Ratelende motor

Plaats reactie
schotanus.klaas
Beginner
Beginner

Ratelende motor

Bericht door schotanus.klaas » zo 10 feb, 2013 18:59

De motor van mijn 2cv6 special ratelt bij hoge toeren. Daarnaast lijkt hij ook wel snel heter te worden dan normaal.

Hier het geluid;
http://youtu.be/vm9w0CzOwjo

Het geluid is begonnen nadat de motor een keer erg warm is geweest.
Iemand en idee wat het kan zijn?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 10 feb, 2013 19:34

T Is natuurlijk geen hifi-opname, maar zoals ik het thuis hoor lijkt het niet op lagerschade. Meer als een los schotje in de uitlaat, een ingescheurd blad van je fan of een rammelende kachelklep. Ik zou de fan en de kachelklepjes nakijken, de oliekoeler schoonmaken (ivm dat warmlopen) en dan een voorzichtig proefritje maken om na te gaan of de ratel afhankelijk is van de belasting.

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Art » zo 10 feb, 2013 19:38

Ik heb wel eens een auto met rotte krukas gehad en dat klonk ook zo, enig verschil is dat die onbelast op toeren normaal klonk en dit geluid aleen tijdens het rijden maakte. En dan vooral me optrekken.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Art » zo 10 feb, 2013 19:41

Ik heb wel eens een auto met rotte krukas gehad en dat klonk ook zo, enig verschil is dat die onbelast op toeren normaal klonk en dit geluid aleen tijdens het rijden maakte. En dan vooral me optrekken.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 10 feb, 2013 21:57

Staat het blok niet ergens tegen aan te trillen. De koplampbeugel of zo.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » zo 10 feb, 2013 22:09

misschien even vragen waar het geluid vandaan komt, tis niet echt duidelijk te horen of het inwendig in het blok zit of uitwendig.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Maus0611 » zo 10 feb, 2013 23:02

Stomme vraag, zit de ventilator nog vast? Het klinkt als klepperend plastic.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 11 feb, 2013 07:49

Lijkt me zo te horen geen lager. Dan had je hem ook gehoord bij lagere toerentallen.

Eerder zoals eerder vermeld loszittende delen die tegen elkaar aan schuren/klepperen.
Citroén rolls better than a Rolls!

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Charleston 88 » ma 11 feb, 2013 11:55

luister eens naar het geluid onder belasting. Hoe klinkt het bij accelereren, bij weinig toeren en bij veel toeren. Ook is het belangrijk te weten of het geluid plotseling is ontstaan of geleidelijk. Al deze info zal een betere analyse kunnen geven.

schotanus.klaas
Beginner
Beginner

Bericht door schotanus.klaas » ma 11 feb, 2013 17:23

De ventilator is vervangen maar het geluid is er nog. Het komt ergens vanuit het middelste deel van het blok. Ik heb de kachelkleppen nog niet gecontroleerd. Bij het schakelen is het geluid even weg, maar komt daarna meteen weer terug.

Het geluid is plotseling ontstaan nadat hij een keer met rokende motor langs de kant heeft gestaan. De oliekoeler heb ik gereinigd met ontvetter mbv een compressor om het er goed doorheen te blazen. Het lijkt erop dat hij nu minder warm wordt.

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Charleston 88 » ma 11 feb, 2013 17:30

Ga eerst eens alle omstandigheden die ik beschrijf uittesten. Als het geluid midden uit het blok komt zijn het ofwel de hoofdlagers van de krukas of, nog eerder, de drijfstanglagers.

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 11 feb, 2013 18:09

Dit geluid heeft wel weg van het ratelende blok uit mijn zwager's 2cv6.

Tijdens rijden bij wat hogere toeren tijdens accelereren hoorde je het duidelijk. Dat ging enkele maanden nog goed totdat de drijfstang van de krukas brak.

Ik denk dat de oorzaak ook oververhitting was. We zijn er mee naar Parijs gereden. Kort daarna zat die tik erin. Oliekoeler zat namelijk flink dicht.

Aangezien je het erover hebt dat je met een rokende motor stil hebt gestaan, lijkt het me wel duidelijk. Maar eerst andere oorzaken uitsluiten zoals rammelende kachelklepjes etc.

Mocht het de krukas zijn dan is het blok zelf nog wel te redden. Wanneer de drijfstang van de krukas breekt kan de zuiger de kleppen raken. En de brokstukken vliegen door je blok heen. Ik heb dat vastgelopen blok namelijk uit elkaar gehaald om te kijken wat er aan de hand was.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Maus0611 » ma 11 feb, 2013 22:12

Als de olie verbrand is smeert deze niet meer, dus als je daar al lang mee rondrijd zou ik dat meteen vervangen.

Verder is het verdacht dat het verdwijnt bij het schakelen. Dat maakt ook het druklager verdacht.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 20 feb, 2013 12:08

klinkt als een resonantie rammeltje ergens.

Als het verdwijnt bij schakelen kan het komen omdat je dan de versnellingspook in een andere stand hebt staan. Misschien rammelt daar iets in de buurt.

Plaats reactie