ringmoer-achter-as-trommel. tips voor het vastdraaien?

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
peter_Z
Beginner
Beginner

ringmoer-achter-as-trommel. tips voor het vastdraaien?

Bericht door peter_Z » za 6 apr, 2013 20:53

Korte uitleg:

Ik heb 2 nieuwe ringmoeren voor op de achter-as-trommels (die de lagers op hun plek moeten houden. Het probleem is dat ze met geen normale hoeveelheid kracht netjes vast willen. Nu heb ik al gelezen dat je beter de oude er weer op kunt doen omdat die nieuwe (namaak) nog wel eens wat afwijken. Het probleem hiermee is dat de oude al zover vervormd zijn tijdens het verwijderen omdat die ook al zo slecht wilde draaien dat ik niet denk dat het daar aan ligt. Zijn er hier nog goede manieren voor want ik kan me echt niet voorstellen dat het zo hoort.

al geprobeerd:
ringmoer met baco van een meter op zelfgeknutselde tool en met trommel in bankschroef aan te draaien.

Ook is het schroefdraad niet (overduidelijk) beschadigd en toch krijg ik de ringmoer niet verder dan halverwege.

groeten!
Peter.

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 7 apr, 2013 03:16

Imi moeren zal inderdaad niet zo lekker gaan.

Is het schroefdraad wel schoon van vuil etc.?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » zo 7 apr, 2013 08:17

Ik zou toch eens gaan kijken voor een andere moer, er zit volgens mij nogal wat verschil in , afhankelijk wie ze gemaakt heeft.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar heb een andere moer gehaald en die ging er prima op.
Als ik jou was zou ik het met deze moer niet verder proberen.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 7 apr, 2013 10:06

idd, andere moet kopen.

hhet vastdraaien met de draagarm los is het haast geen doen. Als de as op het chassis zit dan wil het wel.
Je hebt het over een baco. Ik zou het eens met dop 44 proberen, heb je echt veel meer grip. Als je in de buurt woont kan je die van mij wel lenen.

Dus: as en draagarm op het chassis. Dop 44 met een pijp van een meter. Dan moet je nog 40 kg kracht zetten om hem goed aan te draaien. Ik zet dan iemand op het chassis als tegegwicht; anders til je de hele handel zo op.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 7 apr, 2013 10:38

Let op dat er ook moeren in de handel zijn met wel een goede schroefdraad maar waar de dop 44 niet op past.
Schultenbräu das ist mein Bier !

AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door AK freak » zo 7 apr, 2013 10:41

Hoi Rob,
Het gaat hier volgens mij over de ringeloren die het lager opsluit in de trommel. Niet de moer die de trommel plus lager op de as opsluit.
Deze ring moet er redelijk soepel op te draaien zijn. Aangezien je er hem half op kunt draaien lijkt het misschien wel dat hij net tot de inkepingen soepel loopt. Vijl voorzichtig deze scherpe hoek een beetje in zodat de schroefdraad niet meer scherp op de inkeping staat
Als je in de buurt van Steensel woont ik heb nog zo'n oude ring liggen. Kun je die proberen

peter_Z
Beginner
Beginner

Bericht door peter_Z » zo 7 apr, 2013 12:26

AK freak schreef:Hoi Rob,
Het gaat hier volgens mij over de ringeloren die het lager opsluit in de trommel. Niet de moer die de trommel plus lager op de as opsluit.
Deze ring moet er redelijk soepel op te draaien zijn. Aangezien je er hem half op kunt draaien lijkt het misschien wel dat hij net tot de inkepingen soepel loopt. Vijl voorzichtig deze scherpe hoek een beetje in zodat de schroefdraad niet meer scherp op de inkeping staat
Als je in de buurt van Steensel woont ik heb nog zo'n oude ring liggen. Kun je die proberen
Bovenstaande heeft helemaal gelijk, ik bedoelde inderdaad de ring(eloren) die het lager in de trommel opsluit. Ik zal vanmiddag even gaan kijken of ik iets aan die inkepingen kan zien, bedankt voor de tip!

Het enige waar ik mee zit is dat de orginele er ook al zo slecht af wilden.
(nog op vorige reacties, het schroefdraad ziet er goed uit).

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 7 apr, 2013 17:33

Er zijn inderdaad nieuwe ringmoeren van een matige passing en kwaliteit. Ook de trommel even checken in de buurt van de plekken waar met de centerpunt de ringmoeren geborgd worden. Soms is dit te heftig gedaan. Ik heb een keer een ring met moeite eruit gehaald de schroefdraad leek meer op golfplaat. heel vreemd.
Succes.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie