Kun je niet voldoen met 2 pootjes achter en het neuswiel? Scheelt toch weerErikjan schreef:de pootjes die er onder komen die blijken 13 kg te wegen met zn 4e.
Nu heb ik nog maar 30 kg over voor ik op 300 ben.
Zelfbouw Caravan voor achter de eend
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik denk dat ik met de eend als het echt kritisch wordt, het neuswiel juist maar thuis laat.
De caravan is zo licht dat het niet echt nodig is z'n neus wiel.
Voor zo ver ik kan vinden is een neuswiel niet verplicht, alleen in duitsland als je kogeldruk meer dan 50kg mag zijn. Op mijn type plaatje staat 50kg kogeldruk, dus ook daar is het niet verplicht.
Maar aan de andere kant als ik straks op 325kg uit kom heb ik nog 75kg laad vermogen over. Als ik meer mee wil nemen kan dat nog in de pickup bak.
Wat al eerder is opgemerkt door Thijs vooral het windvangen is een probleem het wicht komt niet op 50 kg meer of minder. Ik mag alleen geladen niet boven de 400kg uit komen.
En je wil toch de standaard bagage zo als kleding bordjes bestek ed. gewoon in de caravan vervoeren.
Een stoel en tafel voor in de voortent kan wel in de pickup.
Het raam:
en van binnen uit gezien:
De caravan is zo licht dat het niet echt nodig is z'n neus wiel.
Voor zo ver ik kan vinden is een neuswiel niet verplicht, alleen in duitsland als je kogeldruk meer dan 50kg mag zijn. Op mijn type plaatje staat 50kg kogeldruk, dus ook daar is het niet verplicht.
Maar aan de andere kant als ik straks op 325kg uit kom heb ik nog 75kg laad vermogen over. Als ik meer mee wil nemen kan dat nog in de pickup bak.
Wat al eerder is opgemerkt door Thijs vooral het windvangen is een probleem het wicht komt niet op 50 kg meer of minder. Ik mag alleen geladen niet boven de 400kg uit komen.
En je wil toch de standaard bagage zo als kleding bordjes bestek ed. gewoon in de caravan vervoeren.
Een stoel en tafel voor in de voortent kan wel in de pickup.
Het raam:
en van binnen uit gezien:
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
ik heb de pootjes van een vouwwagen voor achter een motor gebruikt (http://www.impactcamp.eu) . ideaal. ik stel alleen voor en achter een beetje waterpas en voor de veiligheid een stukje hoger bij het kopkussen met het neuswel. werkt heel snel. al heel veel opmerkingen afgelopen zomer gehad dat ik de caravan zo snel gebruiksklaar heb staan
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Er zijn meer creatievelingen zie ik al.
joe_catchou:
Die van jou heeft geen rem, dus max 200kg. Dat is wel erg weinig,
Aan de andere kant is de jouwe ook veel lichter van zichzelf.
De randen heb ik geplamuurd maar die moeite kun je je besparen.
Doordat de caravan altijd beweegt tijdens het rijden barst de plamuur altijs weer open.
De oplossing is aluprofielen over de randen te kitten met butyleenkit o.id..
Het is niet voor niks dat dat bij fabriekscaravans zo gedaan wordt. Het scheelt ook nog een hoop werk.
joe_catchou:
Die van jou heeft geen rem, dus max 200kg. Dat is wel erg weinig,
Aan de andere kant is de jouwe ook veel lichter van zichzelf.
Bij de mijne zit er gewoon 'huis tuin en keukenverf' op.Komt er een speciaal soort lak over het hout heen ter bescherming?
De randen heb ik geplamuurd maar die moeite kun je je besparen.
Doordat de caravan altijd beweegt tijdens het rijden barst de plamuur altijs weer open.
De oplossing is aluprofielen over de randen te kitten met butyleenkit o.id..
Het is niet voor niks dat dat bij fabriekscaravans zo gedaan wordt. Het scheelt ook nog een hoop werk.
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
Geen zelfbouw, maar mss voor inspiratie
Onze oude caravan een PAF 205 uit 1963.
Met keuken met stromend water en gaspit
Formaat 145x205 bed in de lengte richting met de voeten onder het aanrechtblad. Gewicht leeg bij aanschaf 300 kg, na aswissel 325 kg.
Helaas vangt een caravan teveel wind achter een eend, in Nederland op de snelweg is het niet te doen om 80 km per uur te halen dus eigenlijk gevaarlijk, binnen door in Frankrijk is het perfect, heerlijk toeren. maar wij zijn dus overgestapt op een vouwwagen. Niet wind gevoelig dus ideaal.
Meer foto op facebook:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 435&type=3
Onze oude caravan een PAF 205 uit 1963.
Met keuken met stromend water en gaspit
Formaat 145x205 bed in de lengte richting met de voeten onder het aanrechtblad. Gewicht leeg bij aanschaf 300 kg, na aswissel 325 kg.
Helaas vangt een caravan teveel wind achter een eend, in Nederland op de snelweg is het niet te doen om 80 km per uur te halen dus eigenlijk gevaarlijk, binnen door in Frankrijk is het perfect, heerlijk toeren. maar wij zijn dus overgestapt op een vouwwagen. Niet wind gevoelig dus ideaal.
Meer foto op facebook:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 435&type=3
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
een alu profiel als hoekafwerking op een gebogen stuk kan ik je afraden. dat heb ik gedaan en bij flauwe bochten kan het wel maar bij de wat scherpere is het echt een ramp zonder geschikt buiggereedschap.
ik ben uiteindelijk met een varkensbrander het aluminium profiel aan het verwarmen geweest (niet te werm want het smelt erg snel) en dan met water laten schrikken. dan is het aluminium tijdelijk zacht. vervolgens heb ik om de 15 cm een rvs schroef erin gedraait en om de boel op zijn plaats te houden. op vele plekken is het profiel nog uitgeknikt en heb ik wel zo goed mogelijk terug geslagen met een blokje hout en hamer maar het is me erg tegen gevallen.
de kleine caravans die ik van fabrikanten gezien had hadden dan ook allemaal kunsof hoekprofielen. maarjam je kunt maar eigenwijs zijn
in amerika heb ik ook zachter aluminium profielen gevonden die makkelijker te buigen izjn. in nederland kwam ik deze niet tegen maar met een flinke zoektocht moet het misschien wel aanwezig zijn
ik ben uiteindelijk met een varkensbrander het aluminium profiel aan het verwarmen geweest (niet te werm want het smelt erg snel) en dan met water laten schrikken. dan is het aluminium tijdelijk zacht. vervolgens heb ik om de 15 cm een rvs schroef erin gedraait en om de boel op zijn plaats te houden. op vele plekken is het profiel nog uitgeknikt en heb ik wel zo goed mogelijk terug geslagen met een blokje hout en hamer maar het is me erg tegen gevallen.
de kleine caravans die ik van fabrikanten gezien had hadden dan ook allemaal kunsof hoekprofielen. maarjam je kunt maar eigenwijs zijn
in amerika heb ik ook zachter aluminium profielen gevonden die makkelijker te buigen izjn. in nederland kwam ik deze niet tegen maar met een flinke zoektocht moet het misschien wel aanwezig zijn
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
Ik weet het, het is erg fout wat ik nu ga zeggen, maar een afzetbare camperopbouw voor je pickup zou ook niet lelijk zijn, maar vangt veel wind, blijft klein van binnen enz... geef maar al zelf antwoord........ maar toch vind ik het een mooi idee. een jaartje geleden stond zoiets te koopo voor 13000 euro.......
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Dat had ook wel leuk geweest, ik heb ook wel eens aan een soort vouwwagen constructie gedacht achterop.
Alleen de opzet is nu juist om gewicht uit de pickup te houden. Met het campeerspul achterin zakt hij zo ver door de veren dat bij elke bocht en hobbel de banden aanlopen in de wiel kasten.
Hij staat nu in de grondverf aan de buitenkant er komt gewoon verf op die ik ook voor de kozijnen van mijn huis gebruik:
Het begin van de kast:
De "keuken" het wasbakje is gewoon een plastic wasteil van de blokker. Hier boor ik een caravan af voertje met stop in.
het bed het tafel blad moet nog wat steviger maar dat komt nog.
Alleen de opzet is nu juist om gewicht uit de pickup te houden. Met het campeerspul achterin zakt hij zo ver door de veren dat bij elke bocht en hobbel de banden aanlopen in de wiel kasten.
Hij staat nu in de grondverf aan de buitenkant er komt gewoon verf op die ik ook voor de kozijnen van mijn huis gebruik:
Het begin van de kast:
De "keuken" het wasbakje is gewoon een plastic wasteil van de blokker. Hier boor ik een caravan af voertje met stop in.
het bed het tafel blad moet nog wat steviger maar dat komt nog.