Vonken tussen startmotor en versnellingsbak
Vonken tussen startmotor en versnellingsbak
Dag,
na 7 jaar restaureren dacht ik eindelijk vandaag mijn motor te kunnen starten. Maar... ik heb iets niet goed aangesloten bij de startmotor.
Ik heb twee M8 aanslutingen op het startrelais zitten. Op de rechter zit de accukabel en de kabel richting de dynamo.
Op de linker zit niets... En vanaf dat punt schieten er vonken direct op de startmotor eronder wanneer ik de contactsleutel naar III draai:
Motor draait wel rond maar slaat (nog) niet aan. Ik durf nu niet verder te starten.
Volgens mij zijn er twee opties:
- de kabel ri dynamo moet op de linker M8
- de accukabel op de linker aansluiting,dynamokabel rechts
- een massa (onwaarschijnlijk)
Wie weet wat ik verkeerd doe?
Dank alvast!
na 7 jaar restaureren dacht ik eindelijk vandaag mijn motor te kunnen starten. Maar... ik heb iets niet goed aangesloten bij de startmotor.
Ik heb twee M8 aanslutingen op het startrelais zitten. Op de rechter zit de accukabel en de kabel richting de dynamo.
Op de linker zit niets... En vanaf dat punt schieten er vonken direct op de startmotor eronder wanneer ik de contactsleutel naar III draai:
Motor draait wel rond maar slaat (nog) niet aan. Ik durf nu niet verder te starten.
Volgens mij zijn er twee opties:
- de kabel ri dynamo moet op de linker M8
- de accukabel op de linker aansluiting,dynamokabel rechts
- een massa (onwaarschijnlijk)
Wie weet wat ik verkeerd doe?
Dank alvast!
'72 Méhari
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
De dikke + kabel zit goed. Alleen moet de signaalkabel (dunner, komt vanaf het contactslot) naar de schroefdraad waar de vonken vanaf komen. Vermoedelijk die blauwe kabel dus. Want op het punt waar die aangesloten zit, zit namelijk niks. De signaalkabel, komt niet via de + (dikke kabel) van de accu af. Volgens mij is de signaalkabel op de foto dus niet te zien.
Het huis zorgt voor de massa.
Het lijkt er nu op dat de blauwe kabel alleen maar kortsluiting maakt, doordat ie van de + naar de accu direct naar het huis van de startmotor gaat, dus de massa.
Het huis zorgt voor de massa.
Het lijkt er nu op dat de blauwe kabel alleen maar kortsluiting maakt, doordat ie van de + naar de accu direct naar het huis van de startmotor gaat, dus de massa.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Hij draait wel rond volgens de TS dus kan het haast niet zijn.Punky schreef:De dikke + kabel zit goed. Alleen moet de signaalkabel (dunner, komt vanaf het contactslot) naar de schroefdraad waar de vonken vanaf komen. Vermoedelijk die blauwe kabel dus. Want op het punt waar die aangesloten zit, zit namelijk niks. De signaalkabel, komt niet via de + (dikke kabel) van de accu af. Volgens mij is de signaalkabel op de foto dus niet te zien.
Het huis zorgt voor de massa.
Het lijkt er nu op dat de blauwe kabel alleen maar kortsluiting maakt, doordat ie van de + naar de accu direct naar het huis van de startmotor gaat, dus de massa.
Dag allemaal,
Bertje had gelijk; de linker aansluiting had ik niet goed aangedraaid. Stom stom stom. Nu het einde in zicht was wilde ik iets te snel starten...
Voor zover ik het nu begrijp zit daar de stroomdoorvoer naar de startmotor. En dat is nogal wat ampere die dan gaat vonken..
Het is niet te zien op de foto's maar er zit een klein kabeltje die direct de startmotor ingaat. Op zich ook logisch Hoe zou anders de echte startmotor zijn voeding krijgen?
In elk geval start hij nu zonder vonken en zowaar draait ie!! Helaas wel wat lekkage van benzine onder het spruitstuk, lekkage uitlaatgassen bij aansluiting spruitstuk-blok en smeltende hittebestendige verf (!).
Ach, weer wat te doen toch?
Dank Bert en anderen voor de juiste tip!
Bertje had gelijk; de linker aansluiting had ik niet goed aangedraaid. Stom stom stom. Nu het einde in zicht was wilde ik iets te snel starten...
Voor zover ik het nu begrijp zit daar de stroomdoorvoer naar de startmotor. En dat is nogal wat ampere die dan gaat vonken..
Het is niet te zien op de foto's maar er zit een klein kabeltje die direct de startmotor ingaat. Op zich ook logisch Hoe zou anders de echte startmotor zijn voeding krijgen?
In elk geval start hij nu zonder vonken en zowaar draait ie!! Helaas wel wat lekkage van benzine onder het spruitstuk, lekkage uitlaatgassen bij aansluiting spruitstuk-blok en smeltende hittebestendige verf (!).
Ach, weer wat te doen toch?
Dank Bert en anderen voor de juiste tip!
'72 Méhari