Olie verversen zonder brug?

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 18 feb, 2013 20:39

ArneBrys schreef:Bij een 2pk kan je best de gardebou verwijderen maar misschien kan je er zo aan.
Bij een dyane moet je de batterij verwijderen en de plastieken schotel van de batterijsteun eraf halen. Dan kan je erbij.
Er word vaak wel aangeraden van eerst wat te rijden zodat de olie warm is. Aangezien deze anders nogal dik kan zijn. Let dan wel op dat je je niet verband aan de uitlaat ofzo.
Ik verwijder bij de Dyane helemaal niks, hooguit een kachelslang. Gewoon een stuk aquariumslang met een trechter en vullen maar! Dit natuurlijk alleen bij een oliewissel.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » di 19 feb, 2013 11:17

Zit er een afsluitring op?
Zo ja, is die hetzelfde als de olieaftap van de motor of is dat een andere maat.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 19 feb, 2013 11:25

Mart schreef:Nou ja, ik hoef er geen 0.9 ltr. in te gooien. Ik wil 'm na 6 jaar gebruik maar eens controleren en evt. bijvullen.

Dan toch maar ouderwets vanaf de zijkant. Uit een C15D heb ik een handpompje voor de ontluchting van diesel, misschien is dat makkelijk te gebruiken.
Na zes jaar is ie toch echt wel aan vervanging toe, zou ik zeggen.

Let er wel op dat je de juiste olie neemt!
Eend voor allen, allen voor eend..

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » wo 20 feb, 2013 17:45

Na 6 jaar echt vervangen???
Ik dacht zelf wel goed te zitten met eerst maar eens na 6 jr. sowieso de olie eens te controleren.

Oké, dat wordt dan waarschijnlijk gewoon nieuwe olie erin doen.
Maar wel op een lekker zonnetje wachten dan.

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » wo 20 feb, 2013 21:50

Ik zou dat minstens ieder half jaar eens controleren en elke 2 jaar vervangen.

Zoveel kost het niet, en als ie een beetje zou lekken is 0.9 liter ineens érg weinig.

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » do 21 feb, 2013 13:29

Er is geen aanwijzing dat er lekkage is.

Weet iemand hoe het met een afsluitring zit. ik heb er nog een paar liggen van de olieaftap van de motor maar past die ook?

jeroen AK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 21:53
Locatie: Velp

Bericht door jeroen AK » do 21 feb, 2013 14:18

De carterstopringen van de moter zijn hetzelfde als degene van de versnellingsbak. Op de vulplug en aftapplug van de versnellingsbak zit zo een ring. De carterstopring van de aftapplug van de bak moet je sowieso vervangen, anders gaat deze zweten. De andere kan je soms recycelen. Olie van de bak regelmatig vervangen is wel verstandig bij een eendenbak.

Groetjen,
Jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » do 21 feb, 2013 16:10

Wat voor olie doen jullie in de bak?
De computer bij de autozaak zei iets anders dan iemand op het Ei...

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 21 feb, 2013 20:40

Zo een computer is niet heilig. Je moet eerst de juiste info erin zetten voordat t klopt...

Wat was t ook alweer... 80w90 dacht ik. Extra Pressure moet je hebben.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » vr 22 feb, 2013 13:19

In de vraagbaak zie ik SAE 80EP staan.

In de Haynes ook met daarbij 75W/90S.

Maar 80/90 zal toch ook wel goed zijn?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 22 feb, 2013 14:26

Sae 80ep http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ear-ep-80/

http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/A ... /ANR20000/

Er is keus genoeg en volgens mij is die ep toevoeging het belangrijkste.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » vr 22 feb, 2013 17:07

Ik lees in de 2cv Vraagbaak(deze site) dat het juist NIET mag, alleen van bepaalde merken.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 24 feb, 2013 22:02

Ik gebruik 80/90 EP GL4. Van het merk Comma.
Eend voor allen, allen voor eend..

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » di 26 feb, 2013 13:36

Ik heb de op het Ei geleverde olie in de bak gedaan, en dat kon geen kwaad. Auto rijd een stuk rustiger zonder gieren :)

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » wo 27 feb, 2013 17:59

Maus0611 schreef:Ik heb de op het Ei geleverde olie in de bak gedaan, en dat kon geen kwaad. Auto rijd een stuk rustiger zonder gieren :)
En welke olie is dat dan?

Plaats reactie