Stroef draaiende drijfstang....

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Stroef draaiende drijfstang....

Bericht door azuiper » di 5 feb, 2013 20:55

Hoi,

Ik ben bezig met de revisie van een 2cv6 blok - type 06/664. Dit blok komt uit een totaal rotte eend die vele jaren buiten heeft gestaan en waarvan koets en chassis grotendeels al door de hongerige roestkever opgegeten waren :( . Hoewel het motorblok er aan de buitenkant vies, vuil, vettig uitzag en enige vegetatie verwijderd diende te worden zag de binnenkant er nog prima uit - het blokje had volgens de teller ca. 80K gelopen en alles aan de binnenzijde vertoonde beelden die daar mee in overeenstemming waren. Los van de gebruikelijke dingen als verroeste en daardoor afbrekende tapeinden aan de cilinderkop verliep de demontage voorspoedig. De cilinders vertoonden nog redelijke hoonsporen, zuigers zagen er keurig uit, geen noemenswaardige krassen. Cilinders aan de bovenzijde 0.6mm afgedraaid (betrof 7.9 compressie zuigers - door afdraaien van de bovenzijde komt de compressieverhouding theoretisch op ca. 8.3 bar, maar dat is eventueel een nieuw topic) licht laten honen, zuigers schoongemaakt, nieuwe zuigerveren besteld - klaar voor hergebruik.

Cilinderkoppen goed schoongemaakt, kleppen gedemonteerd, koppen even licht gestraald, straks nog de kleppen opnieuw inslijpen, nieuwe kleprubbers en weer monteren. Met veel plezier en goed gehumeurd heerlijk met de hobby bezig, werkt tevens erg goed voor je zelfvertrouwen (leesvoer : Zen en de kunst van het eendrijden ).

MAARRRR ... er is altijd wel een maar, zo ook in dit sprookje ... de krukas wenste niet mee te werken aan een happy end. Hoewel de krukas zowel voor als na demontage geen voelbare en meetbare speling heeft draait de achterste drijfstang niet lekker soepel rond in tegenstelling tot de voorste ! Als ik de krukas op tafel leg en de drijfstang horizontaal positioneer dan blijft deze horizontaal staan .... hij (of zij) heeft schijt aan de zwaartekracht! Dit had ik nog niet eerder meegemaakt en was even uit het veld geslagen.

Eerst maar eens even diep nadenken hoe dit veroorzaakt zou kunnen zijn ;

Zou de olie in kruktap en drijfstang door het lange stilstaan verdroogt zijn tot taai vet ? Lijkt mij niet aannemelijk en ik heb er nog nooit van gehoord, daarnaast draait de voorste wel lekker soepel rond. Het blok was nog gevuld met motorolie.

Zou het blokje zo in elkaar gezet zijn en altijd al zo gedraaid hebben ?

Ik twijfel er sterk aan de krukas die er verder prima uitziet in deze conditie weer in het blok in te bouwen, vandaar eerst maar eens dit forum raadplegen

Wie kent dit verschijnsel ?? Wie heeft goede raad ??

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 5 feb, 2013 21:34

Ik zou heel voorzichtig zijn met deze krukas, want dat klingt niet goed.
Taai geworden olie kan natuurlijk de oorzaak zijn.
Ik zou de bigend/drijfstandlagers goed uitspoelen met remmenreiniger en daana verder kijken.
Door een pistonpen in het small end lager te steken en kun je daarna door het gaatje aan het eind van de drijfstand het oliekanaal en uiteindelijk het big end met remmenreiniger uitspuiten/schoonmaken.
Op het big end mag je geen radiale speling kunnen voelen en het moet soepel ronddraaien, anders -> nio

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » di 5 feb, 2013 21:58

hoi Bartje,

Wat ik vergeten ben te vertellen ...

Aangezien het de achterste drijfstang betreft kon ik de lagerschaal van het achterste lager afschuiven - ik heb met grote regelmaat steeds kruipolie en WD40 gespoten in de boring die door het lager en de krukwang loopt richting kruktap en drijfstanglager. Tot op heden - en we zijn na enkele dagen verder sinds de eerste kruipolie-actie - is er nog geen merkbare verbetering voelbaar.

Ik had echter nog niet gedacht aan de opening bij het small-end ... goede tip ... heb de drijfstang nu rechtop gezet ( ja, hij blijft gewoon rechtop staan ) zojuist hier ook een kruipolie injectie gegeven.

I"ll keep my fingers crossed ....

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 5 feb, 2013 22:48

Kruipolie is niet slecht, maar als er rotzooi in zit moet je die eerst oplossen/weg krijgen, en daarvoor is remmenreiniger uitstekend. Mocht ie dan los komen dan kun je de speling op het big end ook beter controleren als er geen olie meer in zit, want olie vangt de speling (deels) op.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » di 5 feb, 2013 23:36

oke - ik ben nu geswitched naar remmenreiniger ... alle remmen zijn los .... drijfstang lager wordt nu meermaals van 2 kanten bestookt met remmenreiniger.

ik zal dit morgen eveneens meermaals doen, maar ik heb er een hard hoofd in of dit gaat lukken - positieve hieraan : dan heb ik in ieder geval deze opties geprobeerd.

to be continued ...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 6 feb, 2013 19:04

Gaat waarschijnlijk nergens over maar; als je nu eens naast je vrouw op de bank gaat zitten en als zij dan naar goede tijden slechte tijden zit te kijken, met je drijfstang gaat spelen :lol: :wink: of te wel met de hand rond draaien en na een kwartiertje draaien kijken of het dan beter wordt????? Misschien vuil of vet of combinatie van beiden......

Als er geen speling voelbaar is zou ik hem gewoon inbouwen, in het ergste geval moet je de boel nog eens een uit elkaar halen (of je moet hier natuurlijk geen zin in hebben)....

Het is dat je hem nu in je handen hebt gehad, maar als je hem nooit had uitgebouwd en de motor gewoon was gaan gebruiken had hij het gewoon gedaan en had je het nooit geweten....


p.s. bovenste regels zijn puur fictief en hoeven niet op de werkelijkheid te berusten......

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » wo 6 feb, 2013 20:28

HaHa LPGO,

Hier MOET ik even op reageren .... we kennen elkaar nog niet zo lang op dit forum, maar ik kijk heel weinig tv en ZEKER GEEN GTST, Quiz, dansen/schaatsen/duiken/zuipen/fietsen of wat ze allemaal nogmeer doen met Sterren .... dus dat op de bank zitten en met m'n krukas spelen... dat wordt vast verkeerd opgevat door anderen, maar ik begrijp wat je bedoeld en je bedoelingen zijn goed.

Ik had dezelfde gedachtengang die je in je post beschrijft - nu je weet dat die drijfstang wat stroever loopt loop je met die wetenschap rond - had ik dit niet geweten, dan had het blokje na opbouw met nieuwe keerringen, zuigerveren en rubbers misschien ook perfect gelopen. Zoals ik in d eerste post al zei dat het blokje zo misschien wel in elkaar gezet is en z'n hele bestaan zo gedraaid heeft ... wie zal het zeggen.

het is zeker een reele optie om de krukas gewoon in te bouwen, te rijden en als het helemaal niets weer te demonteren - zo enorm veel werk is het ook weer niet. Na 4 dagen regelmatig olien/reinigen zonder progressie moet ik zo langzamerhand toch maar eens een keuze maken, tenzij iemand nog met een briljant ingenieus idee komt .....

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 6 feb, 2013 22:07

Ik schreef ook dat zij zat te kijken !! (hoop dat je getrouwd bent; slik met een vrouw; slik) shit alles wat ik nu schrijf maakt het alleen nog maar erger.... maar zoals je al schreef het gaat om de bedoelingen!!!!!

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » wo 6 feb, 2013 22:29

ja ja, het gaat om de bedoeling - en nogmaals, die zijn goed. En ja, getrouwd en kindertjes. Na enige schroom nu allen enthousiaste eend-fans. Bij de vraag "welke auto nemen we" bij een uitstapje wordt democratisch voor de Dyane gekozen, ondanks dat het erg krap achterin zit met 3 grote kinderen. Als de oudste met de Dyane een boodschapje gaat doen kan ik haar binnen bijna lachend horen wegrijden ... dat zit wel goed.

En die suggestie van gewoon inbouwen en uitproberen is tot dusver in mijn perceptie de meest logische - gaat de krukas vreemde geluiden maken dan heb ik gewoon pech gehad en moet ik het blokje weer uitbouwen en open peuteren en een andere krukas opzoeken.

Plaats reactie