kleinere maat voorwielen ivm trekkracht??

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

kleinere maat voorwielen ivm trekkracht??

Bericht door gelemotor » vr 22 feb, 2013 17:13

Om de vouwwagen te trekken is het kiele kiele met de Eend.

Is er nooit een A type geweest met 14 inch wielen,volgens mij is dat de eendvoudigste manier om redelijk naar de 80 km/u te gaan.

Wie heeft zich hier al eens op gestort en weet er meer van??

GR, Luc
Duck your life

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » vr 22 feb, 2013 17:26

Ahaa,

inmiddels zelf al wat gevonden,
de Visa club heeft 135/13 wielen....
De steek zou natuurlijk wel hetzelfde moeten zijn

Kan iemand berekenen wat dit scheelt, en de neus komt met 13 inch natuurlijk behoorlijk lager te liggen??

Gr, Luc
Duck your life

melloyello
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
Locatie: Andijk.

Bericht door melloyello » vr 22 feb, 2013 17:44

Kijk even op de site van Jeroen Cats www.cats-citroen.com bij de tuning.
Daar vind je wat je met andere bakken kunt bereiken, en andere banden.
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » vr 22 feb, 2013 17:47

ik weet niet wat voor vouwwagen je hebt en of je het al geprobeerd hebt maar zlef heb ik er een te zware caravan achter (moter een 6je en een dyane bak) en daar kom ik gewoon goed mee weg. echt goede bergpassen en al. gewoon het toerental in mijn geval boven de 3500 toeren houden en gaan met die banaan (niet specifiek die gele eend bedoeld hoor :D )
ik heb in nl met deze combinatie 100km/uur gereden om naar de zuiging van een vrachtwagen te komen. eenmaal aangekomen kon ik op iets meer dan halfgas verder.
en dan rijdt ik toch echt met een bak met een langere overbrenging dan een standaard eendebak
J B

just drive like you stole it

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » vr 22 feb, 2013 17:47

gelemotor schreef:Ahaa,

inmiddels zelf al wat gevonden,
de Visa club heeft 135/13 wielen....
De steek zou natuurlijk wel hetzelfde moeten zijn

Kan iemand berekenen wat dit scheelt, en de neus komt met 13 inch natuurlijk behoorlijk lager te liggen??

Gr, Luc
Met Pi en de diameter van de wielen, kom je een heel eind in hoeveel meter de wielen komen in één keer rond.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 22 feb, 2013 17:48

Helaas is er nog een probleem waar je tegen aanloopt.

Als je kleinere velgen neemt zullen deze niet over het fuseehuis passen.

(15 inch velgen die aan de binnenzijde opgezet zijn tussen de laspunten door roest lopen ook aan.)

Wil je tellerafwijkin t.o.z. van bandenmaat berekenen, dat kan op deze site:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » vr 22 feb, 2013 23:01

[quote="AK350"]Helaas is er nog een probleem waar je tegen aanloopt.

Als je kleinere velgen neemt zullen deze niet over het fuseehuis passen.

(15 inch velgen die aan de binnenzijde opgezet zijn tussen de laspunten door roest lopen ook aan.)

Dat is dan jammer,
het leek me al te eenvoudig, gewoon even de wielen wisselen en klaar....

Ik heb de Paradiso opgehaald met behoorlijke tegenwind, en toen kwam ik niet boven de 70, en als vrachtwagen chauffeur vind ik dat te weinig.
De weg naar Spanje kent ook nog wat heuvels, die moeten wel genomen worden natuurlijk.
Motor is ook niet meer helemaal fris, maar daar wordt eerdaags ook nog aan gewerkt.

Tja, bak wisselen of wielen wisselen maakt wel even wat uit natuurlijk.
Dan maar eens de bakken gaan bekijken?? :wink:

GR, en dank,

Luc
Duck your life

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 23 feb, 2013 00:12

Een iets plattere band op de 15 inch velg is wel een optie,

Maar dat zal lastig te vinden zijn en niet heel veel verschil maken denk ik.

Denk dat je beter op zoek kunt naar wat meer vermogen in je huidige motorblok.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » za 23 feb, 2013 00:24

[
Denk dat je beter op zoek kunt naar wat meer vermogen in je huidige motorblok.[/quote]

Ja, dat is zo,

maar de tijd gaat wat dringen, eerst de laatste dingetjes van de koets afmaken c.q. lassen.
Maar het blok moet sowieso fris gemaakt, en ik stel erg prijs op betrouwbaarheid dus de big bore laat ik voorlopig nog even links liggen...

Gr, Luc
Duck your life

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 23 feb, 2013 01:07

Of een iets kleinere, lichtere vouwagen een paradiso is wel een groot zwaar lel. Wat weegt dat ding?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 23 feb, 2013 08:51

Volgens mij redt je het niet met 400kg.
Hij steekt ook buiten de auto uit links en rechts.
Boven de 60 krijg je dus last van de luchtweerstand.
.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » za 23 feb, 2013 09:31

ik rijdt toch echt met veel zwaarder rond enhet steekt een eind boven mijn auto uit. zorg iig voor een motor die niet op is en een bijpassende versnellingsbak. dan moet je een heel eind komen
J B

just drive like you stole it

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » za 23 feb, 2013 09:51

TB schreef:Een iets plattere band op de 15 inch velg is wel een optie
Ik heb wel eens van iemand gehoord die een Smart band had gebruikt. Die had een kleinere diameter, maar wat toen de daadwerkelijke winst was weet ik niet.
Misschien zou je dat eens kunnen uitrekenen. Op de site van Jeroen Cats kun je dat simpel invullen.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 23 feb, 2013 10:18

je zegt dat de motor niet helemaal lekker meer is,
meet de compressie eens? Als die laag is, dan spreekt het voor zich dat je praktisch niet vooruit komt. Of je moet natuurlijk een lange bak hebben.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 23 feb, 2013 10:28

Ik heb deze eend in Spa gezien, volgens mij heeft deze toch kleinere wielen. Misschien het fusee ingekort?
Afbeelding

Plaats reactie