Vonken tussen startmotor en versnellingsbak

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
matthewb
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 apr, 2011 09:53
Locatie: Utrecht

Vonken tussen startmotor en versnellingsbak

Bericht door matthewb » zo 24 mar, 2013 17:35

Dag,

na 7 jaar restaureren dacht ik eindelijk vandaag mijn motor te kunnen starten. Maar... ik heb iets niet goed aangesloten bij de startmotor.

Ik heb twee M8 aanslutingen op het startrelais zitten. Op de rechter zit de accukabel en de kabel richting de dynamo.

Op de linker zit niets... En vanaf dat punt schieten er vonken direct op de startmotor eronder wanneer ik de contactsleutel naar III draai:

Afbeelding

Motor draait wel rond maar slaat (nog) niet aan. Ik durf nu niet verder te starten.

Volgens mij zijn er twee opties:
- de kabel ri dynamo moet op de linker M8
- de accukabel op de linker aansluiting,dynamokabel rechts
- een massa (onwaarschijnlijk)

Wie weet wat ik verkeerd doe?

Dank alvast!
'72 Méhari

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 24 mar, 2013 17:44

Ik kan het zo niet voor je nakijken hoe het precies zit, heb nu een met een trekstartmotor in de garage staan, maar als ik je foto bekijk, lijkt het dat die moer van het punt waar de vonken komen, niet vast zit, en dat lijkt me niet okee!
Succes!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 mar, 2013 18:25

De dikke + kabel zit goed. Alleen moet de signaalkabel (dunner, komt vanaf het contactslot) naar de schroefdraad waar de vonken vanaf komen. Vermoedelijk die blauwe kabel dus. Want op het punt waar die aangesloten zit, zit namelijk niks. De signaalkabel, komt niet via de + (dikke kabel) van de accu af. Volgens mij is de signaalkabel op de foto dus niet te zien.

Het huis zorgt voor de massa.

Het lijkt er nu op dat de blauwe kabel alleen maar kortsluiting maakt, doordat ie van de + naar de accu direct naar het huis van de startmotor gaat, dus de massa.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 24 mar, 2013 20:04

Ik denk dat Bertje gelijk heeft. Het kabelschoentje onder die losse moer gaat naar de positieve koolborstel. Daar moet héél veel stroom doorheen. Als daar een rammelcontact zit, krijg je de raarste problemen.

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » zo 24 mar, 2013 21:55

Punky schreef:De dikke + kabel zit goed. Alleen moet de signaalkabel (dunner, komt vanaf het contactslot) naar de schroefdraad waar de vonken vanaf komen. Vermoedelijk die blauwe kabel dus. Want op het punt waar die aangesloten zit, zit namelijk niks. De signaalkabel, komt niet via de + (dikke kabel) van de accu af. Volgens mij is de signaalkabel op de foto dus niet te zien.

Het huis zorgt voor de massa.

Het lijkt er nu op dat de blauwe kabel alleen maar kortsluiting maakt, doordat ie van de + naar de accu direct naar het huis van de startmotor gaat, dus de massa.
Hij draait wel rond volgens de TS dus kan het haast niet zijn.

matthewb
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 apr, 2011 09:53
Locatie: Utrecht

Bericht door matthewb » zo 24 mar, 2013 22:08

Dag allemaal,

Bertje had gelijk; de linker aansluiting had ik niet goed aangedraaid. Stom stom stom. Nu het einde in zicht was wilde ik iets te snel starten...

Voor zover ik het nu begrijp zit daar de stroomdoorvoer naar de startmotor. En dat is nogal wat ampere die dan gaat vonken..
Het is niet te zien op de foto's maar er zit een klein kabeltje die direct de startmotor ingaat. Op zich ook logisch Hoe zou anders de echte startmotor zijn voeding krijgen?

In elk geval start hij nu zonder vonken en zowaar draait ie!! Helaas wel wat lekkage van benzine onder het spruitstuk, lekkage uitlaatgassen bij aansluiting spruitstuk-blok en smeltende hittebestendige verf (!).
Ach, weer wat te doen toch?

Dank Bert en anderen voor de juiste tip!
'72 Méhari

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 25 mar, 2013 18:31

Lekkage van benzine onder het spruitstuk?
In het spruitstuk recht onder de carburateur zit een gaatje om overtollige benzine af te voeren. Als je met het gas speelt zal de acceleratie pomp benzine inspuiten en die loopt er dan via dit gaatje uit.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Guro

Bericht door Guro » ma 25 mar, 2013 20:10

Inderdaad, dat is echt geen lekkage hoor

Plaats reactie