Ik ben bezig met de revisie van een 2cv6 blok - type 06/664. Dit blok komt uit een totaal rotte eend die vele jaren buiten heeft gestaan en waarvan koets en chassis grotendeels al door de hongerige roestkever opgegeten waren

Cilinderkoppen goed schoongemaakt, kleppen gedemonteerd, koppen even licht gestraald, straks nog de kleppen opnieuw inslijpen, nieuwe kleprubbers en weer monteren. Met veel plezier en goed gehumeurd heerlijk met de hobby bezig, werkt tevens erg goed voor je zelfvertrouwen (leesvoer : Zen en de kunst van het eendrijden ).
MAARRRR ... er is altijd wel een maar, zo ook in dit sprookje ... de krukas wenste niet mee te werken aan een happy end. Hoewel de krukas zowel voor als na demontage geen voelbare en meetbare speling heeft draait de achterste drijfstang niet lekker soepel rond in tegenstelling tot de voorste ! Als ik de krukas op tafel leg en de drijfstang horizontaal positioneer dan blijft deze horizontaal staan .... hij (of zij) heeft schijt aan de zwaartekracht! Dit had ik nog niet eerder meegemaakt en was even uit het veld geslagen.
Eerst maar eens even diep nadenken hoe dit veroorzaakt zou kunnen zijn ;
Zou de olie in kruktap en drijfstang door het lange stilstaan verdroogt zijn tot taai vet ? Lijkt mij niet aannemelijk en ik heb er nog nooit van gehoord, daarnaast draait de voorste wel lekker soepel rond. Het blok was nog gevuld met motorolie.
Zou het blokje zo in elkaar gezet zijn en altijd al zo gedraaid hebben ?
Ik twijfel er sterk aan de krukas die er verder prima uitziet in deze conditie weer in het blok in te bouwen, vandaar eerst maar eens dit forum raadplegen
Wie kent dit verschijnsel ?? Wie heeft goede raad ??