Verven Dyane

Alles in, over, rond en op de koets.
Michellaak
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 sep, 2010 14:21
Locatie: Breukelen

Verven Dyane

Bericht door Michellaak » ma 26 aug, 2013 16:32

Beste liefhebbers,

Inmiddels heb ik mijn Dyane al weer een paar jaar en nu is het dan toch echt tijd om iets aan het exterieur te doen. Hij is nu rood met zwart, door twee eigenaren geleden zo gemaakt. Spuiten, zelf zie ik niet zitten, verven is dan dus de oplossing. Maar waar zal ik eens beginnen. De huidige kleur is niet origineel, maar wel consequent ook in het interieur doorgevoerd, dus wil hem denk ik rood houden. Misschien ook wel de wielkasten rood, dan is de auto in 1 kleur.

Concrete vragen:
- wat moet ik doen voor ik de kwast en de roller pak (schuren, reinigen, owatrol etc)
- wat voor verf moet ik gebruiken (lees veel over 1 en 2 componenten, wijzonol etc.)
- als ik dit gewoon buiten doe, op mijn oprit, hoelang moet het dan droog zijn buiten, oftewel moet ik haast maken deze week nu het nog een beetje weer is, of droogt het vrij snel.
- Kan ik ergens kleurcodes vinden zodat ik voor een rood kan kiezen die origineel Citroën (Dyane) is?

Ik ben geen enorme ervaren schilder, maar een roze Dyane was niet mijn droom, dus er moet iets gebeuren.

En omdat plaatjes leuk zijn, hier een foto van mijn Dyane in huidige lakstaat:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2673
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 26 aug, 2013 21:17

Goed schuren allemaal zodat je een droge goede ondergrond krijgt. Dat is heel belangrijk. Losse plaatdelen demonteren, want liggend rollen is het fijnste.

Vervolgens:

spuit het plaatwerk met een goede rode primer (spuitbussen van motip zijn niet goedkoop, maar wel goed, wil je de lak lang laten zitten, en de industrielak gaat daar geen reactie op aan)

Er hoeft géén dikke laag op, maar het gaat erom dat je een nieuwe ondergrond krijgt.

vervolgens:

ik heb goede ervaringen met Wijzonol Industrielak. Dit aanlengen met 5% Owatrol, en met een goede kwaliteit lakroller (schuimroller) het plaatwerk rood rollen. Omdat het nu al rood is zul ja aan één laag op het rode gedeelte genoeg hebben.

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » di 27 aug, 2013 01:38

ik ben eens benieuwd wat resultaat dit gaat geven. :D

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2673
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 27 aug, 2013 09:28

bijvoorbeeld zo:
Afbeelding

(de motorkap)

Michellaak
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 sep, 2010 14:21
Locatie: Breukelen

Bericht door Michellaak » za 31 aug, 2013 13:28

Nou ik ben flink bezig geweest de afgelopen dagen! Zie hier het resultaat:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[/img]

Gebruikersavatar
Mous
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 13:02

Bericht door Mous » za 31 aug, 2013 14:28

Op de foto lijkt het heel aardig. :D
Ben je er "in het echt" ook tevreden mee?

Michellaak
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 sep, 2010 14:21
Locatie: Breukelen

Bericht door Michellaak » za 31 aug, 2013 17:29

Best wel, hij was inmiddels vaalroze dus wat betreft kon het niet slechter. De achterwielkasten moeten wel nog een keer

Gebruikersavatar
Mous
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 13:02

Bericht door Mous » za 31 aug, 2013 17:58

Welke verf heb je gebruikt en hoe heb je het voorbehandeld?
Ik weet uit (werk)ervaring dat helder rode en gele kleuren heel slecht dekken.
En wat voor rollertje heb je gebruikt?

Ik zou wel voorzichtig zijn met het toevoegen van owatrol. Er is in de schilders/verf wereld de laatste tijd veel veranderd. tot een paar jaar geleden bestond er alkydverharder die zorgde voor een snellere droging van alkydverven. Nu kan je niet zomaar meer de toevoeging van het ene merk bij het andere gieten.
(maar goed, dat is nu een beetje mosterd na de maaltijd :wink: )

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2673
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 1 sep, 2013 10:31

wijzonol indsutrielak en owatrol gaat iig nog altijd uitstekend.

Michellaak
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 sep, 2010 14:21
Locatie: Breukelen

Bericht door Michellaak » zo 1 sep, 2013 13:29

Dat kan ik bevestigen. Ik heb Wijzonol industrielak rouge Vallelunga (ac 448) gebruikt met een beetje Owatrol er doorheen.

Ik heb eerst schoongemaakt, geschuurd, ontvet en daarna primer (motip) en daarna de rode verf. Dekkend in 1 keer op het plaatwerk dat rood was, de zwarte achterspatborden moeten nu nog een keer, dat is op de foto niet goed te zien, wel nodig.

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 1 sep, 2013 17:50

Michellaak schreef:Dat kan ik bevestigen. Ik heb Wijzonol industrielak rouge Vallelunga (ac 448) gebruikt met een beetje Owatrol er doorheen. (...)
Met Wijzonol industrielak ben ik ook erg tevreden. Daar schilder/rol ik de Acadiane zo nu en dan mee.

Afbeelding
http://www.glimeend.nl/aca.html

Dat moet dan wel tenminste in drie lagen, omdat geel nu eenmaal niet zo makkelijk dekt. ;-)
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
Mous
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 13:02

Bericht door Mous » zo 1 sep, 2013 20:46

Ik vind het er, op de foto tenminste, allemaal best goed uitzien. Wel wat sinaasappel-effect, maar dat zie je ook bij nieuwe(re) auto's.

Ik zag laatst van die betaalbare elektrische verfspuiten staan bij een bouwmarkt. Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 1 sep, 2013 21:15

Mous schreef:Ik zag laatst van die betaalbare elektrische verfspuiten staan bij een bouwmarkt. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Niet aan beginnen! Heb dat vroeger ook geprobeerd, maar dat spuit echt niet mooi. Lukte me toen enkel door de verf superdun te maken met wasbenzine, anders komen er alleen maar spetters uit de spuit, en dan in 4 of meer lagen te spuiten om het dekkend te krijgen.
Rollen met Wijzonol industrielak (en een beetje Owatrol) geeft een veel beter resultaat, en het wordt niet zo'n knoeiboel.
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 1 sep, 2013 21:15

Mous schreef:Ik zag laatst van die betaalbare elektrische verfspuiten staan bij een bouwmarkt. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Niet aan beginnen! Heb dat vroeger ook geprobeerd, maar dat spuit echt niet mooi. Lukte me toen enkel door de verf superdun te maken met wasbenzine, anders komen er alleen maar spetters uit de spuit, en dan in 4 of meer lagen te spuiten om het dekkend te krijgen.
Rollen met Wijzonol industrielak (en een beetje Owatrol) geeft een veel beter resultaat, en het wordt niet zo'n knoeiboel.
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2673
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 1 sep, 2013 23:19

En oefening baart kunst, ik krijg steeds een beter resultaat. Hoewel het 't nog niet haalt bij spuiten.

Overigens heb ik ook zo'n elektrische verfspuit (Wägner) en het werkt wel goed, ik heb er eens een LNA spatbord mee gespoten. Zag er keurig uit. Wel goed verdunnen inderdaad, maar ook weer niet té veel. Overigens, wel eens gezien hoe dun de verf in een professionele verfspuit is? :D

Plaats reactie