eend houd in.. wordt dr gek van!

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

eend houd in.. wordt dr gek van!

Bericht door echte eendrijder » ma 27 mei, 2013 11:28

hallo,
Mijn eend houd enorm in.
Wat is er aan gedaan:
Bougies
kabels
electroninsche onstekeing verwijderd en contactpunten er weer in gedaan
kleppen gesteld
paar keer een andere carbarateur
benzinepomp nagekeken.

Nu is het geval dat het na mijn gevoel valse lucht krijgt.
Ik heb de luchtfilterspons verwijderd en nu rijdt de eend wel een ietsiepietsie beter. en reageert wel beter op het gaspedaal.
Ook als ik tegen de 100 km/h rij, dat hoor je de eend even inhouden en dan zo in een keer krijgt de eend er zin in en gaat sneller rijden, net als ik de turbo aan doe..
Wie heeft een idee?
:roll:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 27 mei, 2013 11:39

Dit zijn altijd van die lastige dingen om te vinden. Zo te lezen heb je al veel er aan gedaan.

Hoe is het met je sproeierbezetting? Het lijkt wel of ie te rijk loopt en dat het mengsel zonder luchtfilter wat beter is.

Mijn eend sputtert in de 1e trap ook wel een beetje. Vooral als ie koud is, naarmate je langer rijdt gaat het over. Als ik meer gas geef (2e trap) dan gaat ie behoorlijk rap er vandoor. Ik vind het prima, maar als het me gaat irriteren ga ik op zoek.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2133
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 27 mei, 2013 12:01

Dan blijft nog over compressie (laten)meten en controleren op valse lucht.

Even met motor reiniger spuiten tijdens stationair draaien bij de voetpakking en kijken of het toerental veranderd. Niet doen als je net hebt gereden en de motor warm is. Motor reinger is behoorlijk brandbaar.


De spons zou ik weer terug zetten dat is je filter. Nu kan er rommel in je motor komen.

De eerder genoemde sproeier bezetting zou kunnen, maar ik neem aan dat je daar niets aan veranderd hebt toen hij op het moment dat hij slecht ging lopen. Dus dat zou de oorzaak niet mogen zijn.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 27 mei, 2013 17:25

Nee dat zou ook niet mogen eigenlijk. Compressie meten kan wel wat vertellen over de staat van het blok.

Bij mijn blokje is het hikken sinds vandaag over. Blokje had de afgelopen 10 jaar maar een paar 100 km gedraaid en het lijkt erop dat de boel wat vervuild was.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » di 28 mei, 2013 00:29

Gaat de choke wel ver genoeg terug?

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » di 28 mei, 2013 21:02

op zich loopt de eend wel goed en verbruikt nauwelijks olie. en zit snelheid genoeg in.
Dus of het aan de compressie ligt...
Maar het is misschien een idee om er na te kijken.
Waar ik nog aan zat te denken of er wel een pakking tussen zit (carbarateur en spruitstuk) kun je die zien zo vanaf de buitenkant zeg maar?
Wat betreft de spons voor luchtfilter.. die zit er nog niet in.. dan valt er niet mee te rijden. Wil dan niet harder dan hooguit 80 km/h.
En de choke staat in het begin wel even aan, maar doe ik later wel uit

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 28 mei, 2013 22:12

En de choke staat in het begin wel even aan, maar doe ik later wel uit
Ja, maar gaat hij ook daadwerkelijk uit?
Heb je dat gecheckt onder de motorkap?
de spons voor luchtfilter
Die spons is niet voor je luchtfilter. Dit is je luchtfilter!
Die moet er gauw weer in want nu komt er allemaal zooi in je carburateur.

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » di 28 mei, 2013 22:24

Ja choke gaat gewoon uit, niks geen problemen.
En wat de spons betreft.. Ik weet dat i dr in hoort.
maar dan kan ik de eend beter aan de wilgen hangen, want dan valt er gewoon niet mee te rijden.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 28 mei, 2013 22:26

nee joh, voor 150 euro heb je een ander blok...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » di 28 mei, 2013 22:38

Ja dat klopt, maar weet je ook niet wat je hebt, en als het niet nodig is...
Nou ja.. ik rij er gewoon maar mee door zo.

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » wo 29 mei, 2013 00:13

Je zegt dat je eend inhoudt, en je dacht valse lucht ergens vandaan?
is je benzineslang ,bovenop de tank niet gescheurt?

heb dat ook gehad en t reed klote! , tot we erachter kwamen WAAR de valse lucht zat.
Overigens was alle bezineslang vervangen, behalve dat ene korte frut stukje bovenop! de tank.

Succes :!:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 30 mei, 2013 22:36

Het moet toch te vinden en op te lossen zijn lijkt me.

Zit dat kleine frutsel veertje nog wel op de carburateur?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 31 mei, 2013 07:11

ik hen een keer zelfde verschijsel gehad. Toen bleek de carberateur los op spruitstuk te staan.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 31 mei, 2013 10:38

Bull Frog Bleu schreef:ik hen een keer zelfde verschijsel gehad. Toen bleek de carberateur los op spruitstuk te staan.
Inmiddels paar x een andere carburateur staat er in openingspost dus dat zal het niet zijn.

- Niet toevallig een liter olie teveel in de motor?
- liggen bougiekabels ergens tegen aan waardoor percentagen van de stroom weglekt?
- Misschien een domme opmerking, maar als ik problemen heb met niet goed lopen van de motor is tegenwoordig het eerste wat ik doe een andere bobine er aan hangen. Lost 8 van de 10 x bij mij het probleem op.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2133
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 31 mei, 2013 10:54

echte eendrijder schreef:op zich loopt de eend wel goed en verbruikt nauwelijks olie. en zit snelheid genoeg in.
Dus of het aan de compressie ligt...
Maar het is misschien een idee om er na te kijken.
Waar ik nog aan zat te denken of er wel een pakking tussen zit (carbarateur en spruitstuk) kun je die zien zo vanaf de buitenkant zeg maar?
Wat betreft de spons voor luchtfilter.. die zit er nog niet in.. dan valt er niet mee te rijden. Wil dan niet harder dan hooguit 80 km/h.
En de choke staat in het begin wel even aan, maar doe ik later wel uit
In de 1e post geef je aan dat je er een andere carburateur op hebt gezet.
Dan weet je toch of je er een pakking tussen hebt gedaan?

Als het goed is zit er een dikke pakking tussen van ongeveer 8mm. Deze zijn vaak hard geworden in de loop van jaren. Je kan er dan 2 stuks papieren pakking kopen en die boven en onder de dikke pakking monteren. Dit is niet standaard maar het proberen waard.

Heb je ook een nieuw luchtfilter geprobeerd? Mogelijk is die gewoon vervuild en zit hij half dicht geslipt waardoor hij rot gaat lopen.

Een nieuw filter geeft niet veel weerstand. Kost maar een euro of 5.

Dat hij rot gaat lopen als je het filter monteert geeft aan dat het met de verhouding lucht benzine te maken heeft. Sproeiers heb je al schoongemaakt en de maat van een sproeier verandert niet opeens. Dus ik zou mijn geld op grond van de info nu bekend zetten op een vervuild luchtfilter.

Rijden zonder is echt niet handig als er vuil in je motor komt ben je straks wel veel geld kwijt. Het is dan goedkoper om met de auto naar een grage te gaan (een die weet hoe met eenden om te gaan) en hem te laten nakijken.

Plaats reactie