burton turbo voor 2cv

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 22 sep, 2013 09:09

Een buis van koeltunnel naar het luchtfilter maakt wel degelijk verschil. Daarom werd het ook gebruikt op de dyane, ami en aca voor wat extra vermogen. Vaak in combinatie met andere sproeierbezetting.
Citroén rolls better than a Rolls!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 22 sep, 2013 09:37

azuiper schreef: In nederland ken ik van dit forum de goede genius met forum naam LPGO
Nou hier is de man dan zelf aan het woord. Bij mij is het als een grap begonnen, ongeveer 5 jaar geleden heb ik het medium Megasquirt ondekt wat een vrij programmeerbaar ontstekings- en injectiesysteem is. Op lpg heb je dan het voordeel dat je geen mengstuk meer in je inlaattraject hebt waarboor mijn topsnelheid van 105 naar 120km/uur ging op een "gunstige" dag...
Toen ik me verder in dit spul begon te verdiepen, leek het mij te doen om er een turbo aan te hangen. Via een collegae, wiens broer in een Smart garage werkte heb ik toen 3 kapotte turbo's van een Smart gekregen waarvan ik 1 werkende heb kunnen maken.
Heb zelf nog de schoepenwieltjes recht zitten buigen maar het werkte... en hoe..

Het mooie van een Turbo is dat je echt in je stoel gedrukt wordt (nou ja betrekkelijk) als de turbo druk begint op de bouwen. Ik schat dat ik er zo'n 60 tot 65 pk kan uithalen
maximaal (1,5 bar turbodruk) maar voor dagelijks gebruik reed ik met zo'n 0,8 bar schatting zo'n 50 pk..........
Mijn motortje was ook al oud en helemaal standaard en 0,8 bar is leuk genoeg om vlot vooruit te komen..

Voor mij was het grootste probleem de koeling, van de motor op een gegeven moment heb ik een motortje vastgereden ik denk door een te hoge olietemperatuur.

Je moet er dus altijd een grote externe oliekoeler aanhangen hoe groter hoe beter dit is een must (ook bij gebruik van een compressor)


Inmiddels ligt deze auto stil niet doordat de techniek het begeven heeft maar de koets was zo rot dat ik dit geen APK-keurmeester meer aan wilde doen om te keuren...

Het allergrootste probleem is eigenlijk de ontsteking, omdat zodra de turbodruk erin komt je ontsteking later moet komen, bij 1,5 bar rijd ik nog maar op zo'n 20 graden vervroeging i.p.v. de normale 33 graden. Dit krijg je dus niet geregeld met je 123 o.a. daarom ben ik aan mijn eigen electronische ontsteking begonnen te ontwikkelen en die is nu eigenlijk volwassen.

Megasquirt is een mooi vrij programmeerbaar systeem, maar eigenlijk gedacht om grote Amerikaanse V8-ten te voorzien van ontsteking en injectie dus way overkill voor onze 2cv-tjes dus ook hiervan dacht ik dat kan ik zelf..... gevolg 1-2-spark.

Inmiddels heb ik al zo'n 15 setjes verkocht waaronder 1 Fransman die er een burton turbo op heeft zitten (zelf geimporteerd uit Japan) en er d.m.v,. een SU carburateur mee rond rijdt. Vorig jaar heb ik hiermee mee mogen rijden en ik moet zeggen hij heeft het verdomd goed voor mekaar, hij rijdt lekker..en ook op 0,8 bar turbodruk. Het kan dus wel degelijk zonder injectie...


ps. op 18 oktober gaan we in Weert een 1-2-Spark dyno dag houden, ook niet 1-2-spark rijders zijn welkom...

Alles wat ik hierboven schreef is ook van toepassing op een compressor behalve het gevoel. Bij een compressor heb je al druk vanaf het stationaire toerental, je voelt dus niet die druk in de rug als bij een Turbo, maar de druk is er weldegelijk, ik vind een turbo spectaculairder (puur gevoelsmatig).
Heb hier mee mogen rijden met het prototype van de VGS-compressor Burton.
Uiteindelijk kun je uit een turbo motor meer verrmogen halen als uit een Comprressor (mijn mening), maar voor een 2cv is dit niet van toepassing omdat een standaard motortje niet meer aan kan dan zo'n 50pk continu.
Als je al iets zou willen aanpassen aan een motor dan is dit de krukas, die kan uiteindelijk het vermogen niet meer aan. maarja dan ben je gelijk 2000 euro verder voor een krukas uit 1 stuk.....

Uiteraard als laatste mogelijkheid bestaat er het inbouwen van een BMW motorblok, laat ik nu deze week eenBMW 1200GS motorblok gekocht hebben.......... Helaas heb ik hiermee dus op dit moment nog geen ervaring mee.........maar daar komt deze winter verandering in .....


Het probleem is niet of het kan of niet, maar de tijd en kennis die je erin moet steken om het goed rijdend te krijgen en heel te houden....

en..... met een opgepept motortje is het niet gedaan, over welke versnellingbak je moet gebruiken, vering demping caster, camber uitlaat enz kan ook nog een heel boek geschreven worden........

Plaats reactie