1 pers, auto op basis van 2cv

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Plaats reactie
Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

1 pers, auto op basis van 2cv

Bericht door Joey_Brinkmann » do 17 jan, 2013 20:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

heeft iemand hier meer info over zo'n voertuig, lijkt me erg leuk om zo'n ding te hebben en afentoe is wat mee rond te rijden

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 17 jan, 2013 20:13

volgens mij is dat een MEP. ik heb er 1 te koop gezien en ga even hard nadenken waar dat was. ik geloof in Wormer, bij de eendenspecialist daar.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » do 17 jan, 2013 20:49

naja deze is misschien ookwel te koop, maar ben eerst opzoek naar wat meer informatie =] vindt het wel een appart ding. en anders misschien een keer zelf wat maken

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » vr 18 jan, 2013 09:33

Ik kom nog weleens bij die Eendespecialist in Wormer, daar staat er momenteel niet 1
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » vr 18 jan, 2013 09:56

Stond er wel.
Berichtje uit 2010 Nieuws uit Wormer:
Op Citromobile was al te zien dat ik een Citroën racewagen gekocht had, maar ik kon me niet inhouden en heb er nog een gekocht.

Het zijn beide Citroën MEP X2's. De eerste is in onderdelen en niet helemaal compleet. De tweede is compleet en heeft recent nog gereden, maar heeft nu even wat aandacht nodig om hem weer verantwoord rijdend te krijgen. Ik ga de tweede gebruiken als voorbeeld voor de eerste. Als ze beide compleet en rijdend zijn, haal ik ze uit elkaar en maak ze weer als nieuw.

De eerste, nr.74, is voor zover ik kan achterhalen gebruikt op een raceschool in Nijvel in België. De andere, nr.88, komt uit Zuid-Frankrijk.

Historie;
Eind jaren '60 vond de Citroën-dealer uit Albi, de heer Pezous, het hoog tijd dat er een betaalbare startersklasse kwam al opstap naar de formulewagens. Hij bedacht dat het een simpel opgezette racewagen moest zijn, die techniek gebruikte die zo bij de dealer te betrekken was. Het resultaat was de MEP (Maurice Emile Pezous) X1, voorzien van Ami 6-techniek. De bevriende coureur Maurice Trintignant reed er een testronde mee en concludeerde dat de wagen wel erg weinig vermogen had. Niet vreemd met de 25pk die voor handen was.

Panhard was op dat moment ook onderdeel van het Citroën-concern en had een motor in huis die beter paste. De luchtgekoelde 2-cylinder boxer-motor uit de Panhard 24 leverde 60pk uit 850cc, dat ging er meer op lijken. Het leverde de MEP X2 op, waarin deze motor gekoppeld aan een Ami 6-versnellingsbak een top van bijna 200km/u realiseerde.

Citroën adopteerde het idee van Pezous in '68 en zette samen met Total en Michelin de Formule Bleue op. Er werden 20 auto's gebouwd die ter promotie ingezet werden en ook competitie gingen rijden op diverse Franse circuits. Het werd een groot succes, waarop besloten werd nog twee series van 60 auto's te bouwen die in de competitie en op racescholen ingezet werden. Het oorspronkelijke doel van de heer Pezous werd gerealiseerd, de X2 kon voor een bedrag rond FF8000,- aangeschaft worden en was in exploitatie niet duur. De top van de competitie schoof later door naar de hogere Formule-klasses.

Met de ontwikkeling van de GS kwam een geschikte Citroën-motor beschikbaar, een 4-cylinder boxer van 1015cc. Deze werd in de MEP gezet en er werden nog een aantal zaken aangepast. Het resultaat was de MEP X27. Hier zijn er ook een flink aantal van ingezet, maar met de oliecrisis kwam er in '74 een eind aan de Formule Bleue.
Afbeelding
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2688
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 18 jan, 2013 12:00

Die zijn beiden verkocht.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » vr 18 jan, 2013 12:16

als ik jouw sleutelwerk bekijk, joey, dan kan jij zeker zelf zoiets maken. om het straatlegaal te maken zou je de motor voorin moeten laten zitten (je verandert dan allen de carrosserie), en spatborden maken zoals op een lomax, dus gemonteerd op de draagarm zodat ze meeveren en vlak boven de banden zitten.

google eens op bellytank racer, erg leuk.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 18 jan, 2013 14:17

Komt deze MEP niet bij die eendengarage vandaan, alleen dan vers gespoten?

Beide hebben toevallig een versleten rechterband.
Afhankelijk van de vraagprijs kan je misschien zelf wat in elkaar zetten.
Citroén rolls better than a Rolls!

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » vr 18 jan, 2013 17:28

supercees schreef:als ik jouw sleutelwerk bekijk, joey, dan kan jij zeker zelf zoiets maken. om het straatlegaal te maken zou je de motor voorin moeten laten zitten (je verandert dan allen de carrosserie), en spatborden maken zoals op een lomax, dus gemonteerd op de draagarm zodat ze meeveren en vlak boven de banden zitten.

google eens op bellytank racer, erg leuk.
klopt ookwel, maar als het niet al te duur is, is het kopen makkelijker. en het leuke eraan is juist net dat de motor achterin zit! en het zelf maken gaat nog wel flink wat tijd kosten. straat legaal wordt toch wel erg moeilijk denk ik zo..

deze is met pannhard motor maar met een gsa motor lijkt me ookwel een beleving zeg. ik ga er binnekort maar weer is heen om is te overleggen.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5222
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 19 jan, 2013 18:31

Een kennis had er een rechtop langs de muur staan in zijn kantoor ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie