ringmoer-achter-as-trommel. tips voor het vastdraaien?
ringmoer-achter-as-trommel. tips voor het vastdraaien?
Korte uitleg:
Ik heb 2 nieuwe ringmoeren voor op de achter-as-trommels (die de lagers op hun plek moeten houden. Het probleem is dat ze met geen normale hoeveelheid kracht netjes vast willen. Nu heb ik al gelezen dat je beter de oude er weer op kunt doen omdat die nieuwe (namaak) nog wel eens wat afwijken. Het probleem hiermee is dat de oude al zover vervormd zijn tijdens het verwijderen omdat die ook al zo slecht wilde draaien dat ik niet denk dat het daar aan ligt. Zijn er hier nog goede manieren voor want ik kan me echt niet voorstellen dat het zo hoort.
al geprobeerd:
ringmoer met baco van een meter op zelfgeknutselde tool en met trommel in bankschroef aan te draaien.
Ook is het schroefdraad niet (overduidelijk) beschadigd en toch krijg ik de ringmoer niet verder dan halverwege.
groeten!
Peter.
Ik heb 2 nieuwe ringmoeren voor op de achter-as-trommels (die de lagers op hun plek moeten houden. Het probleem is dat ze met geen normale hoeveelheid kracht netjes vast willen. Nu heb ik al gelezen dat je beter de oude er weer op kunt doen omdat die nieuwe (namaak) nog wel eens wat afwijken. Het probleem hiermee is dat de oude al zover vervormd zijn tijdens het verwijderen omdat die ook al zo slecht wilde draaien dat ik niet denk dat het daar aan ligt. Zijn er hier nog goede manieren voor want ik kan me echt niet voorstellen dat het zo hoort.
al geprobeerd:
ringmoer met baco van een meter op zelfgeknutselde tool en met trommel in bankschroef aan te draaien.
Ook is het schroefdraad niet (overduidelijk) beschadigd en toch krijg ik de ringmoer niet verder dan halverwege.
groeten!
Peter.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
idd, andere moet kopen.
hhet vastdraaien met de draagarm los is het haast geen doen. Als de as op het chassis zit dan wil het wel.
Je hebt het over een baco. Ik zou het eens met dop 44 proberen, heb je echt veel meer grip. Als je in de buurt woont kan je die van mij wel lenen.
Dus: as en draagarm op het chassis. Dop 44 met een pijp van een meter. Dan moet je nog 40 kg kracht zetten om hem goed aan te draaien. Ik zet dan iemand op het chassis als tegegwicht; anders til je de hele handel zo op.
Gr Rob
hhet vastdraaien met de draagarm los is het haast geen doen. Als de as op het chassis zit dan wil het wel.
Je hebt het over een baco. Ik zou het eens met dop 44 proberen, heb je echt veel meer grip. Als je in de buurt woont kan je die van mij wel lenen.
Dus: as en draagarm op het chassis. Dop 44 met een pijp van een meter. Dan moet je nog 40 kg kracht zetten om hem goed aan te draaien. Ik zet dan iemand op het chassis als tegegwicht; anders til je de hele handel zo op.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Hoi Rob,
Het gaat hier volgens mij over de ringeloren die het lager opsluit in de trommel. Niet de moer die de trommel plus lager op de as opsluit.
Deze ring moet er redelijk soepel op te draaien zijn. Aangezien je er hem half op kunt draaien lijkt het misschien wel dat hij net tot de inkepingen soepel loopt. Vijl voorzichtig deze scherpe hoek een beetje in zodat de schroefdraad niet meer scherp op de inkeping staat
Als je in de buurt van Steensel woont ik heb nog zo'n oude ring liggen. Kun je die proberen
Het gaat hier volgens mij over de ringeloren die het lager opsluit in de trommel. Niet de moer die de trommel plus lager op de as opsluit.
Deze ring moet er redelijk soepel op te draaien zijn. Aangezien je er hem half op kunt draaien lijkt het misschien wel dat hij net tot de inkepingen soepel loopt. Vijl voorzichtig deze scherpe hoek een beetje in zodat de schroefdraad niet meer scherp op de inkeping staat
Als je in de buurt van Steensel woont ik heb nog zo'n oude ring liggen. Kun je die proberen
Bovenstaande heeft helemaal gelijk, ik bedoelde inderdaad de ring(eloren) die het lager in de trommel opsluit. Ik zal vanmiddag even gaan kijken of ik iets aan die inkepingen kan zien, bedankt voor de tip!AK freak schreef:Hoi Rob,
Het gaat hier volgens mij over de ringeloren die het lager opsluit in de trommel. Niet de moer die de trommel plus lager op de as opsluit.
Deze ring moet er redelijk soepel op te draaien zijn. Aangezien je er hem half op kunt draaien lijkt het misschien wel dat hij net tot de inkepingen soepel loopt. Vijl voorzichtig deze scherpe hoek een beetje in zodat de schroefdraad niet meer scherp op de inkeping staat
Als je in de buurt van Steensel woont ik heb nog zo'n oude ring liggen. Kun je die proberen
Het enige waar ik mee zit is dat de orginele er ook al zo slecht af wilden.
(nog op vorige reacties, het schroefdraad ziet er goed uit).
Er zijn inderdaad nieuwe ringmoeren van een matige passing en kwaliteit. Ook de trommel even checken in de buurt van de plekken waar met de centerpunt de ringmoeren geborgd worden. Soms is dit te heftig gedaan. Ik heb een keer een ring met moeite eruit gehaald de schroefdraad leek meer op golfplaat. heel vreemd.
Succes.
Succes.
diverse Citroens, wat anders.