Wat uiteindelijk telt is wat aan de proefbank meet, ervanuitgaande dat die goed gekalibreerd is! Wat daarna met foemel faktoren wordt gerekent is een schattig van het vermogen aan de krukas en daardoor altijd open voor discussie.LPGo schreef:Bart geweldig wat je allemaal schrijft maar ik ga het toch maar eens zelf onderzoeken, in elke bank kun je correctiefactors aangeven, die het verlies van afrollen van de banden, aandrijfassen, versnellingsbak moeten compenseren, als je hier dus mee speelt, speel je ook met de vermogens-waardes.... hoeveel verlies heb je dan zeg het maar, er wordt dus gewoon maar iets aangenomen..... Beter zijn al de banken waarbij de banden eraf worden gehaald en de wielnaven rechtstreeks worden aangesloten, op de testbank (hubdyno) hier speelt in elk geval het afrolverlies van je banden geen rol....
Trouwens de factor is 1,359623 en deze staat vast.
last but not least, hoeveel mensen hebben om wat voor reden dan ook problemen gehad met BB kits? en dus hoe robust is deze modificatie? Ik ben van mening dat 600cc ongeveer het maximale is wat met conventionele techniek in een eende motor kan draaien
Er rijden zat conversies rond die wel werken (tot 850cc), je moet alleen niet van orginele 2cv6 cilinders uitgaan (mijn persoonlijke) mening!!!
Het probleem is meestal dat er de nodige dingen vergeten worden mee aan te passen aan het grotere vermogen (koeling van lucht en olie, benzine huishouding, timing van ontsteking en nokkenas) en daardoor kan/gaat het dus mis (gaan......)
Nog een punt is dat er uitgegaan wordt van onderdelen die al 100.000km+ erop hebben zitten krukas, tandwielen enz. die hebben al een heel leven achter zich. Door deze nu nog eens hoger te gaan belasten gaat het dus mis...... en de eerste echte revisie van een krukas (uit elkaarpersen, nieuwe lagers/bussen/pennen of hoe je het ook wilt noemen erin en weer samenpersen moet ik nog zien)!!
Sorry, maar de faktor pk<->kW staat niet vast, want er zijn verschillende normen voor pk. In ieder geval SAE en DIN, ik geloof dat een SAE pk iets kleiner is, dus meer SAE als DIN pk per kW.
De rest ben ik het helemaal mee eens, ik had moeten zeggen dat een standaard eenden cilinderbus (naar mijn smaak) niet verder opgeboort kan worden.
Bij mijn onderdelen leverancier zijn ze overigens goed bezig met het reviseren van krukassen. Daar zit denk ik echt wat goeds aan te komen.