voeteirs dyane 6 1972

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 15 sep, 2013 19:28

De dyane is voorlopig een bodemloze geldput...We moeten niet met geld gooien maar het zou spijtig zijn als de auto af is dat er dan na 1000km al problemen zijn met de motor. Dus ik heb een pakkingset, cilinders en zuigers besteld. Ik kan de oude nog altijd laten honen, dan heb ik een reserve setje staan.

Ik zal de technische vragen ivm de motor in het motorenrevisie gedeelte zetten. hier dus: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12795
Uiteraard zullen hier nog andere vragen komen.

De motordelen zijn terug toonbaar en de onderdelen zijn geinspecteerd. Tot mijn verbazing is de oliekoeler niet zwart.

Afbeelding

Wie is het geheim van dit gat?
Dit was enkel aan de rechter cardan. Links is geen gat te zien. (links en rechts zoals ze op de auto zitten, niet zoals ze op de foto staan :wink: )
Ik heb de zoekfunctie op het forum gebruikt maar vind bijna geen resultaten met cardan. Welk woord gebruiken jullie?

Afbeelding

Ik ben ook al begonnen met het kuisen van de luchtkappen die op de motor zitten. Kunnen die met gewone lak gespoten worden of is het aan te raden hittebestendige lak te gebruiken?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 15 sep, 2013 20:43

cardan wordt hier aandrijfas genoemd, waarvoor het gat dient geen idee....

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » zo 15 sep, 2013 21:55

Hoogte van de standaard 2cv6 nokkenas is 33,0 mm. dacht ik.
Tot 32,6mm is nog toelaatbaar mits de nokken ook onderling niet teveel verschil hebben.
Ik denk dat je de nokhoogte niet helemaal goed gemeten hebt.
Hoe zijn de vier nokvolgers eraan toe? Erg belangrijk dat deze aan de bovenkant mooi vlak zijn, en er niet uitzien als damstenen.

Leuk project trouwens!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 16 sep, 2013 09:20

Kan me bijna niet voorstellen hoor maar is dat gat in de cardan niet om ze te balanceren?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 16 sep, 2013 11:36

Heb voor de koeltunnel hammerite hamerslag verf gebruikt dat zit er na 70.000 km nog perfect op ook de kachelpotten zijn nog mooi in de lak.

Alleen het uitlaatspruitstuk blijft geen verf op zitten ook de hittebestendige verf is zo weg.
Dat wordt te heet.

Hittebestendige verf zou ik zelf niet gebruiken veel hittebestendige verf is niet bestand tegen benzine. Als je eens wat benzine morst is je lak beschadigd.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » ma 16 sep, 2013 21:31

Mijn werkvolgorde kan een beetje chaotisch overkomen maar ik had vandaag zin om te lassen.

Dus ik heb eerst de kas verstevigd.
Ik heb overal eens goed aan getrokken en geduwd maar ik heb de indruk dat dit stevig is.
Afbeelding
Afbeelding
Wat vinden de kenners? IS er nog ergens een profiel te kort?

Daarna heb ik deze hoek eens bekeken en ik vond dit een ideaal hoekje om te beginnen.
Afbeelding

De rotte stukken wegslijpenen en dan plooien en kloppen tot het past.
Afbeelding

Het was al lang geleden dat ik nog carrosserie plaat gelast had. Dus in het begin wat bakken en braden. Maar dit moet zeker beter kunnen. Maar eens de lassen opgekuist zijn en er kit over is ziet dit er als nieuw uit.
Afbeelding

Als het meezit morgen de andere kant ertegen.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 17 sep, 2013 11:16

Die rolkooi ziet er goed stevig uit. Het is inderdaad erg belangrijk de koets in model te houden.

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Voorlopig ben je nog wel even van de straat denk ik. Succes

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » di 17 sep, 2013 16:37

Ik heb inderdaad nog een hele hoop werk.
Voor de moment vergeet ik het geheel en pak stukje per stukje aan.
De rechtervoorkant komt in elk geval goed. Een beetje knippen, slijpen, kloppen wat bakken en braden,... en dan stoppen om de kindjes van school te halen. Straks als ze in hun bed zitten nog wat afwerken of met de vriendin teevee kijken...

Afbeelding

Afbeelding

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 20 sep, 2013 21:25

Het eerste pakje met motoronderdelen is toegekomen.
Maar op de carrosseriestukken is het nog wachten. Maar er is nog werk genoeg....
Vandaag heb ik de rechtervoorkant aangepakt.
De lassen zien er al beter uit dan aan de andere kant en vooral met minder "opkuis" werk.
Afbeelding
Afbeelding

Het ging zelfs zo vlot dat er nog tijd over was om de kas van het chassis te halen.
Afbeelding

Samen met mijn helper hebben we het chassis buiten gerold en eens overal van dichtbij bekeken
Afbeelding

Dit is de slechtse plaats. Hoe kan dit best hersteld worden?

Afbeelding

welke geheimen komen hier nog boven?
Dit staat op het linker chassisbeen naast het plaatje met chassisnummer.

Afbeelding
Afbeelding

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 21 sep, 2013 21:39

Vandaag niets gedaan aan de dyane.
Maar wel een werkje voor de dyane:

Afbeelding


Er is nog wel wat werk aan maar de basis is er.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5222
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 22 sep, 2013 19:38

rode chassisplaatje is een carrosserienummer.
Wat de chassis reparatie betreft. Felsnaad voorzichtig insnijden (bovenste plaatlaag) Dan open vouwen met een platte scherpe beitel de puntlassen weg slaan. Daarna bovenplaat wegsnijden tot op het goede metaal. Kun je gelijk even het inwendige van chassis bekijken/behandelen Daarna nieuw stuk plaat inlassen, felsnaad dicht kloppen en vast lassen.
Succes
diverse Citroens, wat anders.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » wo 25 sep, 2013 11:43

Ik wacht nu op de grote carrosserie stukken om aan de kas verder te werken.
ondertussen maak ik alle motor onderdelen en "motoraanhangsels" proper.
Een werkje waar veel behoorlijk wat tijd in kruipt.
een sfeerbeeldje.

Het lager aan de kant van de pulley is defect. Daar komt een nieuw in.

Afbeelding

Afbeelding

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 27 sep, 2013 12:39

er zit een nieuw lager in de alternator, de rest van slijtdelen was nog in orde.
De startmotor is propergemaakt en geinspecteerd.

Ik heb besloten om de cilinderkoppen weg te doen naar Meetjeslander motorenrevie. Vriendelijke mensen met jaren ervaring. Na een inspectie hebben we in overleg besloten om de klepzittingen te slijpen. Nu alles toch openligt worden nieuwe kleppen gestoken en deze worden gerodeerd.

De vloerplaten en kofferbodem zijn geleverd dus ik kan al eens bekijken hoe ik dat ga aanpakken.

De straalkast is operationeel 8)

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » vr 27 sep, 2013 18:34

Goed bezig, zeg!
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 27 sep, 2013 21:14

Ik ben erg benieuwd waar je die kofferbakbodem vandaan hebt en of hij goed past.
Heb je het model met de opstaande rand?

Plaats reactie