Nee hoor 91 is te doen ook op een dyane motor, je zult welt een graadje of 5 terug moeten, maar dat is eenmalig instellen met de laptop, dus bij slechte benzine gewoon de schakelaar omzetten!!rusty schreef:Dus met aangepaste ontsteking kun je ook op slechte brandstof rijden? (Heb in mijn ontwetendheid ooit benzine getankt met 91 octaan op vakantie) of ben je dan nog teveel afhankelijk van je compressieverhouding?
Greetzzzzzz
1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.
10 printplaten op weg om bestukt te worden...
Eindelijk is het zo ver, 10 printplaatjes zijn op weg om professioneel bestukt te worden.
Ik hoop dat het lukt, ik heb divere tekeningen gemaakt met de opstelling van de componenten en de bedrading en uiteraard een bom. Bill of materiaal oftewel een lijst met alle meterialen.
een paar plaatjes......
de printplaten revision 3 alweer
de doos met de printplaatjes, onderdelen, bedrading en een voorbeeld die ikzelf al in elkaar gesoldeerd heb en uiteraard op werking getest heb.....
en hier het solderen van het voorbeeld....
Binnen 2 tot 3 weken weten we het resultaat (is mij beloofd)
Als ze terug zijn van de bestukker, moeten ze alleen nog in het kastje gemonteerd worden, dan de chip er nog in dan kunnen ze verstuurd worden.....
Ondertussen wil ik nog verder werken aan de software, Multispark instelbaar vanaf de pc en als ik het haal de mapwaardes instelbaar maken naar eigen behoefte (turbo of geen turbo)
Ook wil ik nog een how too maken voor het installeren en tunen..........
wordt vervolgd......
Ik hoop dat het lukt, ik heb divere tekeningen gemaakt met de opstelling van de componenten en de bedrading en uiteraard een bom. Bill of materiaal oftewel een lijst met alle meterialen.
een paar plaatjes......
de printplaten revision 3 alweer
de doos met de printplaatjes, onderdelen, bedrading en een voorbeeld die ikzelf al in elkaar gesoldeerd heb en uiteraard op werking getest heb.....
en hier het solderen van het voorbeeld....
Binnen 2 tot 3 weken weten we het resultaat (is mij beloofd)
Als ze terug zijn van de bestukker, moeten ze alleen nog in het kastje gemonteerd worden, dan de chip er nog in dan kunnen ze verstuurd worden.....
Ondertussen wil ik nog verder werken aan de software, Multispark instelbaar vanaf de pc en als ik het haal de mapwaardes instelbaar maken naar eigen behoefte (turbo of geen turbo)
Ook wil ik nog een how too maken voor het installeren en tunen..........
wordt vervolgd......
-
- Gebruiker
- Berichten: 72
- Lid geworden op: zo 16 aug, 2009 11:30
- Locatie: Hilversumse meent
in de verkoop?
Nu je de 10 printplaatjes hebt, weet je al wie de gelukkige kopers zullen worden?
Broem, dat zouden meer mensen moeten doen
Erikjan schreef:Echt super mooi dit, hoelang is de wachtrij inmiddels geworden?
Zet mij er ook maar op. Ik hou wel van dit soort dingen.
Lukt dat voor 8 juni? .
Weet niet of dat gaat lukken, kreeg gisteren een mailtje van de bestukker dat ze er volgende week woensdag aan gaan beginnen (wat dit ook moge betekenen). De eerste 10 zijn nog niet allemaal vergeven, kom hier nog op terug... Ik wil ook nog eerst bekijken in hoeverre we nog problemen tegen komen (b.v. met inbouwen) en daarna ga ik eventueel een volgende batch laten maken....
Ik zit er zowieso over te denken om alle stekkers er aan te maken zodat jullie dit niet hoeven te doen. De bedoeling is dan dat het kastje onder
het dashbordkastje (rechts van de choke) aan de bijrijders kant geplaatst gaat worden, hierbij moet dus wel een gat door je schutbord gemaakt worden....
Of het kan aan de buitenzijde op het schutbord geplaatst worden dan hoeven er geen (grote) gaten gemaakt te worden (alleen voor draden schakelaar en shiftlight) kunnen ook eventueel door de verwarmingsslang, moet je alleen niet de hogedrukspuit erop gaan zetten (het kastje is niet waterdicht)
Wat denken jullie????
Theoretisch is dit mogelijk alleen in de praktijk is het heel moeilijk (volgens mij) om het "pingelgeluid" van een eend te isoleren.Misschien nog een leuke uitbreiding als dat mogelijk is.
Een pingelsensor en dan zo programmeren dat de ontsteking zich zelf bij stelt als hij pingelt. .
Daarvoor heb ik echter de 3 standen schakelaar bedacht, zodat je tijdens het rijden; ja zelfs tijdens vol gas geven van vervroegings tabel kunt wisselen waarbij uiteraard in de tabel waar je heen schakelt
de vervroeging minder moet zijn.....
Maar wie ermee wil experimenteren ga jullie gang....
Als ik een signaal aangeleverd krijg dat er een pingel heeft plaatsgevonden dan kan ik de chip hier wel op laten reageren.....
Op het Int.2cv.forum heb we hierover ook al een hele discussie gehad...
Iemand omschreef het daar zo.... Om een pingelsensor te demonstreren wordt er met een hamer op het motorblok geslagen..... nou als ik al het normale geluid van mijn 2cv motortje hoor dan denk ik dat er de hele tijd iemand met een hamer zit te slaan ......
Laatst gewijzigd door LPGo op vr 19 apr, 2013 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Klopt inderdaad na dat ik deze reactie gaf nog even zitten googlen of het mogelijk was een pingel sensor te monteren met daaraan alleen een simpel lampje in het dashbord als waarschuwing. Maar dat is toch iets minder simpel als ik dacht.
Die sensor meet geeft een signaal af bij een frequentie van 5000 ~ 7000hz dat schijnt de frequentie van pingelen te zijn. Alleen wat jij zegt een eend blok geeft te veel overige herrie. Het is dus geen simpel schakelaartje van wel of niet pingelen.
Daarbij doet een ECU van een auto het signaal alleen bekijken bij bepaalde zuiger standen. Om foute waarden te voorkomen.
Ga je het printje ook verkopen als zelf soldeer kit?
Mogelijk als los printje en losse microchip en een lijst met overige benodigde standaard componenten.
Het feit dat je de originele ontsteking kan laten zitten staat me ook wel aan. Dat is dan alleen een kwestie van de 2 draden op de bobine op steken zeker?
Die sensor meet geeft een signaal af bij een frequentie van 5000 ~ 7000hz dat schijnt de frequentie van pingelen te zijn. Alleen wat jij zegt een eend blok geeft te veel overige herrie. Het is dus geen simpel schakelaartje van wel of niet pingelen.
Daarbij doet een ECU van een auto het signaal alleen bekijken bij bepaalde zuiger standen. Om foute waarden te voorkomen.
Ga je het printje ook verkopen als zelf soldeer kit?
Mogelijk als los printje en losse microchip en een lijst met overige benodigde standaard componenten.
Het feit dat je de originele ontsteking kan laten zitten staat me ook wel aan. Dat is dan alleen een kwestie van de 2 draden op de bobine op steken zeker?
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Zelf zou ik er voor kiezen om kastje in de cabine te maken onder de afleg plank. Een gat in het schutbord maken heb ik geen probleem mee. Voor de massa schakelaar heb ik ook gaten moeten boren. Aan mijn auto is toch al weinig origineel. Onder de motorkap heb je toch meer vocht en condens.
Als de 1e batch inderdaad nog niet op is houd ik me zeer aanbevolen maar ik wil zeker niet voordringen.
In juni ga ik naar de testbank dan zou het wel grappig zijn om het verschil te zien ik rijd nu met een 123 ignition.
Die standen schakelaar waar je het over had is ook wel top. Hang je er wat zwaars achter en hij gaat pingelen of je moet ongewenst brakke brandstof tanken even omschakelen en je kan weer verder. Zij het met iets minder vermogen.
Als de 1e batch inderdaad nog niet op is houd ik me zeer aanbevolen maar ik wil zeker niet voordringen.
In juni ga ik naar de testbank dan zou het wel grappig zijn om het verschil te zien ik rijd nu met een 123 ignition.
Die standen schakelaar waar je het over had is ook wel top. Hang je er wat zwaars achter en hij gaat pingelen of je moet ongewenst brakke brandstof tanken even omschakelen en je kan weer verder. Zij het met iets minder vermogen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
Hoi LPGO,
mijn voorkeur zou ook uitgaan naar het kastje in de koets onder de aflegplank - als de verbinding tussen kabel en kastje met een steker zou zijn hoeft het gat in het schutbord ook weer niet zo groot te zijn en inderdaad doorvoer door de kachelslang is een slim idee - geen gaten boren, keep it as simple as possible.
mijn voorkeur zou ook uitgaan naar het kastje in de koets onder de aflegplank - als de verbinding tussen kabel en kastje met een steker zou zijn hoeft het gat in het schutbord ook weer niet zo groot te zijn en inderdaad doorvoer door de kachelslang is een slim idee - geen gaten boren, keep it as simple as possible.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Misschien de ontsteking aansluiten op zo een omvormer en dan een 12V bobine gebruiken?LPGo schreef:Nee helaas de ontsteking werkt op 12 volt beter gezegd tussen 6,25Volt en 26volt aangezien tijdens het starten de spanning zeker onder de 6 volt zal komen werkt het dus niet. Heb wel al stiekem zitten kijken of er omvormertjes zijn die van 3 tot 8 volt 5 volt maken ben al iets op het spoor.....rusty schreef: nog een vraag, werkt deze ontsteking ook op 6 volt? (voor de AC4F van mijn vader )Rusty
http://www.ebay.nl/itm/DC-DC-4A-4-5-32V ... 1120wt_906