u.v. de verlaging). Ik wil de Saxo op korte termijn van de hand doen om naast de Xsara Ph.3 Break die ik heb een C4 Grand Picasso voor de vrouw neer te zetten.duck-tuc schreef:leuk projectje,
btw ook knappe sax da je hebt
da heb ik ook nog eene staan waar ik ooit mee gerede heb...
Het Citroën-virus zit er al lange tijd in. Mijn ouders hebben sinds eind jaren '80 niets anders dan Citroën gereden. Ikzelf ben inmiddels 15 Citroëns en 3 niet-Citroëns verder.sneuper2000 schreef:lwelkom,
leuk project heb je er van gemaakt..zo te zien ook het citroen virus op gelopen.....mooi zo laten dus.
gr ronald
De koets ziet er op de foto's stukken beter uit dan dat deze in werkelijkheid was. Er heeft ooit een boom op gelegen, wat knullig was hersteld. De staartstukken waren compleet vergaan, rondom het ventilatieroosters en de voorruit was het al niet veel beter, onder de achterruitjes zaten gaten. De voetenbak was redelijk, maar al wel eens hersteld en daarna onvoldoende behandeld, dus dat zou ook opnieuw moeten. Al met al was een andere koets voor mij een gemakkelijkere en snellere optie, aangezien het nog altijd om een 'roadside restoration' gaat. (De garagebox waar de 2cv nu in staat had ik toen ik de swap gedaan heb nog niet tot mijn beschikking).Willem2 schreef:Heb je nou die koets weggegooid?
Van wat ik op de foto's kan zien zag het er nog best goed uit Ik bedoel, voetenbak en bodemplaten lijken nog prima.
Zonde, ik had 'm graag van de overgenomen, en ik denk dat je er nog best wat geld voor had kunnen krijgen.
Wellicht had de koets nog interessant voor iemand geweest, ik had alleen geen mogelijkheden om deze ergens op te slaan, dus ervoor gekozen de oud-ijzerprijs in ontvangst te nemen.
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: za 11 okt, 2008 22:28
- Locatie: Den Hoorn(ZH)
Omdat ik van dikke wielen hou, ben ik vandaag naar België gereden om daar een setje velgen voor de 2cv op te halen. Omdat de achtervelgen niet achter de originele spatborden passen, ook meteen de Arndt-schermen maar meegenomen.
Foto's:
Ik twijfel nog tussen laten stralen en coaten, of zelf schuren en spuiten. Beetje afhankelijk of ik een goed en betaalbaar adres kan vinden in de buurt voor het stralen en coaten.
Ook ben ik nog aan het dubben over de bandenmaat. Ik wil achter een flink brede en hoge band monteren (225 of 235 breed).
Aan de voorzijde wil ik maximaal 175 breed. Iemand nog een advies voor een hoogte bij 175 breed?
Foto's:
Ik twijfel nog tussen laten stralen en coaten, of zelf schuren en spuiten. Beetje afhankelijk of ik een goed en betaalbaar adres kan vinden in de buurt voor het stralen en coaten.
Ook ben ik nog aan het dubben over de bandenmaat. Ik wil achter een flink brede en hoge band monteren (225 of 235 breed).
Aan de voorzijde wil ik maximaal 175 breed. Iemand nog een advies voor een hoogte bij 175 breed?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: za 11 okt, 2008 22:28
- Locatie: Den Hoorn(ZH)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
[quote
Haha, zorg je dan wel dat je Dyane thuis staat Dennis?
Anders heb je straks nog spuitnevel op je mooie auto! [/quote]
Ligt eraan wat voor je kleur ja gaat gebruiken
Haha, zorg je dan wel dat je Dyane thuis staat Dennis?
Anders heb je straks nog spuitnevel op je mooie auto! [/quote]
Ligt eraan wat voor je kleur ja gaat gebruiken
In bestelling: Citroën ë-C4 Shine in Elixer Red
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: za 11 okt, 2008 22:28
- Locatie: Den Hoorn(ZH)
Is alweer even geleden!
Inmiddels is er wel het nodige veranderd aan de eend, maar nog altijd niet gespoten...
De velgen die ik had gehaald, bleken niet te passen. Waren afkomstig van een Renault 8... Best jammer als je een verkoper vertrouwt vanuit het 'wereldje' en hij blijkt je een oor aan te naaien... Anyway, de ARNDT spatborden pasten wel, dus uiteindelijk geheel voor niets naar België gereden. Hoewel... In de huidige setup gaan de ARNDT spatborden ook niet meer passen...
Om te beginnen heb ik een setje van twee stoelen gekocht en daar een een set vierpuntsgordels bijgekocht. Deze komen op verstelbare frames te staan:
Daarnaast had ik begin van het jaar een set van 2 verbrede velgen met 185's gekocht, samen met twee leuke achterspatborden:
Bovenstaande velgen en banden vond ik bij nader inzien veel te smal voor de achterzijde:
Daarbij vond ik de eend ook veel te hoog op de poten staan, dus de achterkant alvast een 'stukje' omlaag geholpen en de nieuwe velgen gemonteerd:
Tot zover een update over de stand van zaken omtrent mijn eendje. Zoals duidelijk is, istie nog lang niet klaar! Hopelijk duurt dat ook nog even, want het is heerlijk om aan het ding bezig te zijn, de spaarzame vrije momenten die ik momenteel heb! Prima vorm van ontspanning!
Inmiddels is er wel het nodige veranderd aan de eend, maar nog altijd niet gespoten...
De velgen die ik had gehaald, bleken niet te passen. Waren afkomstig van een Renault 8... Best jammer als je een verkoper vertrouwt vanuit het 'wereldje' en hij blijkt je een oor aan te naaien... Anyway, de ARNDT spatborden pasten wel, dus uiteindelijk geheel voor niets naar België gereden. Hoewel... In de huidige setup gaan de ARNDT spatborden ook niet meer passen...
Om te beginnen heb ik een setje van twee stoelen gekocht en daar een een set vierpuntsgordels bijgekocht. Deze komen op verstelbare frames te staan:
Daarnaast had ik begin van het jaar een set van 2 verbrede velgen met 185's gekocht, samen met twee leuke achterspatborden:
Bovenstaande velgen en banden vond ik bij nader inzien veel te smal voor de achterzijde:
Daarbij vond ik de eend ook veel te hoog op de poten staan, dus de achterkant alvast een 'stukje' omlaag geholpen en de nieuwe velgen gemonteerd:
Tot zover een update over de stand van zaken omtrent mijn eendje. Zoals duidelijk is, istie nog lang niet klaar! Hopelijk duurt dat ook nog even, want het is heerlijk om aan het ding bezig te zijn, de spaarzame vrije momenten die ik momenteel heb! Prima vorm van ontspanning!
NT-11-ZX, LN-56-GJ, PZ-17-XJ