Anti-knikplaten...

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Anti-knikplaten...

Bericht door CitRoel » za 23 apr, 2005 14:41

Ik zat zo eens bij www.eendenspul.nl in de onderdelen lijst te snuffelen en daar zag ik chassis anti-knikplaten... wat moet ik me daar bij voorstellen? Is dat preventief of is dar om een geknikt chassis te repareren??
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » za 23 apr, 2005 14:57

Dat heeft eendenspul volgens mij ook in mijn chassis gelast. De anti knikplaten zijn preventieve versteveging voor het stuk dat wel eens knikt. Als je het chassis dan verder goed bijhoudt met tectiel ed. Kan ie nog een tijd mee. Want knikken doet ie niet meer.

Denk niet dat een geknikt chassis er mee te herstellen is. Anders moet je eendenspul bellen. Weet er vast veel meer van dan ik.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 apr, 2005 09:26

Je kunt er een geknikt chassis niet mee herstellen!!!

Aan de zijkant worden 2 U-profielen (1 per kant) gelast op de plek waar ze vaak knikken. Deze zorgen voor meer stevigheid. Een Mehari en een Dyane zouden deze standaard fabriekaf hebben. Bij de nieuwe chassis van Cassis zitten deze platen er nu ook standaard in.
Als je kunt lassen en je hebt nog een goed chassis wat er toch onderuit ligt, dan zou ik deze platen wel overwegen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » zo 24 apr, 2005 10:30

Kunnen deze antiknikplaten er ook op worden gelast als de koets er nog op zit? En heeft iemand een prijsindicatie?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 apr, 2005 10:45

patje74 schreef:Kunnen deze antiknikplaten er ook op worden gelast als de koets er nog op zit? En heeft iemand een prijsindicatie?
Volgens mij moet de koets wat gelift worden om er goed bij te kunnen.

De platen waren iets van 20 euro meen ik.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 25 apr, 2005 16:00

jah €17,50 en kijk maar eens hier bij onderdelen
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » ma 25 apr, 2005 17:19

Loopt er hierover niet al ergens een draad? Maakt mij ook niet uit, maar het komt erop neer dat die anti knikplaten slechts een lapmiddel zijn. Je voorkomt niet dat een ietwat gammel chassis knikt door deze platen erin te zetten. Je stelt t uit. Dus als je ze erin wilt zetten om je knikkende chassis te "redden" dan is dat ijdele hoop. Heb zelf de dood van het chassis van mn eend ermee kunnen uitstellen tot de apk datum. ( ook alweer bijna 2 jaar geleden )

Scheurneus
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: di 9 nov, 2004 16:11

Bericht door Scheurneus » ma 25 apr, 2005 18:08

De koets hoeft niet gelift te worden!Je kan ze er zo tussen lassen. D.w.z.: de U-profielen moeten wel ff op maat gemaakt worden, een uitsparing aan de onderzijde en wat gaten om wat meer "vlees" te hebben. Ik heb de mijne gekocht voor € 15,-- per set! Qua prijs maakt het niet zoveel uit waar je ze koopt en het is inderdaad een pleister i.p.v. een operatie.

Wie € 2,50 wil besparen: stuur mij een mailtje en ik vertel je waar je ze kunt halen. (Brabant: omgeving Den Bosch/Nijmegen)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 25 apr, 2005 20:15

Bij een goed chassis zorgen ze voor meer steun en zal het chassis zijn krachten beter kunnen verdelen en wordt het knkpunt wat ontlast.

Een doorgezakt chassis is er inderdaad niet mee te redden. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 25 apr, 2005 20:18

Ik heb gehoord dat je koets dan meer te lijden heeft omdat deze dan heftiger/meer op en neer geschud wordt.
Afblijven.

Zeurneus (scheurneus)

Bericht door Zeurneus (scheurneus) » ma 25 apr, 2005 23:28

Als je klaar bent met lassen, dan moet je de krik onder de auto vandaan halen: dan schud de koets niet zo heftig en lijd je koets niet!

Plaats reactie