



heeft iemand hier meer info over zo'n voertuig, lijkt me erg leuk om zo'n ding te hebben en afentoe is wat mee rond te rijden
Op Citromobile was al te zien dat ik een Citroën racewagen gekocht had, maar ik kon me niet inhouden en heb er nog een gekocht.
Het zijn beide Citroën MEP X2's. De eerste is in onderdelen en niet helemaal compleet. De tweede is compleet en heeft recent nog gereden, maar heeft nu even wat aandacht nodig om hem weer verantwoord rijdend te krijgen. Ik ga de tweede gebruiken als voorbeeld voor de eerste. Als ze beide compleet en rijdend zijn, haal ik ze uit elkaar en maak ze weer als nieuw.
De eerste, nr.74, is voor zover ik kan achterhalen gebruikt op een raceschool in Nijvel in België. De andere, nr.88, komt uit Zuid-Frankrijk.
Historie;
Eind jaren '60 vond de Citroën-dealer uit Albi, de heer Pezous, het hoog tijd dat er een betaalbare startersklasse kwam al opstap naar de formulewagens. Hij bedacht dat het een simpel opgezette racewagen moest zijn, die techniek gebruikte die zo bij de dealer te betrekken was. Het resultaat was de MEP (Maurice Emile Pezous) X1, voorzien van Ami 6-techniek. De bevriende coureur Maurice Trintignant reed er een testronde mee en concludeerde dat de wagen wel erg weinig vermogen had. Niet vreemd met de 25pk die voor handen was.
Panhard was op dat moment ook onderdeel van het Citroën-concern en had een motor in huis die beter paste. De luchtgekoelde 2-cylinder boxer-motor uit de Panhard 24 leverde 60pk uit 850cc, dat ging er meer op lijken. Het leverde de MEP X2 op, waarin deze motor gekoppeld aan een Ami 6-versnellingsbak een top van bijna 200km/u realiseerde.
Citroën adopteerde het idee van Pezous in '68 en zette samen met Total en Michelin de Formule Bleue op. Er werden 20 auto's gebouwd die ter promotie ingezet werden en ook competitie gingen rijden op diverse Franse circuits. Het werd een groot succes, waarop besloten werd nog twee series van 60 auto's te bouwen die in de competitie en op racescholen ingezet werden. Het oorspronkelijke doel van de heer Pezous werd gerealiseerd, de X2 kon voor een bedrag rond FF8000,- aangeschaft worden en was in exploitatie niet duur. De top van de competitie schoof later door naar de hogere Formule-klasses.
Met de ontwikkeling van de GS kwam een geschikte Citroën-motor beschikbaar, een 4-cylinder boxer van 1015cc. Deze werd in de MEP gezet en er werden nog een aantal zaken aangepast. Het resultaat was de MEP X27. Hier zijn er ook een flink aantal van ingezet, maar met de oliecrisis kwam er in '74 een eind aan de Formule Bleue.
klopt ookwel, maar als het niet al te duur is, is het kopen makkelijker. en het leuke eraan is juist net dat de motor achterin zit! en het zelf maken gaat nog wel flink wat tijd kosten. straat legaal wordt toch wel erg moeilijk denk ik zo..supercees schreef:als ik jouw sleutelwerk bekijk, joey, dan kan jij zeker zelf zoiets maken. om het straatlegaal te maken zou je de motor voorin moeten laten zitten (je verandert dan allen de carrosserie), en spatborden maken zoals op een lomax, dus gemonteerd op de draagarm zodat ze meeveren en vlak boven de banden zitten.
google eens op bellytank racer, erg leuk.