Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 10 jan, 2013 10:31

Erikjan schreef:de pootjes die er onder komen die blijken 13 kg te wegen met zn 4e.

Nu heb ik nog maar 30 kg over voor ik op 300 ben.
Kun je niet voldoen met 2 pootjes achter en het neuswiel? Scheelt toch weer

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2082
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 10 jan, 2013 12:02

Ik denk dat ik met de eend als het echt kritisch wordt, het neuswiel juist maar thuis laat.
De caravan is zo licht dat het niet echt nodig is z'n neus wiel.

Voor zo ver ik kan vinden is een neuswiel niet verplicht, alleen in duitsland als je kogeldruk meer dan 50kg mag zijn. Op mijn type plaatje staat 50kg kogeldruk, dus ook daar is het niet verplicht.

Maar aan de andere kant als ik straks op 325kg uit kom heb ik nog 75kg laad vermogen over. Als ik meer mee wil nemen kan dat nog in de pickup bak.

Wat al eerder is opgemerkt door Thijs vooral het windvangen is een probleem het wicht komt niet op 50 kg meer of minder. Ik mag alleen geladen niet boven de 400kg uit komen.
En je wil toch de standaard bagage zo als kleding bordjes bestek ed. gewoon in de caravan vervoeren.

Een stoel en tafel voor in de voortent kan wel in de pickup.

Het raam:

Afbeelding

Afbeelding

en van binnen uit gezien:

Afbeelding

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » do 10 jan, 2013 16:49

ik had ook nog wat :lol:
AfbeeldingAfbeelding
see you when you see me

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 10 jan, 2013 17:04

ik heb de pootjes van een vouwwagen voor achter een motor gebruikt (http://www.impactcamp.eu) . ideaal. ik stel alleen voor en achter een beetje waterpas en voor de veiligheid een stukje hoger bij het kopkussen met het neuswel. werkt heel snel. al heel veel opmerkingen afgelopen zomer gehad dat ik de caravan zo snel gebruiksklaar heb staan
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » do 10 jan, 2013 19:06

Ik zie binnenkort een 2cv + caravan meeting.......... :D

Mooi werk!!
Komt er een speciaal soort lak over het hout heen ter bescherming?
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 10 jan, 2013 20:24

Er zijn meer creatievelingen zie ik al.

joe_catchou:

Die van jou heeft geen rem, dus max 200kg. Dat is wel erg weinig,
Aan de andere kant is de jouwe ook veel lichter van zichzelf.
Komt er een speciaal soort lak over het hout heen ter bescherming?
Bij de mijne zit er gewoon 'huis tuin en keukenverf' op.

De randen heb ik geplamuurd maar die moeite kun je je besparen.
Doordat de caravan altijd beweegt tijdens het rijden barst de plamuur altijs weer open.
De oplossing is aluprofielen over de randen te kitten met butyleenkit o.id..
Het is niet voor niks dat dat bij fabriekscaravans zo gedaan wordt. Het scheelt ook nog een hoop werk.

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » do 10 jan, 2013 21:33

Geen zelfbouw, maar mss voor inspiratie

Afbeelding

Onze oude caravan een PAF 205 uit 1963.
Met keuken met stromend water en gaspit
Formaat 145x205 bed in de lengte richting met de voeten onder het aanrechtblad. Gewicht leeg bij aanschaf 300 kg, na aswissel 325 kg.
Helaas vangt een caravan teveel wind achter een eend, in Nederland op de snelweg is het niet te doen om 80 km per uur te halen dus eigenlijk gevaarlijk, binnen door in Frankrijk is het perfect, heerlijk toeren. maar wij zijn dus overgestapt op een vouwwagen. Niet wind gevoelig dus ideaal.

Meer foto op facebook:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 435&type=3

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 10 jan, 2013 22:00

Leuk ding maar inderdaad erg hoog....

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 10 jan, 2013 22:28

een alu profiel als hoekafwerking op een gebogen stuk kan ik je afraden. dat heb ik gedaan en bij flauwe bochten kan het wel maar bij de wat scherpere is het echt een ramp zonder geschikt buiggereedschap.
ik ben uiteindelijk met een varkensbrander het aluminium profiel aan het verwarmen geweest (niet te werm want het smelt erg snel) en dan met water laten schrikken. dan is het aluminium tijdelijk zacht. vervolgens heb ik om de 15 cm een rvs schroef erin gedraait en om de boel op zijn plaats te houden. op vele plekken is het profiel nog uitgeknikt en heb ik wel zo goed mogelijk terug geslagen met een blokje hout en hamer maar het is me erg tegen gevallen.

de kleine caravans die ik van fabrikanten gezien had hadden dan ook allemaal kunsof hoekprofielen. maarjam je kunt maar eigenwijs zijn

in amerika heb ik ook zachter aluminium profielen gevonden die makkelijker te buigen izjn. in nederland kwam ik deze niet tegen maar met een flinke zoektocht moet het misschien wel aanwezig zijn
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 10 jan, 2013 23:13

Wat een geniaal ding die PAF 205! hebben jullie hem nog? Of niet meer?

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » do 10 jan, 2013 23:16

Michiel van G. schreef:Wat een geniaal ding die PAF 205! hebben jullie hem nog? Of niet meer?
nee we hebben hem verkocht.

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » vr 11 jan, 2013 10:52

Dat wordt een mooi Caravannetje :)

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 11 jan, 2013 17:40

Ik weet het, het is erg fout wat ik nu ga zeggen, maar een afzetbare camperopbouw voor je pickup zou ook niet lelijk zijn, maar vangt veel wind, blijft klein van binnen enz... geef maar al zelf antwoord........ maar toch vind ik het een mooi idee. een jaartje geleden stond zoiets te koopo voor 13000 euro.......

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2082
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 14 jan, 2013 10:53

Dat had ook wel leuk geweest, ik heb ook wel eens aan een soort vouwwagen constructie gedacht achterop.

Alleen de opzet is nu juist om gewicht uit de pickup te houden. Met het campeerspul achterin zakt hij zo ver door de veren dat bij elke bocht en hobbel de banden aanlopen in de wiel kasten.

Hij staat nu in de grondverf aan de buitenkant er komt gewoon verf op die ik ook voor de kozijnen van mijn huis gebruik:

Afbeelding

Afbeelding

Het begin van de kast:

Afbeelding

De "keuken" het wasbakje is gewoon een plastic wasteil van de blokker. Hier boor ik een caravan af voertje met stop in.

Afbeelding

het bed het tafel blad moet nog wat steviger maar dat komt nog.

Afbeelding

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 14 jan, 2013 11:39

ziet er goed uit! houd er wel rekening mee dat je je PU niet te licht moet maken achter, dan heb je te weinig controle over je caravan, en heb je kans dat ie de PU omduwt bij remmen in een bocht.

greetzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie